نماینده مقام‌ معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان گفت: علیرغم اینکه همه مسلمانان به فضائل امام علی(ع) اعتراف دارند سوال این است که چرا قاریان اهل سنت از ذکر نام خداوند متعال که منشا نام علی(ع) است پرهیز کرده و تنها به بیان صدق الله العظیم اکتفا می‌کنند.

مصطفی محامی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان یکی از راه های تحصیل تقوای الهی را شناخت بیشتر ائمه اطهار(ع) و پیروی واقعی از آن‌ها عنوان کرد و گفت: ایام ماه رجب متعلق به اولیاء الهی است که ۱۳ رجب میلاد امام علی(ع)، ۱۵ رجب سالروز رحلت حضرت زینب(س) و ۲۷ رجب سالروز مبعث رسول اکرم(ص) است.

امام جمعه زاهدان افزود: در زیارت اهل بیت(ع) زیارت هایی از ناحیه ائمه وارد شده که سلسله معارف در رابطه با امام شناسی است و به معرفی جایگاه ائمه می‌پردازد از جمله زیارت جامعه کبیره که از امام هادی(ع) نقل شده و به نوعی منشور امام شناسی است.

آیت‌الله محامی بیان داشت: در خصوص امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) زیارت‌ها به دو شکل هستند شامل زیارت‌های مطلقه و زیارت‌های مخصوصه که زیارت مطلقه مربوط به ایام خاص نیست و همواره توصیه شده اما زیارت مخصوصه زیارتی است که به قرائت آن در ایام خاص توصیه شده است.

وی ادامه داد: در خصوص امام علی(ع) در کتاب مفاتیح‌الجنان توسط مرحوم شیخ عباس قمی سه زیارت مخصوص نقل شده ابتدا زیارت امیرالمومنین(ع) در روز میلاد رسول گرامی اسلام دوم در روز مبعث رسول اکرم(ص) و سوم نیز در  روز عید غدیر که در هر سه مناسبت مستحب است به زیارت امیرالمومنین(ع) مشرف شده و به قرائت زیارات وارد شده بپردازیم که چنین چیزی ارتباط وثیق و تنگاتنگ امام علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) را می رساند که اوج این ارتباط نیز در آیه مباهله نازل شده است.

آیت‌الله محامی به قرائت و تفسیر زیارت مختصه امیرالمومنین در روز مبعث پرداخت و اظهار داشت: در این زیارت خطاب به خداوند بیان می‌شود که خداوندا تو علی(ع) را شمشیر نبوت، معجزه، پرچمدار، هدایتگر امت، دست پیامبر، حلال مشکلات، افتخار، عزت و مایه حفظ جان پیامبر قرار دادی و باید به قرائت و تفسیر این زیارت در روز مبعث بپردازیم.

امام‌جمعه زاهدان گفت: افتخار ما این است که امام ما امیرالمومنین(ع) و شیعه ایشان هستیم و چنین چیزی مسئولیت سنگینی است زیرا شیعه علی(ع) کسی است که رهرو او بوده و پا در جای پای او و اهل بیت(ع) بگذارد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: امام علی(ع) هم محور وحدت و هم منادی وحدت امت اسلامی است از این جهت محور وحدت است که تنها خلیفه مورد اتفاق است که اهل سنت او را خلیفه چهارم و شیعیان او را جانشین پیامبر می‌دانند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: همه جوامع اسلامی و آحاد امت اسلامی به امام علی(ع) به عنوان خلیفه رسول‌الله معتقد هستند و کتاب های شیعه و اهل سنت از فضائل، کرامات و شخصیت امام علی(ع) سرشار است و علیرغم اینکه در صدر اسلام تلاش کردند تا فضائل حضرت پنهان شود اما خداوند متعال خواست تا فضائل ایشان همه دنیا را فرا بگیرد.

وی گفت: امام علی(ع) از این جهت منادی وحدت است که ۲۵ سال برای احقاق حقوق خود دست به کاری نزده و سکوت کرد تا وحدت امت اسلامی خدشه دار نشود و همه ما مسلمانان باید از امام علی(ع) درس گرفته و به وحدت اسلامی عمق ببخشیم.

نماینده مقام‌ معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در ادامه به شرح یک سوال پرداخت و گفت: علیرغم اینکه همه مسلمانان به فضائل امام علی(ع)  اعتراف دارند سوال این است که چرا قاریان اهل سنت از ذکر نام خداوند متعال که منشا نام علی(ع) است پرهیز کرده و تنها به بیان صدق الله العظیم اکتفا می‌کنند و باید توجه داشت که این «علی» نام امام علی(ع) نیست بلکه این علی صفت خداوند متعال است و به طور مکرر در قرآن کریم این صفت خداوند به کار برده شده از جمله "و هوالعلی العظیم" "و هوالعلی الکبیر" " و هوالعلی الحکیم" " علی کبیرا" و در جمله صدق الله‌ العلی العظیم یعنی خدایی که علی و والاست و خدایی که عظیم و بزرگ است راست گفته است و البته این اسم علی از همین اسم انشقاق یافته و اسم ایشان علی گذاشته شده است اما در آیه صدق الله العلی العظیم صفت خداوند است و مشخص نیست که چرا قاریان اهل سنت از بردن این نام اجتناب می کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوا الهی را تقویت ارتباط با خداوند متعال و بندگی و تلاش برای دفاع از دین و حقیقت و کار و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم عنوان کرد و گفت: در این ایام مرسوم است که اعتکاف برگزار می‌شود اما اصل زمان اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است که نقل شده پیامبر گرامی اسلام در دهه آخر ماه مبارک رمضان به مسجد رفته و به اعتکاف می پرداختند که این دهه زمان اختصاصی اعتکاف است اما در طول سال هر وقت اعتکاف صورت گیرد مستحب است.

وی ادامه داد: اعتکاف اختصاص وقتی از زندگی  برای عبادت خداوند است تا انسان مشغول عبادت خداوند باشد مگر زمانی که نیاز به استراحت و خورد و خوراک دارد و کسی که به اعتکاف می‌رود یعنی عشق به عبادت خداوند دارد که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ما اعتکاف رشد و گسترش خوبی پیدا کرده و سال های قبل از کرونا با استقبال بی نظیر مردم خصوصا جوانان روبرو شده بود که امسال نیز با وجود محدودیت های کرونایی این مراسم برگزار شد که جای تشکر و سپاسگذاری دارد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به شکر گذاری قولی و عملی از انقلاب تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری به طور مکرر به جهاد تبیین اشاره و تاکید داشته اند که باید گوش به فرمان رهبر بوده و در این جهت نقش آفرینی کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: هر کس در هر جایگاه و به هر میزانی که می تواند باید در این جهت تلاش کرده و به بیان دستاورد ها و برکات انقلاب اسلامی و تجزیه و تحلیل آسیب ها بپردازد.

وی ادامه داد: باید ببینیم که آسیب ها و نقاط ضعف حاصل انقلاب است یا کم کاری خود ما یا انقلابی نمایی عده‌ای است که ادعای انقلابی گری دارند اما برخلاف آرمان های انقلاب گام بر می دارد و باید ببینیم آیا مشکل از انقلاب است یا ضعف در مدیریت‌ها، ضعف در نظارت ها یا سوء مدیریت‌ها و در واقع بین انقلاب اسلامی و مدعیان انقلاب تفکیک ایجاد شود.

آیت‌الله محامی بیان داشت: تعبیر دیگری از مقام معظم رهبری وجود دارد که ایشان فرموده اند که هر گاه به مبانی انقلاب عمل کنیم موفق خواهیم بود و هر گاه از مبانی انقلاب فاصله بگیریم به همان میزان با مشکل مواجه خواهیم شد که اگر به تجزیه و تحلیل بپردازیم مسائل به خوبی روشن خواهد شد و مردم و خصوصا نسل جدید تفاوت انقلاب و دوران قبل از انقلاب را به خوبی خواهند فهمید.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به ادامه سفرهای شهرستانی در روزهای گذشته به شرح گزارش سفر پرداخت و گفت: در سفر به شهرستان‌های خاش و سراوان با اقشار مختلف مردم، علما و مسئولین دیدار کرده و از نزدیک در جریان مسائل و معضلات قرار گرفتیم که باید از تلاش‌های مسئولان در جهت حل مشکلات مردم و نیز برقراری نعمت امنیت توسط نیروهای نظامی کمال تشکر را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بیشتر گلایه‌ها از برخی سوء مدیریت‌ها، ضعف نظارت‌ها، اقدامات غلط و خودتحریمی‌ها و نیز اختلال ایجاد شده در فرهنگ کار و تلاش بود به گونه ای که به گفته مسئول بنیاد مسکن شهرستان سراوان زمینه کار در شهرستان زیاد اما متاسفانه کسی حاضر به فعالیت نیست و تعداد زیادی از نیروها از خارج استان تامین می شوند که اختلال در فرهنگ کار از آسیب های جامعه است و بایددر این جهت برنامه ریزی داشته باشیم.

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به بحران کمبود فرآورده‌های خونی در استان خواستار حضور بیشتر مردم در پایگاه های انتقال خون شد و اهدای خون را نوعی کمک به نیازمند و صدقه‌ای برای دفع بلا عنوان کرد.

کد خبر 658061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 43
  • بهزاد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    26 8
    بیخیال حاج آقا تفرقه نینداز تو رو خدا شیعه و سنی پیرو یک دین و یک مسلک هستند چرا با این حرفها حاشیه درست میکنید و مسلمانان را به جان هم می اندازید؟!!!
  • جمال IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    29 9
    به همان دلیل که شما از بردن نام فرزندان علی که در کربلا شهید شده اند دوری میکنید مانند عمر بن علی و عثمان بن علی
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    26 4
    چیزی که از صدر اسلام بوده رو نمیشه تغییر داد و تحریف کرد
    • بهار IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      0 0
      کی گفته ما اجتناب میکنیم؟ عمر و عثمان اسم های رایج آن زمان بوده اند. حالا اسم دو تن از فرزندان پاک حضرت علی(ع) عثمان و عمر باشد چه فرقی داره؟ بارها و بارها همه جا گفته شده در کتاب ها هست و ما قاتل آن ها را لعنت میکنیم
  • امیر IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    25 7
    حالا ببینم یه شر دوباره درست نکردید. چرا انقدر دنبال تفرقه انداختن بین شیعه و سنی هستید؟دوست دارن بگن صدق ا... العظیم.
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    احسنت آیت الله محامی
  • محمدی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    یه سوال دارم چرا سنی ها در ایران مسجد درست حسابی ندارند با اونا مهربانی کنید مثل امامان معصوم که با مخالفانشون بودند ببینید چطور دسته دسته شیعه میشن متاسفاته شما بلد نیستید مهربان باشید یه شیعه
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    اگر دین بین انسانها و تفرقه بیندازد به درد نمی‌خورد. همه بنده های خدا فارغ از دین و مذهب و مسلک انسان هستند و روابطشان باید بر پایه اصول انسانی باشد
  • نفس IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    چه ربطی به حضرت علی داره آقا.چون بیشترین روایت به صدق الله العظيم. میگن. وگرنه گفتن صدق الله علی العظیم اشکال نداره گناه نیست.عجب.اهل سنت ارادت خاصی ب حضرت علی دارن. مث بقیه خلفا
  • تنها IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    بیخیال حاجی مشکلات مردم رو بگو گیر الکی نده
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    خداوند متعال ۹۹ نام داره قرار نیست همه در جمله صدق الله جای بدیم این مساله خیلی مهم نیست که در خطبه جمعه بهش پرداخته بشه یک چاره ای برای حل مشکلات معیشتی مردم بیندیش
  • رضا IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    عیسی به دین خود موسی به دین خود
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام خود امام صادق علیه‌السلام اول دعای ام داود می‌فرمایند صدق الله العظیم الذی لا اله الا هو ...پس هیچ ربطی به شیعه و سنی نداره بعضی مناطق و بعضی کشورها اینطوری میگند و بعضی اونطور
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    بسمه تعالی. شما اگر در کتب روایی برادران اهل سنت خوب دقت کنید،هر جایی که از مولای ما حضرت علی منه و علیه السلام ذکر شده،به کرم الله وجهه از ایشان یاد شده،بنده از علماء و برادران اهل سنت میخواهم فقط همین حقیقت را یعنی کرم الله وجهه را معنا و تفسیر کنند.ما دیگر چیزی نمی‌خواهیم.و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام