سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

ترجمه - امیررضا نوری‌زاده: پس از این که در اوایل دهه 1950 عده زیادی از فعالان چپ گرای هالیوود به‌دلیل تلاش‌های سناتوری به نام مک کارتی در لیست سیاه قرار‌گرفتند و امکان ادامه فعالیت هنری از آنها سلب شد تعدادی از چهره‌های شناخته شده سینمای جهان تصمیم گرفتند تا به‌تدریج افراد حاضر در این فهرست را به کار بگیرند.

مهم‌ترین اقدام در این زمینه از سوی جان هنری فالک صورت گرفت که در سال 1957 شکایتی رسمی از شرکت کوچک Aware به عمل آورد چرا که این شرکت با انتشار نام افرادی که به چپ گرایی درهالیوود اشتهار داشتند پول خوبی به جیب زده بود. آلفرد هیچکاک هم نقش مهمی در  از بین بردن تابو مک کارتیسم داشت و یک دهه پس از اینکه نورمن لوید هنرپیشه وارد لیست سیاه شد، او را برای تهیه کنندگی سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» دعوت به همکاری کرد.

همچنین اتو پره مینجر کارگردان مهاجر هالیوود درسال 1960 اعلام کرد دالتون ترامبو که به‌دلیل گرایشات چپ گرایانه اش به‌مدت 16 سال به شکل مخفی فعالیت می‌کرده است، فیلمنامه نویس واقعی اگزودوس است.اما بزرگترین اقدام برای از میان رفتن تابو مک کارتیسم از سوی کرک داگلاس بود که در سال 1960 با ساخت اسپارتاکوس ضربه مهمی به این جریان زد.داگلاس که تهیه کننده اجرایی فیلم نیز بود از مدیران استودیوی یونیورسال خواست تا نام ترامبو به‌عنوان فیلمنامه نویس در تیتراژ فیلم ذکر شود.

نشریه هالیوود ریپورتر در چهل وهشتمین سالگرد اکران فیلم اسپارتاکوس گفت‌وگویی را با این هنرپیشه 91 ساله انجام داده است که طی آن داگلاس به نکات تازه‌ای در مورد فیلم اسپارتاکوس و فضای سیاسی هالیوود در ماه‌های اخیر اشاره می‌کند.اما نکته جالب در مورد انجام چنین گفت‌وگویی از سوی نشریه هالیوود ریپورتر می‌تواند برداشت خبرنگار این نشریه باشد که احساس می‌کند حضور عناصر چپ گرا در هالیوود اکنون بیش از سال 1947 – آغاز دوره مک کارتیسم–  محسوس است و افرادی که از تهیه و توزیع مجانی فیلم «یک سرود کریسمس آمریکایی» حمایت می‌کنند قطعا باید جدی گرفته شوند.

از سوی دیگر این روزها در نشریات مختلف آمریکا مقالاتی در مورد لزوم ایجاد شبکه خبری مستقل از هژمونی رسانه‌ای لیبرال این کشور به چشم می‌خورد.به تصور او هر چند بیش از 50 سال از مرگ مک کارتی بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت می‌گذرد اما شاید نیاز باشد تا در فضای جدید هالیوود هواداران او باردیگر برای تهیه لیست سیاه دست به کار شوند.

  •  وضعیت جسمانی شما چگونه است ؟

خیلی سرحال هستم و همسرم به من می‌گوید که کمتر صحبت کنم اما من عادت دارم که زیاد صحبت کنم.

  • چرا از دالتون ترامبو خواستید که فیلمنامه اسپارتاکوس را بنویسد ؟

سناتور مک کارتی انسان شریفی نبود. او نویسندگانی را که به‌نظرش چپ گرا بودند در لیست سیاه قرار داده بود و مدیران استودیو‌ها هم که افرادی جاه طلب بودند با او همراهی کردند.

شرکت فیلمسازی من اسپارتاکوس را تولید کرد و دالتون ترامبو با عنوان سم جکسون فیلمنامه را نوشته بود.در آن زمان رایج بود افراد با اسم مستعار دست به نگارش فیلمنامه بزنند ولی من که جوان بودم با وجود هشدارهایی که به من در مورد ترامبو داده شده بود، از نام واقعی او در تیتراژ استفاده کردم.

  •  عکس العمل مدیران استودیوی یونیورسال چه بود ؟

آنها در ابتدا مخالف این مسئله بودند اما از سوی دیگر شرایط مالی استودیو اصلا خوب نبود و آنها حتی قصد داشتند که استودیو را به فروش برسانند به همین خاطر من از این موقعیت استفاده کردم و آسمان هم به زمین نیامد.

  • شیوه برخورد استودیوها در دوران جنگ سرد با افراد حاضر در لیست سیاه چگونه بود ؟

در آمریکا اگر شما جرمی مرتکب شده باشید به دادگاه کشیده می‌شوید ولی این افراد مرتکب جرمی نشده بودند.

  • نظر شما در مورد افرادی که تعدادی را به مراجع قضائی معرفی کرده بودند – همچون الیاکازان–  چیست ؟

من با کازان کار کرده‌ام، او فردی با استعداد اما بزدل بود.

  • اما کازان هم سابقه گرایش‌های کمونیستی داشت و معتقد بود صنعت سینما از بابت حضور کمونیست‌ها ضربه خواهد خورد. آیا شما به این گفته او اعتقاد نداشتید؟

در آن زمان فرد خطرناکی به نام سناتور مک کارتی صاحب قدرت شده بود و ما همگی در آستانه از دست دادن آزادی کار بودیم و این در شرایطی رخ می‌داد که گفته می‌شد ما در کشوری آزاد زندگی می‌کنیم و همه در بیان عقاید خود آزاد هستند و من تصور نمی‌کنم که از جانب کمونیست‌ها خطری متوجه صنعت سینما می‌شد.

  •  زمانی که در سال 1999 اسکار یک عمر فعالیت سینمایی به الیا کازان اهدا شد هنرپیشه‌هایی چون ادهریس و نیک نولتی نسبت به این مسئله اقدامی اعتراض آمیز انجام دادند. 

آنها هنرپیشه‌هایی هستند که من احترام زیادی برایشان قائلم اما تصور می‌کنم که این عکس‌العمل آنها درست نبود چرا که به کازان به‌دلیل فعالیت‌های سینمایی‌اش جایزه داده شد ونه به خاطر فعالیت‌های سیاسی.

  •  این روزها در هالیوود شما می‌توانید بر خلاف روزهای جنگ سرد تمایلات سیاسی رادیکال داشته باشید و حتی شما به هواداری محافظه‌کاران مشهور شده‌اید !

من همه این مزخرفات را شنیده‌ام ولی قطعا حقیقت ندارد !

  • اما گفته می‌شود که هنر پیشه‌ها در پشت صحنه و زمانی‌که در کنار سایرین قرار دارند نمی‌توانند در بحث‌های سیاسی شرکت کنند چراکه از سوی همکاران لیبرالشان که به‌مراتب بیشتر از رادیکال‌ها هستند متهم می‌شوند.

من تابه حال در بیش از 90 فیلم حضور داشته‌ام و هرگز در مورد درگیری‌های سیاسی بین عوامل فیلم در پشت صحنه چیزی نشنیده‌ام و چنین چیزی برای من کاملا تازگی دارد.

  • در انتخابات اخیر از کدام کاندیدا حمایت می‌کنید ؟

نظری ندارم، من در سایت شخصی‌ام جوانان را به شرکت در انتخابات و مطالعه در مورد گذشته کاندیداها دعوت کرده‌ام اما نمی‌خواهم نظرم را به آنها تحمیل کنم.

  •  گفته می‌شود که شما لابی‌هایی را برای مجبور کردن دولت آمریکا به عذر خواهی بابت برده داری انجام داده اید.دلیل این موضوع چیست؟

این روزها ما در دنیا چندان محبوبیتی نداریم و مردم دنیا تصور می‌کنند که ما زورگو هستیم و اگر تصور می‌کنیم که کشوری قدرتمند هستیم باید ظرفیت تحقیر شدن را هم داشته باشیم و بهترین کار برای نشان دادن این موضوع عذر‌خواهی از بابت برده‌داری است.

گاردین /هالیوود ریپورتر- 12  اکتبر2008

کد خبر 65743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز