همشهری آنلاین: ریئس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه معارف اسلامی قم، گفت: معارف اسلامی بر تمام معارف بشری برتری مطلق دارد.

به گزارش روز یکشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (ماوا)، حجت‌الاسلام "محمد محمدیان" با اشاره به اینکه بسیاری از عالمان توفیق اتنقال فیض علم را نداشتند، گفت: امروز به توفیق الهی، این نظام اسلامی فرصتی را در مقابل ما قرار داده و میلیون‌ها جوان برای دریافت منابع ناب در اختیار ما هستند و ما می‌توانیم از این طریق انتقال دهنده فیض باشیم.

وی با اشاره به این که هدف از تاسیس دانشگاه معارف اسلامی، اضافه کردن دانشگاهی به مجموعه دانشگاه‌های موجود نیست، گفت: هدف ما بسیار بالاتر از این است.

هویت اصلی این دانشگاه، همین معارف اسلامی است و اعتقاد ما بر این است که معارف اسلامی بر تمام معارف دیگر موجود در دنیا برتری مطلق دارد.

محمدیان افزود: ما باید اثبات کنیم که معارف اسلامی ما برتری مطلق بر تمام معارف بشری دارد. ترویج معارف اسلامی، کمترین خواسته ماست. معارف اسلامی، کلمه الله است و اگر ما نتوانیم برتری معارف اسلامی را بر دیگر معارف موجود در دنیا اثبات کنیم، هنری انجام نداده ایم.

وی با اشاره به مقابله حضرت موسی با ساحران گفت: ترس موسی این بود که مردم فرق معجزه او با ساحران را نفهمند و امروز داستان ما همین است.

محمدیان افزود: نطقه مقابل ما، مکاتبی است که با ایسم های مختلف آمده‌اند و انسان ها هر کاری که می‌توانستند در مقابل دین خدا انجام دهند، انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیان معارف اسلامی، باید به گونه‌ای باشد که قبل از هر کسی صاحبان معارف دنیایی در مقابل معارف اسلامی معترف شوند به اینکه این معارف از سنخ معارف بشری نیست و وصل به یک سرچشمه ملکوت بر عالم غیب است، گفت: اگر این هنر را نتوانیم در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی داشته باشیم، با این رقابت نفس‌گیری که در عالم داریم، معلوم نیست بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، افزود: این عمل، یک جهاد مستمر را می‌طلبد تا از معارف اسلامی دفاع کنیم و برتری مطلق معارف اسلامی را در تمام حوزه‌ها به گوش جهانیان برسانیم و این رسالت ماست.

وی با اشاره به اینکه حرف‌های ما باید آنقدر بلند باشد که تفاوت معارف اسلامی با معارف دنیایی کاملا واضح دیده شود، گفت: هر چه باعث بر سر گذاشتن تاج کرامت است و انسان را به جایگاهی برساند که خداوند او را به عنوان خلیفه الله آورده، باید انجام داد.

محمدیان، افزود: باید اثبات کنیم برتر از احکام اسلام، احکامی وجود ندارد و این رسالت عظیمی است که بر دوش ماست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به اینکه دو ویژگی شناخت دقیق مکاتب بشری و آشنایی با تمام پایه‌ها و بنیان‌های بشری و شناخت عمیق دین اسلام، بایستی در اساتید معارف و دین شناسان وجود داشته باشد، گفت: کسی که می‌خواهد مکاتب غربی و بشری را مطالعه کند، اگر شناخت کامل به دین اسلام نداشته باشد، امکان دارد در گرداب مکاتب بشری غرق بشود.

محمدیان، ادامه داد: بایستی پایه‌ها و مبانی معرفتی خودمان را دقیقا بشناسیم و به آن مسلط باشیم تا در دنیای حاضر در مقابل مکاتب دنیایی موفق باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه معارف اسلامی یک سلسله مباحث خشک علمی نیست که فقط در کارگاه‌ها و کلاس‌ها مطرح شود، گفت: معارف اسلامی، حقایق زنده‌ای هستند که دل‌ها را حیات می‌بخشند و تا زمانی که دل ما را حیات نبخشند، هیچ فرقی با دیگر مکاتب ندارند.

محمدیان، با اشاره به اینکه معارف اسلامی تا دل را زنده نکند، موفق نیست، حتی اگر بالاترین نمره‌ها را در پایان‌نامه‌ها و دروس گرفته باشیم، گفت: هر کس که در این دنیا در مسیر انبیا توفیقی بدست آورده، اهل دل بوده، یعنی دلش زنده شده است.

وی افزود: معارف اسلامی گرچه عقل‌ها و ذهن ها را تسخیر می‌کند، اما عرصه دل است که توسط معارف اسلامی تسخیر می‌شود.

محمدیان، با اشاره به اینکه مرحله بعد، ساختن دل‌های جوانان است، اظهارداشت: علم، بذر است و بذر باید در کجا قرار گیرد؟ قبل از اینکه بذر پاشیده شود، باید زمین آماده شود و بعد از شخم، بذر در دل زمین قرار می‌گیرد تا به مقصود برسد.

وی افزود: تزکیه، یعنی شخم زدن دل‌ها و آماده کردن دل‌ها برای پذیرش علم، و بعد از تزکیه است که علوم، دل را تبدیل به گلستان می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: همت ما این است که اینجا، دانشگاه احیای دل‌ها باشد و اگر دلی احیا نشد، ما خودمان را موفق نمی‌دانیم و اگر دلی احیا نشود، نمی‌تواند دلی را زنده کند.

محمدیان، با اشاره به اهمیت اعتبار دانشگاه، اظهار داشت: اگر دانشگاه با قدرت و قوت شروع به حرکت کند، دانشگاه معتبری خواهیم داشت. کیفیت در دانشگاه معارف اسلامی اصل است و کمیت در فرع قرار دارد.


وی افزود: نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و این در حالی است که از نظر کمی احتیاج بسیاری به اساتید معارف داریم.

محمدیان با تاکید بر اساتید و دانشجویان به عنوان دو رکن کیفیت دانشگاه، گفت: ما به‌دنبال اساتید با کیفیت هستیم و اگر زمانی استادی نتوانست در قم حاضر شود، باید دانشجویان را برای کسب علم به محضر استاد ببریم.

وی به فعالیت دو ساله دانشگاه اشاره کرد و افزود: تا به حال از اعتبارات دولتی استفاده نکرده‌ایم و هزینه‌های دانشگاه را از ناحیه اعتبارات نهاد رهبری تامین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در محل شهرک پردیس قم در صدد ساخت دانشگاه هستیم و هزینه ساخت دانشگاه از محل فروش ساختمانی که متعلق به نهاد است، تامین خواهد شد.

محمدیان، با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های دیگر دانشگاه معارف اسلامی، گفت: ارتقای سطح علمی اساتید معارف موجود از طریق برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت و کارگاه‌ها یکی دیگر از وظایف دانشگاه معارف اسلامی است.

وی، تدوین و تولید کتاب‌های معارف اسلامی از دیگر وظایف مهم دانشگاه معارف اسلامی دانست.

کد خبر 65720

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز