وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آلمانی با بیان این‌که اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت، توصیه کرد که طرف مقابل در این گام‌های آخر اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

امیرعبداللهیان همتای آلمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مونیخ حضور دارد، شب گذشته (جمعه) ۲۹ بهمن ماه در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به این‌که اولین ملاقات دو طرف بعد از انتصاب خانم بائربوک به سمت وزیر امور خارجه دولت جدید آلمان بود، ضمن تبریک برای وی و دولت جدید آلمان آرزوی توفیق کرد.

آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک در اولین فرصت

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات با اشاره پیشینه روابط و همکاری‌هایی که دو کشور و در برخی حوزه‌های مورد علاقه دوجانبه داشته‌اند، بر آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک در اولین فرصت مورد توافق اشاره و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط فیمابین در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی علمی و همکاری‌های فنی و بخش‌های خصوصی تأکید کرد.

طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته باشند

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین با همتای آلمانی خود نیز بحث و تبادل نظر کرد و با تأکید بر این‌که ایران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب را داشته، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش کنند پس از سال‌ها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

امیرعبداللهیان با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الأجل‌های ساختگی، تأکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت.

 طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند

وی تصریح کرد: ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

 گفت‌وگوها در نقطه حساسی قرار دارد

خانم «آنالنا بائربوک» نیز با تشکر از اظهارات وزیر امور خارجه و استقبال از گسترش همه جانبه روابط، بر عزم برلین در این خصوص تأکید کرد. 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن مرور پیشرفت‌ها در وین اظهار داشت: گفت‌وگوها در نقطه حساسی قرار دارد و لازم است همه طرف‌ها حداکثر تلاش خود را کنند تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان از این مرحله عبور کرد و فصل جدیدی را گشود.

وی با تأکید بر رعایت حقوق ایران خواستار تشدید فعالیت‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب در وین شد.

در این‌ ملاقات برخی موضوعات‌ مورد علاقه و اهتمام فیمابین از جمله مسائل منطقه‌ای و نیز موضوعات کنسولی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه بوسنی، قطر، هند، هلند و بلژیک نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

کد خبر 658210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha