گروه سیاسی: گزارش هیات 3 نفره اعزامی به لبنان در سالروز ربوده شدن امام موسی صدر که تحویل کمیسیون اصل 90 مجلس شده است، از نکات تازه‌ای در این مورد پرده بر می‌دارد.

این گزارش در 2 بخش محرمانه و عادی توسط محمد ابراهیم نکونام، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تنظیم شده است.

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به‌وجود تناقضات در گفته‌های معمر قذافی، رهبر لیبی و متهم ردیف اول پرونده ربوده شدن امام موسی صدر، گفت: اخیرا لیبی از وجود اجسادی خبر داده و ادعا کرده است که این اجساد متعلق به امام صدر و همراهانش است.

وی به ارائه دلایلی درباره کذب بودن این ادعا پرداخت و ادامه داد: لبنان در پاسخ به این ادعا، تقاضای تحویل اجساد و انجام آزمایش DNA روی آنها را کرده که لیبی از این خواسته نیز سر باز زده است.

مصباحی مقدم پیش از این نیز در گفت‌وگو با روزنامه کویتی الرای‌العام گفته بود: لیبی تاکنون
2 گزارش متناقض ارائه داده است. در گزارش نخست ادعا شده که صدر و 2 همراهش به دست عناصر امنیتی لیبی کشته شده و اجساد آنها ناپدید شده است و در گزارش دوم تاکید شده که اجساد آنها وجود دارد.

علاوه بر این، محمد ابراهیم نکونام دیگر عضو هیات 3 نفره‌ای که 9 شهریور ماه برای گرامیداشت سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، به لبنان سفر کرده بودند به همشهری گفت: خانواده امام موسی صدر معتقدند که ایشان زنده هستند و لازم است پیگیری‌های جدی تری برای بازگرداندن امام موسی صدرصورت بگیرد.

نکونام در ذیل گزارش خود از این سفر که بخشی از آن را در اختیار همشهری قرار داد، درباره دیدار هیات 3 نفره با سید صدرالدین صدر، فرزند امام موسی صدر و انتقاداتی که وی به روند پیگیری پرونده پدرش کرده، آورده است: «سید صدر الدین صدر پس از خوشامد‌گویی اظهار داشت که در سنوات اخیر احساس می‌شد برادران ما در ایران در تعقیب موضوع ربوده شدن امام موسی‌صدر فعال نیستند. در زمان آقای خاتمی کار مفیدی نشده، در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز مشکلاتی وجود دارد.»

نکونام در ادامه بازهم به نقل از صدر الدین صدر می‌نویسد: «من 13 سال در ایران تلاش کردم هیچ سرنخی پیدا نکردم؛ ولی در بیروت و ایتالیا تلاش‌ها ادامه داشت و امیدوار‌کننده بود. ما معتقدیم امام و 2 نفر از همراهان وی زنده هستند و نباید کاری کرد که مقدمات شهادت ایشان را فراهم کنیم.»

کد خبر 65723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز