سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بورس: به دنبال ادعای سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر واریز مبلغ فروش سهام شرکت تاید واتر به حساب این سازمان دولتی، سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:

 مبلغ حاصل از  فروش سهام تاید واتر باید به حساب خزانه واریز شود.

به گزارش همشهری، ماه گذشته سازمان خصوصی‌سازی 3/91 میلیون سهم معادل 2/42 درصد از سهام شرکت تاید واتر خاورمیانه متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی را بر اساس سیاست های اصل 44  به ارزش 164 میلیارد تومان در بورس به فروش رساند.

بر اساس سیاست‌های اصل 44 مبالغ حاصل از خصوصی‌سازی پس از فروش باید از سوی سازمان خصوصی سازی به حساب خزانه دولت واریز شود اما مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی روز گذشته در ادعایی  اعلام کردند: این منابع حق سازمان بنادر ودریانوردی است و باید به حساب سازمان  بنادر واریز شود. به دنبال این ادعا، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با همشهری  گفت: بر اساس قانون، مبالغ حاصل از فروش سهام شرکت های دولتی باید به حساب خزانه دولت واریز شود.

اسماعیل غلامی اضافه کرد: اگر سازمان بنادر و دریانوردی ادعایی دارد باید با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد و خزانه از طریق این مبادی موضوع را پیگیری کند.به گفته او، سازمان خصوصی سازی مبلغ حاصل از فروش سهام دولت را به سازمان بنادر پرداخت نخواهد کرد و این مبلغ به خزانه دولت واریز خواهد شد.

غلامی خاطر نشان کرد : اگر سازمان بنادر و دریانوردی نیاز به منابع مالی دارد باید این موضوع را به خزانه انعکاس دهد تا از طریق ردیف بودجه منابع مورد نیاز خودر ا تامین کند. نامه انتقال مبلغ فروش سهام تاید واتر به معاونت خزانه وزارت اقتصاد ارسال شده است.
معامله تایدواتر قطعی شد در شرایطی که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی به شدت به دنبال دریافت مبلغ فروش سهام شرکت تایدواتر هستند روز دوشنبه خریدار سهام این شرکت  با پرداخت 82 میلیارد تومان وجه نقد معامله مدیریتی این شرکت  را قطعی کرد و سازمان بنادر عملا از ترکیب سهامداری تایدواتر خارج شد.

بر اساس شرایط اعلام شده، خریدار باید 50 درصد از مبلغ را نقد و مابقی 164 میلیارد تومان را به صورت اقساط پرداخت کند. به گزارش فارس،  علی صحرایی مدیر بازار شرکت بورس در این باره گفت: روز دوشنبه شرکت نگین ساحل رویال به عنوان خریدار این بلوک،اقدام به تسویه وجه نقد معامله کرد و با پرداخت 82 میلیارد تومان ، معامله بلوک 24/42 درصدی سهام تایدواتر قطعی شد.

سابقه ماجرا

سهام شرکت تاید واتر در روز 23 شهریور پس از 7روز رقابت فشرده به فروش رفت و  دو رقیب سرسخت و خریدار این بلوک یعنی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و شرکت هندی - اماراتی «ایندوجا» در جریان این رقابت  از تصاحب این بلوک جا ماندند و شرکت تاسیسات دریایی با تاسیس شرکت کوچک و جدیدی به نام نگین ساحل رویال اقدام به خرید بیش از91 میلیون سهم تایدواتر به قیمت هرسهم 18هزار و 3 ریال کرد.

شرکت تاسیسات دریایی ایران پس از این خرید درسکوت خبری درصدد پیدا کردن  شریک جدید مالی برای تامین منابع مالی برآمدند بر همین اساس مدیران این شرکت به یکی دو مجموعه مالی پیشنهاد دادند که با خرید درصدی از سهام شرکت نگین ساحل رویال ( که با سرمایه 100 هزار تومانی تاسیس شده ) در مدیریت تایدواتر شریک شوند اما این پیشنهاد به مذاق سرمایه گذارانی چون سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان خوش نیامد.

با نزدیک‌شدن به پایان مهلت پرداخت وجه نقد معامله این موضوع حساس تر شد اما با توجه به اینکه امکان انتقال درصدی یا همه سهام تاید واتر به شریک مالی تاسیسات دریایی وجود نداشت در نهایت مقرر شد که مالکیت شرکت نگین ساحل رویال به شریک مالی تاسیسات دریایی واگذار شود تا این معامله قطعی و ختم به خیر شود.

پول تایدواتر را برگردانید

برنا: معاون امور مالی و اداری سازمان بنادر ودریانوردی گفت: سازمان خصوصی سازی باید مبالغ دریافت شده از فروش شرکت تاید واتر را به سازمان بنادر ودریانوردی بر گرداند.

علی‌جهاندیده، با اشاره به پیش بینی 720 میلیارد تومانی سازمان بنادر ودریانوردی برای هزینه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری گفت:پیش بینی شده در سال جاری درآمدهای سازمان به 475 میلیاردتومان افزایش یابد.او ادامه داد: بخشی از هزینه های یاد شده از محل فاینانس و اوراق مشارکت تامین می شود که بر این اساس 100 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت در اختیار سازمان قرار می گیرد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه بخش دیگری از تامین هزینه ها از فروش سهام تایدواتر تامین می شود گفت:میزان تعیین شده برای فروش شرکت تاید واتر 165 میلیارد تومان است که باید به سازمان بنادر ودریانوردی تعلق گیرد.جهاندیده تصریح کرد: این منابع حق سازمان بنادر ودریانوردی است و ما از حق خود دفاع می کنیم.معاون امور مالی واداری سازمان بنادر ودریانوردی تاکیدکرد: سازما ن خصوصی‌سازی اعتقادی به واریز منابع از محل فروش شرکت تاید واتر به سازمان بنادر ودریانوردی ندارد و ما در حال پیگیری دریافت مبالغ یاد شده هستیم.

کد خبر 65819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز