وزیر خارجه انگلیس در سخنانی با اتهام پراکنی به مسکو، مدعی شد که پوتین به دنبال ایجاد روسیه بزرگ است.

تراس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در سخنانی مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با آغاز جنگ با کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است.

روزنامه «دیلی میل» با نقل سخنان تراس نوشت: «حمله پوتین به اوکراین سرآغاز اقدام روسیه برای الحاق جمهوری‌های شوروی سابق است».

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: «باید پوتین را متوقف کنیم چون فقط به اوکراین اکتفا نخواهد کرد. وی آشکارا جاه‌طبی‌های خود را نشان داده که تنها به اوکراین محدود نمی‌شود زیرا وی می خواهد زمان را به اواسط دهه ۱۹۹۰ یا حتی پیش از آن بازگرداند».

وی ادامه داد: «کشورهای بالتیک در خطر بوده و کشورهای غرب بالکان نیز در خطر قرار دارند. پوتین درباره همه آنها به صورت آشکار صحبت کرده و وی خواستار ایجاد روسیه بزرگ و بازگشت به وضعیت گذشته است که طی آن روسیه بر مساحت‌های بزرگی از شرق اروپا سیطره داشت».

تراس اضافه کرد: «به همین دلیل است که مقاومت ما و همپیمانان در برابر پوتین بسیار با اهمیت است. هفته آینده ممکن است که اوکراین (مورد حمله) روسیه قرار بگیرد اما کشور بعدی کدام خواهد بود؟».

پیشتر نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد طرح روسیه برای حمله به اوکراین منجر به بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

جانسون در اظهارات دیگری در آلمان مدعی شد که ابعاد حمله‌ای که مسکو آماده می‌کند تقریباً در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است. او به بی‌بی‌سی گفت: برنامه‌ای که می‌بینیم برای چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ فقط از نظر بزرگی باشد.

کرملین گفته که عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

کد خبر 658956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • بهلول IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    28 13
    پوتین یک وطن پرست واقعی که روسیه جدید را رقم میزند.سرزمینهای از دست رفته خود رابازپس میگیرد.ما ایرانی ها چی
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    25 3
    مگر شما قصد گسترش ناتو به طرف شرق را در زمان ترامپ و هم اکنون نمیدهید؟. هر آنچه در حال رویداد در اوکراین است نتیجه جاه طلبی و توهم دوران استعمار شماست.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    9 2
    پوتین می خواهد گذشته طلائی روسیه را دوباره احیا کند و بر کشورهای بلوک شرق دوباره سیطره یابد به هر حال همه آنها مشترکاتی دارند همه از نژاد اسلاو و مسیحی بوده و سال ها با سیستم کمونیستی _ سوسیالیستی زندگی کرده اند حال پس از فروپاشی که دوباره کمونیست ها توانسته اند با بروز کردن و اصلاحات در بدنه خود تغییراتی ایجاد نموده و جان تازه ایی بگیرند می خواهند به گذشته طلائی خود بر گردند آن هم در دنیایی چند قطبی وزنه ایی باشند هدفی که دیگر کشورها نیز در سر می پرورانند ترکیه به دنبال احیا امپراطوری عثمانی، اعراب به دنبال امت واحده اسلامی و غیرو و آمریکا که همیشه می خواهد قدرتمند ترین باشد و ریاست این قطب ها را به عهده داشته باشد واضح است که عرصه رقابت تنگ و بسیاری خرد کشورها در این بازی سیاسی بازیچه و یا قربانی شوند!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 12
    اتهام پراکنی به مسکو ؟؟؟؟؟ بابا روسیه داره اشغال گری میکنه چرا اینقدر دو رو هستین؟
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    12 9
    زنده باد پوتین ؛ زنده باد حکومت شوراها که همه نان داشتند ؛ کار داشتند ؛ مسکن داشتند و... به هر کدام از جماهیر سابق شوروی برین و بشینین پای صحبت اونایی که سنی ازشون گذشته همه بلا استثناء ارزوی شوروی سابق را دارند . البته پوتین خودش سرمایه داره و عمرا دنبال حکومت شوراها نیست .
  • شهلا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 13
    شتر در خواب بیند پنبه دانه پوتین خودش را زیادی بزرگ می بیند
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    9 4
    ...انگه لیس از هر دو بدتر
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 3
    اسرائیل را متوقف کنید که به دنبال نیل تا فرات است . منافع شما کمی به خطر بیافتد وا مصیبتا سر می دهید .
  • بهروز GB ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    5 2
    روسیه بزرگ همان کشورهایی هستند که در گذشته نه چندان دور از خود این کشور بوده اند، اما شما در حال نسوخ و رخنه به دیگران هستید.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 3
    وزیر خارجه انگلیس در سخنانی با اتهام پراکنی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به مسکو، مدعی شد که پوتین به دنبال ایجاد روسیه بزرگ است.
  • کامران IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    2 2
    فقط آمریکایی ها و صهیونیست ها از حمله روسیه نگران هستند. پس : درود بر پوتین ! اِیوَل .