سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای حضور تولیدکنندگان برتر و توانمند استان‌های شمالی کشور به منظور عرضه مستقیم «کیوی» و «پرتقال شمال» در میادین میوه و تره بار پایتخت فراخوان داد.

میوه

همشهری آنلاین- فاطمه عسگری‌نیا: گلایه باغداران شمالی از ارزان بودن محصول از یک طرف و گران بودن این محصولات در بازارهای میوه پایتخت از سوی دیگر مشخص کرد که دلالان سود حسابی را به جیب می‌زنند و در این میان فقط این مردم و کشاورزان هستند که لطمه می‌بینند.

حسین ساروی از کشاروزان مازنی که ۳ هکتار از باغاتش زیر کشت پرتقال است می گوید از مهرماه امسال دلالان قیمت ۵ هزار تومان به ازای هر کیلو را روی محصولات ما گذاشتند این در حالی است که همین محصول را در بازار بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رسانند و درنهایت حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به دست مردم می رسد.  

حسین میرصالح هم  که سطح باغ مرکباتش  هشت هکتار  است با هزینه و رنج فراوان به ثمر می‌نشیند می گوید: «با توجه به هزینه بالای تولید، خرید با نرخ ۵ هزار تومان از باغدار و فروش باقیمت چند برابر در بازار غیرعادلانه است.»

او و دوستانش که امسال با توجه به افزایش نهاده ها  قیمت های تمام شده محصول، امیدی به کسب درآمد زیادی از محصولات کشاورزی ندارند می‌گویند کاش قدرت فروش محصولاتمان را در بازارهای بزرگ داشتیم آن وقت می‌توانستیم نتیجه زحماتمان را ببینیم.  

دعوت به تهران برای فروش محصول

قیمت پرتقالی که این کشاورز و دوستانش به شرط آفت نزدگی به دلالان حدود ۵ هزار تومان می‌فروشند در بازار تهران از حداقل ۱۲ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است. سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران امسال در اقدامی ابداعی و با هدف کوتاه کردن دست واسطه ها و تامین نیاز مردم به قیمت مناسب‌تر تصیمیم گرفته است از کشاورزان شمالی دعوت کند تا شخصا محصولاتشان را در ماه پایانی سال در بازارهای روز محلی میوه و تره بار به فروش برسانند.  

 این سازمان در راستای تعدیل قیمت‌ها و تثبیت بازار و به منظور کمک به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به ویژه در ایام پرتقاضا همچون اسفند ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ از تولیدکنندگان توانمند و معتبر مورد تأیید سازمان جهادکشاورزی استان محل تولید دعوت کرد تا با تسهیلات و شرایط آسان، محصولات خود را به صورت مستقیم در میادین پایتخت عرضه کنند.

گفتنی است، در مکاتبه‌ای که از جانب مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران با رؤسای جهاد کشاورزی استان‌های گیلان و مازندران و در مکاتبه دیگری با رؤسای جهاد کشاورزی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، از آنها خواسته شده است تا تولیدکنندگان مورد تأیید خود را به ترتیب برای عرضه مستقیم «کیوی» و «پرتقال شمال» به منظور بهره‌مندی از امکانات و تسهیلاتی که به این منظور برای آنها در نظر گرفته است، معرفی کنند.

کد خبر 657331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha