چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری‌های حشونت بار میان معترضان سرخ پوست و پلیس ضد شورش دست کم یک کشته و بیش از 50 مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش سی ان ان، حدود 7 هزار سرخپوست از جوامع مختلف نژادی که خود رابا سنگ و کنده‌های درخت مسلح کرده بوند، بخش اصلی بزرگراه پان آمریکن میان کالی شهر دوم کلمبیا و شهر پوپایان که در 135 کیلومتری جنوب کالی قرار دارد، را مسدود کردند.

سرخ پوستان، نسبت به سیاست‌های بازار آزاد دولت کلمبیا و زمیندارانی که به گفته سرخ پوستان، رمین‌های آن‌ها را غصب کرده‌اند و طرح‌های دولت برای امضای معاهده تجارت آزاد با آمریکا معترض هستند.

ویسنته اوترو سخنگوی قبیله ناسا و یکی از سران معترض در مصاحبه با سی ان ان درباره درگیری پلیس ضد شورش با معترضان گفت: بسیاری از برادران ما مجروح شده‌اند و یکی از آن‌ها نیز کشته شده است. این داستان یک کشتار قابل پیش بینی است. دنیا باید به این وقایع توجه داشته باشد، زیرا پلیس تهدید کرده است که روز چهارنشبه 15 اوت نیرو‌های خویش را علیه ما به حرکت درآورد.

سرخ پوستان کلمبیایی که در کنار سیاه پوستان این کشور از فقیر ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، اعلام کرده‌‌اند که سیاست‌های کاپیتالیستی دولت وضعیت آن‌ها را بدتر از گذشته کرده است.

مارتین مارتینس سخنگوی شورای ملی سرخ پوستان(ONIC) درباره میزان تلفات درگیری‌های اخیر نیز در مصاحبه با سی ان ان گفته است که در جریان زد و خورد با نیرو های پلیس در نزدکی شهرک "لا ماریا پیندامو" یک سرخ بوست کشته و 25 سرخ پوست که اغلب آن‌‌ها به قبیله ناسا تعلق داشتند، در جریان درگیری‌های روز سه شنبه 14 اکتبر، مجروح شدند.

مارتینس گفت: 18 نفر از مجروحان تیر خورده بودند.

سرهنگ خورخه کارتاخنا، فرمانده نیرو‌های پلیس ویژه موسوم به اسماد(ESMAD) ضمن رد اظهارات مارتینس مبنی بر استفاده از گلوله‌های واقعی در جریان ضد و خوردها به این نکته اذعان کرد که نیرو‌های پلیس با شلیک گاز اشک آور و با استفاده از آب فشار قوی معترضان را به عقب رانده‌اند.

سرهنگ کارتاخنا افزود: 7 نفر ازنیرو‌های پلیس ضد شورش که حال دو نفر از آن‌ها نیز وخیم است بر اثر برتاب تکه سنگ‌های بزرگ و سنگ‌های کوچک توسط قلاب سنگ و منفجر کردن باروت از سوی معترضان، مجروح شده‌اند.

کارتاخنا در مصاحبه با سی ان ان افزود: بزرگراه پان آمریکن در 4 یا 5 نقطه مسدود شده است. موانع همچنان در بزرگراه‌های قرار دارند، اما ما تا دستور داریم تا روز چهارشنبه بزرگراه را پاک کنیم.

کارتاخنا در ادامه ادعا کرد که چریک‌های عضو گروه چپ گرای فارک(نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) در میان تظاهرکنندگان نفوذ پیدا کرده بودند و در گسترش اعتراضات نقش داشتند.

در مقابل سازماندهنگان اعتراضات سرخ پوستی ادعاهای کارتاخنا را رد کرده‌اند.

بزرگراه پان آمریکن شبکه‌ای از مسیرهایی است که از آلاسکاه به پاتاگونیا واقع در جنوبی ترین منطقه‌امریکای جنوبی کشیده‌ شده است. ایده ساخت این بزرگراه در سال 1923 با هدف اتحاد میان دو قاره آمریکای شمالی و آمرکای جنوبی مطرح شد.

کد خبر 65888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز