شرکت آمریکایی نواواکس اعلام کرد و اکسن دو دوزی پروتئین‌پایه آن در یک کارآزمایی مرحله نهایی در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله ۸۰ درصد اثربخشی داشته است.

novavax

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این کارآزمایی بالینی شامل ۲۲۴۷ نوجوان بود و در فاصله ماه‌های مه و سپتامبر (اردیبهشت و شهریور) امسال در هنگامی که سویه‌ی دلتا سویه غالب کرونا در آمریکا بود، انجام شد. این واکسن در این گروه سنی در برابر این سویه اثربخشی ۸۲ درصدی نشان داد.

این شرکت زیست‌فناوری آمریکایی می‌گوید احتمالا سه‌ماهه اول سال میلادی جاری برای استفاده از واکسن کرونایش در نوجوانان از سازمان‌های ناظر دارویی کشورها تقاضای مجوز خواهد کرد.

نوواواکسن ماه پیش برای واکسن کرونایش برای بزرگسالان در آمریکا تقاضای مجوز کرده بود.

این واکسن پروتئین‌پایه قبلا مجوز اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت را گرفته است و چند کشور دیگر مانند انگلیس و نیوزیلند نیز مجوز آن برای مصرف در بزرگسالان را داده‌اند.

نوواکس می‌گوید در کارآزمایی واکسن کرونایش در نوجوانان هیچ موردی از التهاب قلب یا میوکاردیت دیده نشده است و همچنان که این واکسن در جمعیت‌های بزرگتر به کار می‌رود، هر نوع عارضه جانبی را زیر نظر دارد.

واکسن کرونای شرکت نوواواکس با نام NVX-CoV2373 یک واکسن کرونای نانوذره‌ای پروتئین‌پایه است که باید در دوز با فاصله ۲۱ روز تزریق شود و در دمای یخچالی ۲ تا ۸ درجه قابل‌نگهداری است. 

 این واکسن از یک فناوری جدید استفاده می‌کند و  با استفاده از یک ویروس مهندسی‌شده (از نوع باکولوویروس) حاوی یک ژن برای «پروتئین  شاخکی» یا «اسپایک» کروناویروس تولید شده است.

این ویروس کشت داده می‌شود و بعد پروتئین‌های شاخکی تولیدشده بوسیله آن برداشت می‌شوند. در مرحله بعد این پروتئین‌ها روی نانوذرات چربی مصنوعی با قطر حدود ۵۰ نانومتر قرار داده می‌شوند به طوری که هر نانوذره حامل تا ۱۴ پروتئین شاخکی است. همچنین به این فرمول واکسن یک ماده «افزودنی» یا «ادجوانت» بر اساس «ساپونین» افزوده می‌شود تا دستگاه ایمنی را بیشتر تحریک کند.

در همین زمینه:

کد خبر 656549

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha