محمد صادق کوشکی گفت: آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند.

كوشكي

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست بررسی روند مذاکرات وین و مسئله مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: ایران برای فروش نفت و سایر اقلام از تحریم عبور کرده است و امتیاز هایی که ایران از مذاکره می خواهد عملا سوخته است.

وی افزود: کسی نمی گوید بنده به تیم مذاکره کننده اعتماد ندارم. خیر، من به آمریکا  اعتمادی ندارم. آمریکا استاد دور زدن های بین المللی است. مگر سال گذشته ۱ میلیارد دلار با روسیه تبادلات داشتیم در حالی که آمریکا معافیت تحریمی نداده بود. جهان به سمتی می رود که ایران از تحریم ها عبور کند.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند.

وی ادامه داد: کار دولت روحانی این بود که بازار و اقتصاد را به مذاکرات ربط می‌داد و با یک عطسه دلار پایین یا بالا می‌رفت، اما دولت کنونی کاری کرده که بازار ربطی به مذاکرات نداشته باشد و به ثبات نسبی برسد و دچار شوک نشود.

کوشکی تاکید کرد: اکنون با افزایش قیمت نفت بدون بحث مذاکرات و برجام بازار ارزان را میتوانیم کنترل کنیم. اگر دوباره رسانه به مذاکرات توجه ویژه کند دوباره به بی‌ثباتی بازار می‌رسیم. عقل حکم می‌کند که راه غلط طی شده را دوباره طی نکنیم.

وی گفت: برخی موافق توافق موقت هستند، امتیازاتی بدهیم یا امتیازاتی بگیریم. برخی ها می گویند اورانیوم ۶۰ درصد را صادر کنیم یا تا ۲۰ درصد رقیق کنیم. یعنی اهرم فشار را حذف کنیم در قبال آن  چه دریافت کنیم؟ تعلیق تحریم ها؟ با کدام ضمانت؟ چه تضمین اجرایی وجود دارد که تحریم ها تعلیق شود؟

این استاد دانشگاه افزود: درست آن است که اول آمریکایی ها تحریم ها را بردارند و وقتی قطعی به این نتیجه رسیدیم که تحریم ها لغو شده و بازار را به کنترل در آوردیم سپس به تعهداتمان  برگردیم. این شروط سه گانه رهبری است. اما کنگره آمریکا شفاف می گوید زیر بار این تعهدات نمی روم و بایدن اگر با اختیارات خود تحریم ها را لغو کند به وضوح گفته اند دولت بعدی به این تعهدات رد و بدل شده پایبند نیست. چرا می خواهیم آمریکا را به برجام برگردانیم تا دنیا  فراموش کند که آمریکا یک جانبه از تعهدات خارج شد نه ایران!

کوشکی ادامه داد: دوستان مذاکره کننده‌ ما سابقه انقلابی خوبی دارند، اما دشمن ما حیله گر و به تعبیر امام گرگ است. دشمن ما انسان نیست، شرافت ندارد و قدار است با این وجود چرا باید دوباره به گرگی که به گله‌ ما حمله کرده اعتماد کنیم؟ ما حق نداریم فکر کنیم تنها هستیم. یمن به پشتوانه‌ انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند.

وی گفت: دولت روحانی دولت غربگرا بود، اما الان چه؟ اگر مذاکره کنیم در مورد ما چه خواهند گفت؟ دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله چه خواهند گفت؟ وقتی ما الگوی آن‌ها شدیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مردم یمن دارند مقاومت می‌کنند، چون منطق انقلاب اسلامی مقاومت است. از این رو خدایی نکرده اگر مردم و رزمندگان یمنی ببینند که جمهوری اسلامی با آمریکا برای چندمین بار سر میز مذاکره نشسته آن‌ها چه خواهند گفت و چگونه خود را توجیه خواهند کرد که منطق انقلاب اسلامی نه به مستکبرین بوده است. ناامیدی مردم یمن را چه کسی می‌خواهد پاسخ بدهد.

وی گفت: توافق با آمریکایی‌ها در این شرایط بهترین کادو به دولت بایدن است. دولت بایدن تاکنون تمام فشارهای حداکثری دولت ترامپ را حفظ و حتی اضافه کرده است. با این وجود توافق کادویی است که بایدن به شدت به آن نیازمند است. توافق بهترین بهره حیاتی و تنفس به دولت بایدن در این شرایط است چرا که او از حالت شکست به یک حالت برنده تبدیل می‌شود.

کوشکی تاکید کرد: این استدلال که، چون اسرائیل مخالف برجام و مذاکرات است پس مذاکره خوب است استدلال درستی نیست. برهان خلف همیشه در ریاضی جواب می‌دهد، ولی الزاما در حوزه سیاست مثل ریاضیات نیست که همیشه جواب بدهد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی وقت‌ها ممکن است دو گروه به دلایل متفاوت با یک نکته مخالف باشند، اما این بدان معنا نیست که این دو گروه با هم هم جهت و همسان هستند؛ مثلا ما با اشغال افغانستان توسط شوروی مخالف بودیم و آمریکایی‌ها هم مخالف بودند و این مخالفت هم به این دلیل نبوده که ما با آمریکا دوست هستیم و مواضع ما با آن‌ها یکی است.

وی تاکید کرد: ما به دلایل دیگری مخالف سرسخت اشغال افغانستان بودیم و آمریکایی‌ها هم به دلایل کاملا متفاوتی مخالف این حرکت بودند؛ پس اینکه امرور رژیم صهیونیستی با یک مسئله مخالف است این دلیل نمی‌شود که این مسئله، مسئله درستی است. نکته سر این است که اسرائیل از ابتدای مذاکرات برجامی تاکنون دنبال یک نکته بوده و آن هم این بود که از آمریکا مطالبه حداکثری کند تا به ایران حمله نظامی کند، اما چون آمریکایی‌ها این کار را نکردند از آن‌ها گلایه دارند.

کوشکی اضافه کرد: اصلاح طلب‌ها می‌گفتند که مخالفین برجام مثل اسرائیل هستند و این مغالطه کودکانه را انجام می‌دادند. امروز صهیونیست‌ها می‌گویند برجام ۲۰۱۵ بسیار به نفع ما بود، اما خروج آمریکا از برجام باعث شد تا موضع ایرانی‌ها تقویت شود. امروز اسرائیلی‌ها می‌گویند که ما آن روز می‌گفتیم که با برجام مخالفیم و می‌گفتیم که آمریکا باید به ایران حمله کند، اما آن برجام، برجام درستی بود و ایران را زیر منگنه و زیر سخت‌ترین بازرسی‌ها گذاشته بود و ایران نمی‌توانست در فضای هسته‌ای خود تنفس کند و نوآوری داشته باشد و ترامپ اشتباه کرد و از آن برجام بیرون آمد و ایران به سمت غنی سازی ۶۰ درصد رفت.

کد خبر 656784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 52
  • رامین IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    57 7
    از گرانی و بیکاری و هزاران مشکل و ناامنی در خیابان و خانه مردم سرخورده و مایوس شدند. اعراب از اول تاریخ تا الان هیچوقت در آرامش زندگی نکردن و همیشه جنگ براشون یه افتخار و فرهنگ بوده ایران نباید قاطی جنگهای اعراب بشه. یه مقدار هم به فکر مردم ایران باشین
  • رضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    76 4
    اقای استاد دانشگاه این استدلال های خود را در سرکلاسهای خصوصی ات مطرح کن . اول خانه ات را دریاب بعد همسایه ات و دوستانت را ، مهم نیست که چه کسی چه فکری در مورد ما میکنند مهم پیشرفت کشور در هر زمینه ای است .
    • مهدی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      احسنت به نظریتون . این استاد و امسال اینها نفسشون از جای گرم بلند میشه و فعلا بخور و بچاپ و ببر و ... خانواده هاشون هم تو اروپا و همون آمریکا دارن حال میدن خبر از گرسنگی و ... مردم ندارن
  • Abbas IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    68 4
    حرفهای این آقا اصلا شبیه یک استاد دانشگاه نیست و با واقعیات خیلی فاصله داره...
    • استاد US ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      1 1
      آخه استاد واقعی نیستند ایشون.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    54 2
    از عجایب خلقت یکی کوشکی است که اگر مردم از گرسنگی هم بمیرد خیالش نیست فقط می گوید آنچه من می گویم درست البته خدا به خیر کند
  • خلیل IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    56 2
    شماچقدرحقوق میگیرید من3400ملیون میگیرم شمابگوییدهزینه چندروزه من است
  • حسین US ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    6 55
    " آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند." بهتر از این نمیشود گفت استاد.
    • علی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      33 1
      با آی پی آمریکا چی میری میبینی شیطون بلا
    • AU ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      شما چرا در کشوری زندگی میکنید که با آن مخالف هستید ، برگرد به ایران و با حقوق ریال با گوشت کیلویی ۳۰۰ هزارتومان و برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و تخم مرغ دانه ای ۱۸۰۰ تومان و .....زندگی کن .
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    7 45
    مشکل اینه که غرب به قلدری و نژادپرستی اعتیاد داره مشکلش اینه که همیشه همشو می خواداصلانمی خوادیک بردبدهد10برد بگیرد درواقع این ها مثل یک گرگ حریص و درنده هستند که از دریدن سیر نمی شه اگر جدا مشکل غرب با ما بحث اتمی بود ما اصلا شاید این تصمیم را می گرفتیم که کل هسته ایی را بار کشتی کنیم بفرستیم غرب و بعدش همه تحریم ها برداشته بشه مشکلی نداشت با خود آمریکا هم روابط گسترده برقرار می کردیم اما قصه اینه که این کار را بکنیم تحریم ها نمی ره حالا غرب خواهان جمع کردن کل برنامه هوافضای ما می شود و بعد باز تحریم ها نخواهد رفت حالا توقف صادرات انقلابی و محکوم کردن مقاومت توسط ایران را خواهند خواست و بعد باز تحریم ها نخواهد رفت بعد کشیدن برد موشکی ایران به زیرصدکیلومتر , بازنشست کردن کل قوای زیرسطحی ایران و بستن کارخانه های تولید و فناوری نظامی بومی ما را خواهند خواست و باز تحریم ها نخواهد رفت دفعه بعد استقرار نظامیانش در ایران و زنده شدن امثال کاپیتولاسیون را می خواهد بعد به رسمیت شناختن اسرائیل را می خواهد و ...تهش غرب از کشور ما یک پوسته جمهوری اسلامی با درون مایه پهلوی می خواهد ساده لوح نباشیم.
  • JP ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    39 2
    استاد جان اوامر جنابعالی مستطاب،ولی برنج کیلو صد هزار تومان و گوشت کیلو سیصدهزار تومان رووووگرانیها ی تحریم را کجای دلمون بگذاریم،وقتی تقریبا تمام طرفها ی تجاری کشور ما گوش به فرمان امریکا هستند و یا در حالی که قیمت مرغ و تخم مرغ به نوسانات مذاکرات وابسته آست چرا باید از میز مذاکره دور شویم،حال آنکه سیاست و دیپلماسی ابزار تامین منافع ملت هاست،چرا باید استقلال ما به بهای بیکاری و فقر و پیری جمعیت و گرانی و تورم حاصل از تحریم باشد
  • تهمتن US ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    34 0
    به دیگران چه دولت چه تصمیم میگیرد مگه دولت بایدمردم راخودرا فدای دیگران نماید... دولت هیچ وقت تحت تاثیر حرف های شما وامثال شما قرارنخواهد گرفت وبا شجاعت مشکل گرانی وتورم را حل ومنافع کشوررا درالویت قرارخواهد داد نه منافع دیگران را
  • GB ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    43 2
    از صورتت معلومه برنج و روغن و‌گوشت و مرغ به موقع میخری می وری پوستت خوب گل انداخته اقای متفکر. به فکر مردم هم باش زیر تحریم له شدن . دلار ر ثابت مونده به دودلیل یک زمان کرونا مصرف و قیمت نفت پایین بود دولت هیچ پولی نداشت و دوما مردم و بازار دیگه پول ندارن بیشتر بدن برا دلار.
  • محمد طبیب چی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    48 2
    سلام . پیر و پدر مردم درامد تا به اینجا رسیدیم . هرکه هرچه می خواهد بگوید . این تحریم ها رمق کشور را گرفت . ما از طرح زدودن تحریم ها و یکسره کردن اختلاف با غرب چه هسته ای و هرچه دیگر استقبال می کنیم .
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    53 2
    منافع ملی ما را سوریه، یمن یح حشد الشعبی باید تعیین کنند؟
  • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    27 3
    داریم تو فلاکت زندگی میکنیم خوبه یا بیان بشینن پای میز مذاکره
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    46 0
    دانشگاهی که استادش تو باشی چه شود
  • شهاب IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    34 0
    یه جوری حرف میزنه که خبر از قیمت برنج و مایحتاج مردم و تورم این ۶ ماه گذشته نداره مردم چی فرض کردید یکم بفکر مردم باشید تا شعار دادن
  • محمد بن ابراهیم IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 26
    بسم الله الرحمن الرحیم در برجام هم به اتحادیه اروپا باختیم.میتوانستند شرط عدم خروج بگذارند. فرانسه و آلمان برای ایران و ایالات متحده صلح نمیخواهند.بهتر است پی کار دگر باشند.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    25 1
    مردم ایران چه گناهی کردند همه بدبختیهای تحریم را بکشند
  • GB ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    28 0
    استاد دانشگاه در نظر دادن نباید جناحی عمل کند.
  • صبح پرند IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    29 1
    آقای صادق خان نون توی بدبختی مردم نزن آمریکا دشمن ماست قبول خوب یمن پایداری کنه و جمهوری اسلامی هم ازش حمایت کنه عیبی نداره ولی چه ربطی به مذاکرات هسته ای داره منافع امثال تو به خطر افتاده
  • NL ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    23 1
    شما هم با این سطح تحلیل هاتون! وقتی حداقل 50% اقتصاد دنیا دست آمریکا است، تا زمانی که بیرون از برجام بمونه، عملا هیچ منفتی از برجام نصیب ما نمیشه، بعد برای چی ما باید تو برجام بمونیم (احیای توافق)؟ بهتر نیست یکبار برای همیشه مستقیما صحبت کنید؟
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    34 0
    ما از گشنگی سرویس بشیم که سوریه و ... چیزی نگن؟
  • بهرام IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    23 0
    آقای استاد دانشگاه همه آنچه در مورد آمریکا گفتی من هم قبول دارم. شما فقط به این پرسش پاسخ بده. فرض کنید همین فردا آمریکا اعلام کرد شما تا هر در صد که میخواهید غنی سازی کنید.ولی من تحریم ها رو بر نمی دارم چونکه تمام آنچه به من نسبت دادی درسته. شما هم به غنی سازی ادامه بده. بفرمائید بعدش چی. شما فکر کردی اونا رو لای گیره گذاشتی؟ مگر واحد پول ما ریال نیست پس چرا هر جا تو این کشور میری حرف از دلاره.
  • محمد IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    23 0
    این آقا ظاهرا درک دقیقی از منافع ملی ندارد. شما چراغ خانه خودت را روشن کن دیگران خودشان می دانند جه کنند. چه بسا با توافق آنها هم روزهای خوشتری را تجربه کنند.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    24 0
    سلام با این طرز فکر در مورد استاد بودن ایشان باید شک کرد
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    12 0
    الان چه؟ اگر مذاکره کنیم در مورد ما چه خواهند گفت؟
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    9 0
    همشهری ...حقایق را فدای اشخاص نکنید
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    10 0
    شما به عنوان یک تحصیل کرده از از اوضاع دفاع میکنید متاسفم
  • ملت IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    16 0
    تورا به خدا شما برو فکر دانشجویی باش که بعد سی سال درس خوندن هزینه کردن . نمی تواند مخارج روزانه خود را تامین کند .مگه داخل این کشور زندگی نمیکنه این اقای استاد .عجب همه شدن تحلیل گر .
  • آذربایجان IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    27 0
    عزت نفس و غرور داشتن خوبه ولی قبل از اینکه این غرور و عزت نفس از مذاکره مستقیم با آمریکا ترک برداره باید از سطح عجیب عقب ماندگی و وابستگی کشور به خارج و همینطور فساد موجود نه ترک که باید خورد و خاک شیر بشه. مرد حسابی مردم در فشار هستند برای کاهش فشار تحریم بر اقشار ضعیف جامعه چه کرده اید؟؟ فقط شعار میدید و مردم رو نادیده می گیرید انگار ملت ایران رهگذرانی هستند که از ملک پدری شما در حال عبور هستند .
  • کمال CA ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    28 0
    این آقا در ایران زندگی میکند و اصلا نمیداند اطرافش چه خبر است و مردم چگونه کمرشان زیر بار گرانی خم شده است
  • ناشناس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    15 0
    شمابهتراست مقداری هم به فکرمردم ایران باشید،بیکاری،گرانی وانواع ناامنی‌های اجتماعی ودیگرمعضلات درکشورفراگیرشده است
  • سید CH ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    این آقا و همفکرانش بجز جنگ درگیری به هیچ چیز دیگه فکر نمیکنن ،خوب شکمشون که سیره،ما مردم باید تاوانش بدیم
  • ایرانی IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 0
    این یارو استاد دانشگاه؟!! حتما اشتباهی شده.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 0
    واقعا این چه حرف بیخودیه که میزنی . مهم اینه که چه تصمیمی به نفع مردم و کشور باشه . به جهنم که اونا خوششون نمیاد اعراب هیچوقت به فکر ما نبودن
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 0
    آنها به درک، ملت ایران چه خواهند گفت
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    اولاً مضحک و خنده دار این است که آمریکا با خروج از برجام و وضع تحریمهای یکجانبه باعث این مشکلات شده آنوقت ما برای احیا برجام بخوانید برگرداندن آمریکا به برجام با چین و روسیه و اتحادیه اروپا مذاکره فشرده می کنیم ثانیاً اگر برجام بد بود و از اول هم خاصیتی نداشت و اکنون همان خاصیت نداشته را هم از دست داده اصلاً چرا مذاکره می کنیم بهتر است ما هم خروج خود را از برجام اعلام کنیم.