اگر طرحی برای ایمن سازی و صیانت از ابنیه و بافت تاریخی تهران دارید به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه دهید.

آتش سوزی تیمچه

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: حمایت از طرح های حفاظتی بناهای تاریخی درست بعد از وقوع آتش سوزی روز شنبه ۲۳ بهمن ماه در تیمچه حاجب الدوله (گذر غربی) اتفاق افتاده که سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی آن است. «پرهام جانفشان» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران در ارتباط با این خبر گفت: «میراث‌فرهنگی متقاضی اجرایی شدن طرح ایمن‌سازی برای حفاظت بیشتر از حریق بناها و بافت‌های تاریخی بازار است. در این راستا، شهروندان می توانند طرح‌های پیشنهادی خود را به سازمان ارائه دهند تا ضمن بررسی ظرفیت‌های اجرایی آن، بناهایی مانند بازار که از قدمت بالایی برخوردارند، پابرجا بمانند.» 

او افزود: «در حال حاضر ۳۰ باب مغازه از این تیمچه دچار آسیب و تخریب شده‌اند که جداره‌ها و نماهای تاریخی نیز شامل آن‌ها می شود. بنابراین شورای فنی سازمان میراث فرهنگی نیز وظیفه نظارت و بررسی نتایج حاصل از ابلاغ اخطاریه به نهادهای مرتبط با موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی را پیگیری می‌کند.» شهروندان برای ثبت طرح‌های ایمن سازی و حفاظتی بافت‌های تاریخی و هویتی نیز با شماره ۶۶۵۸۲۱۶۸ تماس بگیرند.

تیمچه حاجب الدوله از مهم‌ترین  و زیباترین تیمچه های تاریخی بازار است که در دوره ناصرالدین‌شاه توسط "حاج‌علی‌خان حاجب الدوله" با معماری فاخر ساخته شد. در سال‌های گذشته میراث فرهنگی بارها درباره  وضعیت بحرانی بافت تاریخی بازار هشدار داده بود‏، اما جدی گرفته نشد. این مجموعه در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کد خبر 657017

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha