ضرب‌المثل‌ها کار ما را در محاوره روزمره آسان می‌کنند. گاهی یک ضرب‌المثل کوتاه جای یک مکالمه طولانی را می‌گیرد و به جای اینکه چند دقیقه صرف توضیح درباره یک موضوع کنیم، کافی است با یک ضرب‌المثل مناسب منظورمان را به مخاطب برسانیم.

مقنی

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: ضرب‌المثل «برای من آب ندارد، برای تو که نان دارد» یکی از همان ضرب‌المثل‌های پرکابرد است که برای همه آشناست. اما آیا می‌دانید ریشه این ضرب‌المثل از کجاست و اولین کسی که از آن استفاده کرد چه کسی بود؟ با این وصف به نقل حکایت کوتاهی از ضرب‌المثل «برای ما آب ندارد، برای تو که نان دارد» می‌پردازیم.

«میرزاآقاسی» صدراعظم محمدشاه قاجار را در تاریخ به دو چیز می‌شناسند. اول، تهیه توپ و ابزارآلات جنگی برای مقابله با دشمنان و دوم حفر قنات برای توسعه کشاورزی تهران.

معروف است میرزا آقاسی در یکی از سرکشی‌هایش برای حفرقنات در یکی از آبادی‌های تهران، سراغ یکی از سرمقنیان رفت تا از وضعیت چاه‌های حفر ‌شده باخبر شود. سرمقنی و کارگرانش که به آب نرسیده بودند به میرزا آقاسی گفتند با وجود چند روز تلاش هنوز به آب نرسیده‌اند. میرز آقاسی اما آنها را برای ادامه کار تشویق کرد و به کارگران گفت نباید به این زودی ناامید شوند.

چند روز بعد دوباره میرزا آقاسی برای سرکشی سراغ همان چاه رفت. این‌بار سرمقنی و کارگرانش که از چند روز کار بی‌وقفه و البته بی‌نتیجه خسته شده‌ بودند، به میرزا آقاسی گفتند: این زمین آب ندارد و ما بی‌جهت خودمان را معطل  کرده‌ایم. از آنها اصرار و از میرزا آقاسی انکار. اصرار سرمقنی  آنقدر ادامه پیدا کرد که میرزا آقاسی از کوره در رفت و گفت: «برای ما آب نداشته باشد، برای تو که نان دارد» کارت را انجام بده و حق‌الزحمه‌ات را بگیر.

کد خبر 658819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha