گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان کنگره در نامه‌ای هشدارآمیز ضمن تأکید بر اینکه بایدن مجوز ارائه «تضمین» به ایران درباره برجام را ندارد گفتند که هر توافقی با ایران بدون تأیید کنگره، مجدداً لغو خواهد شد.

کنگره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یک گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده با هشدار علیه یک توافق هسته‌ای دیگر با ایران تصریح کردند که بدون تأیید کنگره، هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت «باراک اوباما» دچار خواهد شد که در دولت «دونالد ترامپ» لغو شد.

شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» در این خصوص گزارش کرد، در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن نوشته شده بود: «اگر بدون تأیید رسمی کنگره، توافقی را با رهبر عالی ایران امضا کنید، این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد».

علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، «دونالد ترامپ» در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت. حال که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است، جمهوری‌خواهان کنگره در هفته‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مانع از توافق شوند.

این خبر در حالی منتشر شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» تصریح کرد از آنجایی که پیش از این ایالات متحده با خروج از برجام، تعهداتش را نقض کرده است، هم‌اکنون کنگره این کشور می‌بایست در خصوص تعهدات واشنگتن به برجام، یک «بیانیه سیاسی» صادر کند.

جمهوری خواهان کنگره در نامه خود با مطرح کردن برخی درخواست‌های ایران تصریح کردند که ایران خواهان «تضمین» شده است که ایالات متحده تا زمان پایبندی ایران به مفاد برجام، دیگر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند و ادامه دادند که برخلاف توافق دولت اوباما، هر توافقی با ایران باید از تأیید کنگره برخوردار باشد.

در بخشی از این نامه نوشت شده بود: «ما خود را ناگزیر می‌دانیم که به شما یادآوری کنیم که شما قدرت ارائه چنین «ضمانتی» را ندارید. ما خواستار ارائه هرگونه چنین توافقی به کنگره بر اساس قانون بازنگری توافقنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود و از دوره بازنگری ۳۰ روزه این قانون برای هشدار دادن به همکاران خود، دولت آمریکا و بخش خصوصی در مورد هرگونه خطر و نقص چنین توافقی استفاده خواهیم کرد».

این نمایندگان کنگره در ارتباط با موضوع لغو تحریم‌ها نیز تصریح کردند که هرگونه اقدام برای لغو تحریم‌های ایران نباید «بدون این‌که قبلاً راستی‌آزمایی شود که آنها به طور کامل تمام فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده گذشته و کنونی، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به طور کامل از بین برده‌اند» انجام شود.

این نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در ادامه اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و مدعی شدند که ایران مردم خود را سرکوب می‌کند  و در پایان در پیامی متناقض در خصوص لغو تمامی تحریم‌های ایران ابراز امیدواری کردند و گفتند: «امیدواریم روزی را ببینیم که همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، زمانی که آمریکا و ایران بتوانند از روابط عادی برخوردار شوند و مردم ایران دولتی داشته باشند که به کرامت انسانی احترام بگذارد اما روزی نخواهد آمد که تحریم‌هایی را کاهش دهید که به قیمت ضرر زدن به مردم ایران به فساد و بی‌کفایتی رژیم دامن بزند».

این اولین بار نیست که جمهوری‌خواهان با ارسال نامه‌ای دولت بایدن را در خصوص هرگونه توافق با ایران تهدید می‌کنند و پیش از این نیز جمهوری‌خواهان هشدار داده بودند که باید هرگونه توافق با ایران با تأیید کنگره باشد و پیش از این نیز اوایل دی ماه، سناتورهای جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند.

کد خبر 657805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 2
    نامه 1 صفحه ای 200 نفری یا نامه 200 صفحه ای یک نفری هر دو مخالف برجام
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    4 5
    سگ زرد برادر شغال است کنگره هم مثل رعیس جمهور .این پیام را بدهید یکی از شروطی که باید امضاع کنید حق ایران درخروج از ان .پی.تی وغنی سازی بالا باشد تاخودتان تایید کرده باشید اگر دبه دراوردید اینحق را به ایران دادهاید
    • بهروز IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      9 1
      شما بفرمائید بعد اینکه این حق حیاتی رو به ایران دادند چه خواهد شد؟. غنی سازی ۱۰۰درصد مثلا. بعد اورانیم ۱۰۰در صد ۲۳۵ به چه درد ماه میخوره؟. میتونم باهاش چکار کنیم. این اورانیم مخصوص بمب هسته ایست. احساسی که نباید نظر داد.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 3
    حساسیت دشمن را در این دومورد که.ترس.وهمه بهانه ها بخاطر انبود تحمیل این دومورد غلط کردن اوست وگرنه این دو هیچ بدرد ما نمیخورد.اما دشمن را خلع سلاح ورسوا میکند
  • کیوان IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    3 2
    انصافاً دستشان درد نکند، نگذاشتند حرف آقای امیر عبداللهیان روی زمین بماند، فورا بیانیه را صادر کردند.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 3
    از کسانی که که برای رسیدن به پست و مقام ناچار به کرنش و چاپلوسی از صهیونیستها هستند ، توقع گوش شنوا برای حرف حق نمی توان داشت باید قدرت داشته باشیم تا مجبور به مذاکره عادلانه شوند وگرنه فردا روزی انتظار دارند ‌ماموران راهنمائی و رانندگی را هم مرخص کنیم چون اسرائیل را می ترساند !!!!!