قصر شیرین یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته‌ است. این شهرستان جاذبه‌های گردشگری باستانی و تاریخی دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

قصر شیرین

به گزارش همشهری آنلاین، برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفر خود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید با توجه به مبدا خود مسیر ما را از هر کجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیر از شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است.

پس از گذر از اسدآباد همدان به کنگاور، صحنه، هرسین و شهر کرمانشاه می‌رسید. از کرمانشاه نیز دو مسیر در پیش رو قرار دارد. یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می‌شود و مسیر دوم به سمت غرب استان می‌رود که شامل اسلام‌آبادغرب، دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است. ما در این سفر مسیر دوم را انتخاب می‌کنیم و به‌ سمت قصرشیرین می‌رویم. فاصله سرپل‌ذهاب تا قصرشیرین ۳۱ کیلومتر است. این نقطه از کرمانشاه مرز مشترک با عراق دارد و بزرگ‌ترین پایانه مرزی در این نقطه واقع شده است. ۱۰۰ اثر تاریخی در قصرشیرین وجود دارد که ۳۰ اثر آن ثبت‌ ملی شده است، بنابراین بازدید از این شهر و نخلستان‌های زیبایش را از دست ندهید.

موزه مردم‌شناسی

قصر شیرین یک موزه مردم‌شناسی دارد که با بازدید از این موزه می‌توانید با آداب و رسوم، نوع پوشش و حرفه مردم این شهر آشنا شوید. این موزه  در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده‌ است. در این موزه ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری به‌ نمایش گذاشته شده‌ است. مکان این موزه در نزدیکی کاروانسرای عباسی قصرشیرین است.

کاروانسرای عباسی

یکی از آثار تاریخی قصر شیرین کاروانسرای عباسی است که گردشگران بسیاری  از آن بازدید می‌کنند. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه برمی‌گردد. در این دوران کاروانسرا را سر راه زائران عتبات عالیات و کربلای معلی در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع ساختند. معماری و طراحی این کاروانسرا طوری است که منطبق با شرایط اقلیمی منطقه در تابستان خنک است و در زمستان‌ نیز هوای گرمی دارد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران نیز به‌ ثبت رسیده و در خیابان شهدای قصر شیرین قرار دارد. ناگفته نماد که زلزله سال ۱۳۹۶، سبب تخریب بخش عمده‌ای از این کاروانسرای تاریخی شده است.

عکس | عمارتی باشکوه نزدیک مرز ایران و عراق | جاذبه‌های دیدنی قصر شیرین را ببینید

عمارت خسرو

عمارت خسرو پرویز در بخش شمالی شهرستان قصرشیرین قرار دارد. این بنا در مجاورت آتشکده‌ چهار قاپی روی سکویی به بلندای ۸ متر، قرار گرفته است. قدمت این عمارت به دوران ساسانیان برمی‌گردد. همچنین با گذشت بیش از ۱۵۰۰ سال از احداث بنا، طاق سنگی آن همچنان پابرجاست. برای ساخت عمارت خسرو از مصالحی مانند لاشه سنگ، آجر و گچ استفاده شده است. این کاخ تاریخی که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در بخش غربی دامنه‌های زاگرس قرار دارد و امروزه از این کاخ مجلل و باشکوه جز ویرانه‌ای باقی نمانده است. بنابراین در بازدید از این عمارت فقط می‌توانید قسمت‌هایی از آن را که در گذر تاریخ جان سالم به‌در برده‌ است، مشاهده کنید.

عکس | عمارتی باشکوه نزدیک مرز ایران و عراق | جاذبه‌های دیدنی قصر شیرین را ببینید

چارقاپی

آتشکده چهارقاپی در شهر قصر شیرین و در مجاورت کاخ خسرو قرار دارد. بنای این آتشکده مستطیل شکل است. ورودی اصلی در جهت شرق قرار دارد که در کنار آن ساختمان‌های دیگر و حیاط جای گرفته‌اند. این بنا برای تشخیص شروع فصول سال مورد استفاده قرار می‌گرفته و در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده است.

عکس | عمارتی باشکوه نزدیک مرز ایران و عراق | جاذبه‌های دیدنی قصر شیرین را ببینید

کد خبر 657839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha