یک مبارز قبل از انقلاب از خاطرات مبارزاتی خود و تجربه رویارویی با ساواک، جنایت مستشاران آمریکایی و نقش مردم اصفهان در پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید.

محمدجواد ابطحي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،در زمان پیروزی انقلاب ۲۲ ساله و مسئول انجمن اسلامی دبیرستان بود. سید محمدجواد ابطحی، از مبارزان قبل از انقلاب و نماینده سابق مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی است. او معتقد است که فجایع، خفقان و نارسایی‌های قبل از انقلاب اسلامی و دوران پهلوی برای نسل حاضر به خوبی تبیین نشده و این‌گونه نبود که خوشی زیر دل مردم زده بود که انقلاب کردند. این مبارز قبل از انقلاب بر این باور است که رژیم شاه یک حکومت دست نشانده بود و آمریکایی‌ها هم امروز دوست دارند یک حکومت دست نشانده در ایران داشته باشند.

درباره نقش مردم اصفهان در پیروزی انقلاب و خاطرات این مبارز قبل از انقلاب با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

ابطحی درباره نقش مردم اصفهان در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اگر بگوییم اصفهان پایگاه انقلاب و نشر نهضت امام خمینی(ره) بوده است سخن گزافی نگفته‌ایم. جوانان و روشنفکران اصفهان قبل از انقلاب نقش بی‌بدیلی در آگاهی بخشی مردم برای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی داشتند و پس از انقلاب هم همین قشر در صحنه‌های مختلف از دفاع مقدس و دیگر صحنه‌ها نقش تأثیرگذاری داشته‌اند.

وی افزود: اگر یک ناظر بی‌طرف حوادث انقلاب را رصد کند متوجه می‌شود که اصفهانی‌ها در خیزش انقلاب و تداوم آن نقش مؤثری ایفا کرده‌اند. مردم اصفهان تنها در دو سال منتهی به انقلاب نقش ایفا نکردند، بلکه از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و حتی در زمان کودتا بر علیه مصدق در مخالفت شاه در صحنه بودند و به کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اعتراض شدید کردند.

این مبارز قبل از انقلاب، تصریح کرد: آیت‌الله سید محمد احمدی که نخستین امام‌جمعه شهرستان خمینی‌شهر بود در همان سال ۱۳۳۲ و بعد از کودتا دستگیر شد و از پیش‌قراولان مبارزه با رژیم شاه بود. همچنین چهره‌های شاخص دیگری مانند حاج‌آقا «سید جمال‌الدین صهری» در مقابل ستم دولت دست نشانده پهلوی ایستادگی و مردم را آگاه می‌کردند تا ملت به خودآگاهی برسند و نسبت به مسائل بی‌تفاوت نمانند.

ابطحی گفت: اوج مبارزات و حماسه‌آفرینی مردم اصفهان را در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ می‌بینیم، به طوری که اولین حکومت نظامی در کشور در سه شهر شهرضا، اصفهان و خمینی‌شهر بود که فرماندهی این حکومت‌نظامی را «سرلشکر ناجی» بر عهده داشت.

خیزش‌های مردمی از منزل آیت‌الله خادمی آغاز شد

وی ادامه داد: منزل آیت‌الله خادمی در اصفهان به عنوان اینکه متحصنان در این مکان تحصن می‌کردند شناخته می‌شد و از همین نقطه خیزش‌های مردمی شکل می‌گرفت که از نقاط درخشان انقلاب اسلامی در اصفهان بود.

این مبارز قبل از انقلاب، افزود: اگر آمار شهدای قبل از انقلاب را مرور کنیم می‌بینیم که در حمله عید غدیر در سال ۱۳۵۷ در چهارراه وفایی که هم‌اکنون چهارراه هفتم محرم نام دارد بسیاری به شهادت رسیدند که نشان دهنده این بود که مردم اصفهان با تمام توان و نثار جان خود خواهان پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

بازاریان اصفهان مدت‌ها بازار را تعطیل کردند

ابطحی با بیان اینکه افراد مبرز زیادی در اصفهان مردم را به تظاهرات علیه رژیم شاه تهییج می‌کردند، گفت: بازاریان اصفهان در همراهی با انقلاب مدت‌ها بازار را تعطیل کردند و به کمک کارمندانی شتافتند که به دلیل حمایت از انقلاب از کار بیکار شده بودند. در پناه دادن به سربازانی که به دستور امام راحل پادگان‌ها را ترک کرده بودند مردم اصفهان و به ویژه بازاریان منازل خود را در اختیار این سربازان قرار می‌دادند و خانواده محرومان نیز مورد حمایت کالایی قرار می‌گرفتند.

وی تصریح کرد: به یاد دارم صف‌های طولانی که برای نفت تشکیل می‌شد جوانان اصفهان نفت را برای خانه افرادی که سالمند بودند می‌بردند. این موارد نشان می‌دهد که مردم اصفهان با آن عِرق دینی که داشتند و تبعیتی که از مرجعیت به ویژه حضرت امام خمینی(ره) کردند در صحنه انقلاب حرف اول را می‌زدند. اکنون نیز که ۴۳ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، مردم اصفهان همچنان در صحنه هستند و از نظام و انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

مردم اصفهان پایِ‌ کار انقلاب ایستاده‌اند

این مبارز قبل از انقلاب، ادامه داد: با وجودی که مردم اصفهان و البته سراسر کشور با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو هستند، اما همچنان پای‌کار انقلاب ایستاده‌اند. در جریان بحث آب کشاورزان که حوادثی را به دنبال داشت مردم اصفهان به محض اینکه متوجه شدند معاندین نظام و منافقان قصد دارند وارد صفوف کشاورزان شوند بلافاصله صف خود را از آنان جدا کردند و با صدور اعلامیه‌ای بیان کردند که انقلاب را ساده به دست نیاورده‌اند که بخواهند ساده به دست بدخواهان ایران اسلامی دهند.

ابطحی گفت: دشمنان نظام و انقلاب اسلامی چشم امید زیادی به تظاهرات اصفهان بسته بودند. این امر نشان می‌دهد که ماهیت مردم اصفهان ماهیتی دینی است، به طوری که ۲۳ هزار شهید تقدیم کشور و انقلاب کرده‌اند. شهدای خط‌شکن اصفهان که از لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و لشکر ۸ نجف اشرف بودند حماسه‌های زیادی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی آفریدند.

برخی مسئولان از نجابت مردم اصفهان سوءاستفاده نکنند

وی اظهار کرد: در کمال تأسف برخی از دولت‌ها و مسئولان از نجابت مردم سوءاستفاده کردند. برای مثال زمانی که نماینده مجلس بودم پیشنهادهایی را به رئیس‌جمهور وقت ارائه دادم که دارای مشکلاتی هستیم که به خواسته‌های نمایندگان توجه نمی‌کرد. مردم اصفهان نجیب هستند و به هیچ وجه اهل جناح‌بازی نیستند و انقلاب را از خود می‌دانند و به عبارتی دایه نیستند بلکه دلسوز انقلاب هستند که برخی از این نجابت سوء استفاده کردند و حق اصفهان را ندادند.

این مبارز قبل از انقلاب، افزود: سالانه ۶ هزار میلیارد تومان در سال از اصفهان مالیات جمع‌آوری و به خزانه واریز می‌کنند، اما هنگام تخصیص بودجه به این استان توجه خاصی نمی‌شود.

ابطحی گفت: به یاد دارم در مسجد حکیم اصفهان سخنرانی‌های تندی علیه رژیم شاه ایراد می‌شد و در یکی از این سخنرانی‌ها آقای حسن روحانی به مسجد حکیم دعوت شده بود و درباره مقوله ولایت سخنرانی تأثیرگذاری انجام داد که جمعیت انبوهی در مسجد جمع شده بودند. سخنرانی‌های آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری، امام‌جمعه فقید اصفهان در تهییج مردم نقش زیادی داشت و زمانی که بعد از چند ماه زندان و تبعید به اصفهان بازگشتند استقبال بی‌نظیری از ایشان شد.

۱۶ ساله بودم که به شهربانی برده شدم

وی تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب ۲۲ سال سن داشتم. به یاد دارم سال ۱۳۵۱ که بیشتر از ۱۶ سال سن نداشتم در دبیرستان یک انجمن مذهبی داشتیم و افرادی را مانند فضل‌الله صلواتی، حاج‌آقا حسن نیلفروشان و ... را برای سخنرانی‌های مذهبی دعوت می‌کردیم و رژیم را زیر سؤال می‌بردیم. در مدرسه نوشته بودیم که کالاهای خانگی را که متعلق به یک فرقه خاص شبه‌مذهبی است خریداری نکنید که بلافاصله بنده را به عنوان مسئول انجمن به شهربانی وقت بردند.

ازدواج هم‌جنس‌گرایان در هتل هیلتون تهران

این مبارز قبل از انقلاب با بیان اینکه خفقان در دوران پهلوی شدید بود، افزود: این طور نبود که مردم خوشی زیر دلشان بزند، وقتی دیدیم که کیان دین و مذهب در حال از بین رفتن توسط رژیم شاه است به میدان آمدیم. برای مثال دو آقازاده امرای ارتشی در هتل هیلتون تهران رسماً ازدواج کردند در حالی که حتی رژیم شاه ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت نشناخته بود، اما این افراد این کار را انجام دادند تا تابوشکنی کنند. مجلهِ «توفیق» بعد از این ازدواج خارج از عُرف در اعتراض به آن صفحه اول خود را به رنگ سیاه روانه بازارِ نشر کرد و زیر این رنگِ سیاه نوشته شده بود مبارک بادا. به همین دلیل روزنامه «توفیق» را توقیف کردند.

ابطحی تصریح کرد: در خیابان آبشار فعلی اصفهان جشن‌هایی به راه می‌انداختند که زنان خواننده با پوشش نامناسب در این کنسرت‌ها آواز می‌خواندند. به همین دلیل یکی از علما به تقوی، رئیس ساواک اصفهان پیغام اعتراضی داد. بنابراین اصفهانی‌ها از قدیم تاکنون نشان داده‌اند که دل‌بسته کشور و دین اسلام هستند و از این نجابتِ مردم برخی از مسئولان نباید سوءاستفاده کنند.

دو ماه مخفی شدم

وی به بیان خاطره‌ای از مواجهه خود با ساواک پرداخت و گفت: مقارن ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۷ که بنده در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردم در زمان بازگشت به اصفهان و سر چهارراه وفایی این شهر به محض پیاده شدن از اتوبوس یک پیکانِ سفید جلوی من را گرفت و دو نفر به من حمله و به زور سوار ماشین کردند. وقتی به دستگیری خود اعتراض کردم اعلام کردند که ما از ساواک هستیم.

این مبارز قبل از انقلاب افزود: صبح زود بود و مأموران ساواک بنده را به منزل پدرم در خمینی‌شهر بردند و اهالی منزل به هیچ وجه از ماجرا مطلع نبودند. به همین دلیل به مادرم اعلام کردم که میهمان همراه من است تا هراسی به اهالی خانه وارد نکرده باشم. ساواکی‌ها به اتاق پدرم رفتند و کتاب‌های استاد مطهری، نهج‌البلاغه جواد فاضل و یکی از کتاب‌های شیخ علی تهرانی را با خود بردند چراکه به عقیده رژیم داشتن چنین کتاب‌هایی جرم بود.

ابطحی تصریح کرد: کارت دانشجویی من را مأموران گرفتند، اما بازداشتم نکردند و گفتند پس از بررسی، چند وقت دیگر دوباره باز می‌گردند. مادرم که از ماجرا هیچ خبری نداشت و تصور می‌کرد مأموران ساواک دوستان من هستند برای آنان سفره صبحانه پهن کرد. بعد از رفتن مأموران ساواک دو ماه در منزل یکی از آشنایان مخفی شدم و در حوادث منتهی به ۱۷ شهریور پسرعمه‌ام در میدان ژاله تهران به شهادت رسید.

خوشی زیر دل مردم نزده بود

وی افزود: هنوز برای جوانان امروز به خوبی فجایع و خفقان قبل از انقلاب توضیح داده نشده است به طوری که با آموزه‌های انقلاب خو نگرفته‌اند. هنوز بسیاری تصور می‌کنند که خوشی زیر دل مردم زده بود و شاه با آمریکا در مسئله نفت در افتاده بود و آمریکایی‌ها قصد سرنگونی شاه را داشتند و امام خمینی(ره) آوردند! در حالی که به هیچ وجه این‌گونه نبود و از سال ۱۳۴۲ به بعد باید حوادث قبل از انقلاب را بررسی دقیق کنیم تا جوانان امروز متوجه شوند که واقعیت چه بود.

این مبارز قبل از انقلاب، گفت: رژیم شاه یک حکومت دست نشانده بود و آمریکایی‌ها هم امروز دوست دارند یک حکومت دست نشانده مانند عربستان در ایران داشته باشند. برای مثال آمریکا به دولت قطر اعلام کرده که عبارت «بسم‌الله الرحمن رحیم» را از کتاب‌های درسی حذف کند. بنابراین دشمنان ایران اسلامی با دین و مذهب مشکل دارند و دشمنیِ کفار با اسلام در قرآن به صراحت آمده است. خیلی از افراد این مسائل و سختی‌هایی که بر انقلابیون گذشت را نمی‌دانند. خوشبختانه انقلابی‌هایی مانند آقایان سالک، زهتاب و وارسته در اصفهان هستند که مشکلات قبل از انقلاب و مبارزات مردم این شهر را به خوبی ترسیم کنند.

زوجین توهم ساواکی بودن یکدیگر را داشتند

ابطحی تصریح کرد: خفقان به حدی شدید بود که زن و شوهر نسبت به هم بدبین بودند به طوری که زن تصور می‌کرد شوهرش ساواکی است و مرد هم به همسرش بدگمان بود که با ساواک همکاری دارد. بسیاری از دوستانم مانند حاج ناصر براتی و... را بازداشت و شکنجه کردند. شکنجه‌هایی که آثار آن هنوز روی بدن آنان وجود دارد. سید محمدعلی احمدی که یکی از روحانیان قبل از انقلاب بودند مدت‌ها در زندان توحید اصفهان که پشت عالی‌قاپو بود و هم‌اکنون دانشگاه هنر است، شکنجه شدند. خانواده‌ها از بالای عالی‌قاپو حیاط این زندان را رصد می‌کردند تا بلکه فرزندان خود را ببینند.

کسی جرات نمی‌کرد رادیو «بی‌بی سی» گوش کند

وی گفت: کسی جرات نمی‌کرد رادیو «بی‌بی سی» را با صدای بلند گوش کند و در راه تهران به اصفهان در اتوبوس شیشه‌ها را بالا می‌کشیدیم و سپس مرگ بر آمریکا می‌گفتیم، چراکه این‌قدر خفقان شدید بود که کسی جرات نمی‌کرد از آمریکا انتقاد کند. اما امروز اُبهت آمریکا را شکسته‌ایم و راحت می‌توانیم علیه آن شعار دهیم. حکومتِ وقت به رادیو بی‌بی سی حساس بود و برادرم که کارمند شرکت هواپیمایی در تهران بود در این باره هشدار می‌داد که این رادیو را گوش نکنیم.

جنایت مستشاران آمریکایی در خمینی شهر

این مبارز قبل از انقلاب، افزود: اگر کسی سیاسی بود و دستگیر می‌شد ساواک به اقوام او هم رحم نمی‌کرد. در خمینی‌شهر ماشینِ چند مستشار آمریکایی، فردی به نام «عباس زمانی مقدم» را که پدر دو فرزند بود زیر گرفت و کشت، اما خانواده او به دلیل قانون «کاپیتولاسیون» نتوانستند علیه این مستشاران شکایت کنند. این وضعیت اسف‌بار در قبل از انقلاب وجود داشت که باید برای همگان به خوبی تبیین شود.

ابطحی با بیان اینکه به هیچ وجه وضع اقتصادی قبل از انقلاب بهتر از بعدِ انقلاب نبود، گفت: برای مثال اگر حساب کنیم که یک کارگر قبل از انقلاب با حقوق خود چند نان سنگک می‌توانست بگیرد و یک کارگر بعد از انقلاب چند نان سنگ، متوجه می‌شویم که چه تفاوت‌هایی وجود دارد. قبل از انقلاب در سال ۳۰۰ هزار پیکان تولید می‌کردیم که با اقساط بلند مدت به مردم تحویل داده می‌شد و بیشتر مردم نمی‌توانستند این اقساط را پرداخت کنند و پیکان ۱۸ هزار تومانی را بخرند.

برخی از روستاهای ایران بعد از انقلاب کشف شد

وی ادامه داد: اما اکنون شرکت ایران‌خودرو در سال یک‌میلیون خودرو تولید می‌کند و این خودروها را پیش‌فروش می‌کند. نسل حاضر مشکلات قبل از انقلاب را درک نکرده‌اند. جالب است بدانید که بعد از انقلاب بود که برخی از روستاهای ایران کشف شد به این معنا که در صفحه جغرافیایی ایران قبل از انقلاب هیچ‌کس این روستاها را نمی‌شناخت. بعد از انقلاب این روستاها کشف و تازه به آمار جمعیتی کشور افزوده شد.

خاطرات «اسدالله علم» فجایع زمان شاه را بازگو می‌کند

این مبارز قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: اگر خاطرات «اسدالله علم» که رئیس درباره شاه بود و قبل از انقلاب فوت کرد را مطالعه کنیم بهتر به فجایع دوران پهلوی پی می‌بریم. علم به صراحت می‌گوید که مردم ایران در چه فقر و بدبختی زندگی می‌کردند و در حلبی‌آباد تهران فقر بیداد می‌کرد. مردم آب آشامیدنی سالم نداشتند که البته تأمین این موارد وظیفه هر حکومتی است.

هدفِ انقلاب ساخته شدن یک انسان نو بود

ابطحی افزود: معتقدم دستاوردهای انقلاب را نباید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی دسته‌بندی کرد، بحث ما انسان و ساخته شدن یک انسانِ نو بود، کسی که حریت خود را فدای زر و زور و تزویر نکند. فتح الفتوحی که مدنظر امام راحل بود ساختن چنین انسان‌هایی است نه اینکه به مادیات اهمیت دهیم. اینکه آمار می‌دهیم ۱۵۰ سد ساخته‌ایم و موشک‌های دوربرد تولید کرده‌ایم البته خوب است، اما این موارد دستاوردهای حقیقی انقلاب نیست و این موارد جز دستاوردهای جمهوری اسلامی است، مهم دستاوردهای انقلاب اسلامی است که ساختن انسان نو از نمونه‌های این دستاورد است و نباید از این امر غافل شویم. چنین مقایسه‌هایی اشتباه است و باید به دستاوردهای حقیقی انقلاب بپردازیم.

کد خبر 656283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 105
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    من هنوز متوجه نشدم که منظور از خفقان چیست؟و نوع برخورد با مخالفان نظام چگونه بوده است؟باز متوجه نشدم که الان کسی میتوان علیه نظام حرفی بزند ؟و یا آنکه الان نوع برخورد با مخافان نظام چگونه است
    • ........ IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      36 55
      به این قشنگی داری حرف میزنی بازهم سوال می کنی؟
    • رهگذر IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      66 17
      الان که بدتر از اون موقعست پس سر توبرف کردن
    • محمد IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      76 11
      من خودم زمان قبل از انقلاب كلاس اول دبستان و در منطقه محروم بوديم و اسم مدرسه ما هم ارمغان سخن بود فقط چيزي كه به ياد دارم آوردن تغذيه رايگان در هر دو مرحله و اواسط شروع كلاس بود مثل موز سيب بيسكويت و شير پاكتي سبز رنگ مثلثي شكل كه بعضي اوقات دادن بسته تحصيلي دوتا دفتر يكي خط دار و يكي نقاشي و يك جعبه مداد رنگي ٦ رنگ و نزديك انقلاب شد كه بچه ها براي بازي شيرها را زير پا گذاشته و ميگفتن ما شير مانده نمي خواهيم و شاه ... نمي خواهيم
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      16 6
      الان چی دفتر شده ۵۰ هزار حقوق ۵ میلیون با قسط و اجاره و غیره
    • احمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      11 4
      روستای خمینی شهر یا سه ده سابق با اینکه 40 سال از انقلاب میگزرد و نزریکترین روستای بزرگ به اصفهان است از محرومترین مناطق ایران است هنوز مردم خمینی شهر در فقر کامل زندگی میکنند هم فقر فرهنگی و هم فقر اقتصادی در این منطقه موج میزند با استعدادهای فراوان و موقعیتهای اقتصادی که وجود دارد سختکوس با استعداد اما دریغ از یک فرهنگ سازی مناسب حتی زبان فارسی را به ندرت میتوانند صحبت کنند
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      12 0
      انسان جدید پول نمی‌خواد. پس چرا شمانمایندگان حقوق وپاداش نجومی میگیرید اخه شما قراره انسان جدید باشید
  • مهدی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    آقای ابطحی ماشاالله حقوق و مزایای نمایندگی میگیرن بعد میگن خوشی دل مردم رو زده.نه آقا مردم مستضعفن. ماشاالله امثال شما چون سیری خبر از گشنه ها نداری
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      20 84
      آقا مهدی کاش یکی دوبار بدون عجله متن فوق را میخوندی بعد نظر میدادی،برادر چرا این همه عجله؟
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      20 4
      اقايي كه از مهدي ايراد ميگيري شمام سيري كه عجله نداري و دلت قرصه اگه نبودي عجله داشتي اقا مهدي حرف دل همرو زد الا تعداد انگشت شماري مث شمارو
  • امیر IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    ازنوع آنالیز وبررسی تولیدات خودرو این آقابا نان سنگگ معلوم شد خیلی خیلی خیلی اقتصادددددد بلده،،،
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      88 8
      دقیقا. فقط. نشسته. از خودش تعریف کرده
  • حسین IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    آیا فقر و نداری کشف شده بعد انقلاب..روستا ها روکشف کردین مثل معدن طلا که توش ویلا بسازین ...اگه الان همجنس گراها در هتل نیستن ...برو پارک ها در شب ببین چه کسانی خودشونو اجاره میدن ...همش از نداری و فقرکسی که راضیه تویی چون مال مفن میخوری
    • فاطمه IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      67 8
      اینا تو بالاشهرن عزیزم جنوب شهر یا در سایر شهرها نیستن که ،ندیدن ،نشنیدن که زن با بچش میره اونجا برای سیرکردن شکم بچش چکارمیکنه
  • خالو IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    103 7
    ازاون رنگ پر کلاغی موهات معلومه!
    • بینام IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      20 22
      همه مردم می‌دانند انقلاب از تبریز شروع شد هویت مردم را انکار نکنید
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      28 19
      درسته از تبریز شروع شده بدلیل اینکه تبریز گرانی بود بیکاری بود اوضاع اقتصادی و اجتماعی تبریز خیلی خیلی خراب بود ولی الحمدالله الان بیکاری و گرانی و همه مشکلات از بین رفته و مردم خیلی خیلی راحتند
  • ترسو IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    109 8
    امثال این مفت خورهای نان به نرخ روز خور همیشه بوده اند !!!
  • مهدی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    97 13
    این خاطرات و نظرات ایشان هست . ما هم زمان شاه بودیم و دیدیم و خیلی از مطالب منفی ایشان گفنه اند را تایید نمی کنم
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    106 6
    الان هزار برابر سختی فقر فشار به ما طبقه ضعیف بیشتر هر روز که از خواب بلند میشیم یک قیمت جدید می بینیم دیگه توان خرید بی ارزش ترین چیزها را نداریم شما که حقوق چندده میلیونی میگیرید کرایه خانه ندارید کرایه هم می گیرید کلی هم سرمایه دارید چه خبر از زندگی ما مردم کم درامد دارید تاوان شعارهای شما را ما می دهیم
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    64 11
    وای................پس ساواک اینقدر....بد بوده....عوضی ها..............
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    82 10
    حاج آقا یه لطفی بکن نظر انقلابیون آنموقع را الان با آنچه پیش آمده سئوال کن ، البته نه از ذوب شده ها و یا همردیفان خودت ، از مردم کف کوچه و خیابون ۵
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    75 6
    به نظر من شما برو با یک مطلع و تاریخ دان واقعی مناظره کن و نظریه پردازی نفرما
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      4 4
      موافقم ، زیبا کلام به عنوان یه تاریخ دان تمام عیار خوبه!!!
  • فاطمه سقایتی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    28 81
    والا همه هرچه میخواهند بگویند راحت میگویند فرقی هم نداره ازهنرپیشه وخبرنگار وخواننده تاکاسب و بازاری راحت انتقادمیکنند خفقان کجای این مملکت است فقط هرکس با امنیت مردم بازی کند با او مقابله میشود اگر ناراحتید بااونم برخورد نکنند ببینید کشور به چه وضعی درمیاید
  • دانیال IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    درود بر انقلاب اسلامی که عزت و سربلندی واقعی رو نصیب کشور کرد و ۸ سال مقاومت در مقابل ۵۰ کشور انجام داد و با خون جوانان پاک وطن نگذاشت یک وجب از خاک و شرافت ایران و ایرانی بر باد بره ، همین بس که در ۲۰۰ سال گذشته تنها حکومتی که بخشی از خاک وطن رو با دستور عمال انگلیس و آمریکا و روسیه نفروخت و جدا نکرد جمهوری اسلامی است ، پدرم ارتشی بود و تعریف می کرد جلوی من کارگر جوان آمریکایی‌ها از دست سرهنگ عالی‌رتبه ارتش کمی ناراحت شد و محکم توگوشش زد و فقط و فقط سرهنگ ما نگاه کرد و سرش رو انداخت پایین . این نمونه ای از هزاران تحقیر بود . الان هم قبول دارم مشکلات اقتصادی زیاده و خودمم با ۲ فرزند مشکل دارم اما باید مشکلات رو حل کرد ایران اگه درست مدیریت بشه و ثروت درست تقسیم بشه رفاه قطعی است و پتانسیل های زیادی داریم . به امید سربلندی و سلامتی و رفاه همه ایرانیان عزیز .
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      19 2
      ببخشید اینکه شهدای عزیزی رو برای حفظ ارزش هامون دادیم قبول دارم وهممون مدیون خون اونا هستیم ولی صحبت اینه که امثال این آقای نماینده اران چقدر به ارزش های انقلاب پایبند هستند؟؟؟ ارزش ها فقط یقه بستن وحرف زدن نیست،اگر سطح رفاه زندگیشون به اندازه مردم کوچه وبازار بود وباز هم این حرف های دهن پر کن رو زدن ،بیان بگن ما مرد انقلابیم!!! مردم با فساد ودزدی ونابرابری مشکل دارن,نه با برچیده شدن بساط همجنس بازی و...
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      7 2
      آخه من چی بگم ب تو درود بر انقلاب ببین تو تا الان بی پولی نکشیدی
  • مسعود IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    38 14
    آفرین !ولی اونجایی که گفتی مردم اصفهان مالیات میدهند خیلی دلم شکست! به خاطر این همه از خود گذشتگی نباید مالیات بدهند .
  • بهلول IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    34 12
    اینها باید درس عبرتی بشه، چون معمولا تاریخ تکرار میشه
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    60 7
    اینطور که جناب ابطحی فرمودند خیلی ها برای این انقلاب جانفشانی ها کردند ولی تعدادی هم پُست و مقام ها را کسب کردند از جمله هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری ، مهدی کروبی و ......... این افراد در مادیات ذوب شدند!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    97 11
    آقای ابطلی سنگ چه کسی رو به سینه چه کسی میزنی . حداقل یک مدرک بیار که دست نشانده آمریکا بودیم.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    88 7
    آقای ابطحی زمان شاه خودت وابوی محترم چکاره بودید وچقدر ثروت داشتید الان به چه کاری مشغولید وکجا ساکنید واقازاده ها به چه شغلی مشغولند ؟ ولی چهره ات بیانگر این است که وضع خوبی دارید وسر سفره نشسته اید !!!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    52 1
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم...
    • ES ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      1 8
      بعضیا تو دامن آمریکا غلط می‌خورن بعد اعوذبالله میگن
  • علیرضا IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    66 7
    بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوزم افرادی شناسنامه ندارن!
  • ابرانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    81 6
    خب جوانان هم نمیگن دوره شاه خوب بوده ! چون اگه خوب بود که پرانشون انقلاب نمیکردن!حرفشون اینه که اون زمان دوره خوبی نبوده و دست به انقلاب زدن تا اوضاع رو بهتر کنن! ولی چرا بدتر شده!؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      24 3
      چی فکر میکردیم‌، چی شد ...
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    38 4
    ما قبل از انقلاب فقط حکومت عدل علی را خواستار بودیم چی می خواستیم چی شد
  • سیاوش IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    45 1
    الان بدبختی کم داریم مگه؟
  • ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    35 1
    مقایسه آلان با 43 پیش اشتباه است هر زمان در زمان خودش مقایسه ما در خاورمیانه در حالا و گذشته را مقایسه کرد درست است
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    26 3
    متاسفانه مردم در بدبختی هستن،،،فعلا به جای این حرف ها گرانی درست کنید،،مردم گرسنه هستن شما نمیدونم،،،فعلا فقط گرانی درست کنید،،، یا علی
  • توران IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    9 38
    شاه اصلانوکرامریکابودوفرح درخاطرات خودنوشته است من وشاه رابردندتیمارستان واصلایک نیمه پنجره رابازنکردندنفس مان گرفت اینهمه شاه درخدمت انهابودکاش به عوض امریکا به ملت میرسید.
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    16 5
    اینطور که این آقا فرمودند یعنی انقلاب توسط اصفهانی‌ها پیروز شد پس واقعه مسجد گوهرشاد وشهدای تبریز وقزوین و.... توسط چه شهرهایی انجام شد که همه سهم را به اصفهانی‌ها دادی؟
  • پریسا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    42 8
    کسی که می خواست بیدار بشه تا الان بیدار شده بود.فقط خواهشأ به یه نکته توجه کنید اگه شاه به آمریکا و انگلیس باج میداد اونا باعث نابودیش نمی شدن.ایران رو به اوج رسانده بود که با کشورهای پیشرفته برابری میکرد.که کله پاش کردن.الان کجائیم که حتی هیچ گونه ارزشی تو دنیا نداریم.امنیت روحی روانی نداریم
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    54 6
    جای گرمو خانه آنچنانی و بادیگاردو حقوقی سر به فلک کشیده را آگه منم داشتم قبل از انقلاب را به توپ میبستم..
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      24 2
      عالی
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    38 3
    خوب برادر مسلمان ما نگفتیم زمان شاه ایران سرزمین موعد بود ،فقط مردم ماشین خوب سوار میشدند نه ارابه مرگ ،اینهمه جوانان این مملکت پرپرنمیشدند بخاطر هیچ و پوچ ،دستاورد چی شد اقتصاد فلج و ما مردم نگران از تامین حداقل زندگی ،یک مشت مسئول دزد ،کارنابلد و رانت خوار این هم دستاورد انقلابیگری یا در واقع ماجراجویی
  • پریسا IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    30 4
    حداقل یه بارم که شده نظرم رو منتشر کنید که بدونم اینجا خفقان نیست.آزادی بیان هست
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    32 1
    همین که تعداد نظرات غیر قابل انتشار رو نگاه کنی میفهمی که الان هم دست کمی از قدیم بقول شما خفقان نداره.هرچند شما خودت اوسایی ولی نونت توی همینطور حرف زدن است
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    23 1
    همشهری من فکر میکردم مشرق نظرات مخالف رو نشون نمیده تو که دیگه دست اونو از پشت بستی
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    29 1
    متاسفانه هدف انقلاب تغییر کرده و بجای انسان نو انسانهایی دزد غارتگر و به جون مردم انداخته واثرات آن را انسانهایی فقیر و بی خانمان بوجود آورد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    38 4
    آقای ابطحی لطف کنید و نظرات مردم را بخوانید تا بلکه باعث شود دیگر نطق خود را رسانه ای نکنید
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    15 2
    زمان شاه کاستی های زیادی داشت اما بهترین نقشه روستایی ایران در زمان ریشه کنی مالاریا تهیه شد البته با ددت بانک ژنتیک حشرات مفید ایران را از بین بردند رادیو بی بی سی و پیک ایران را اغلب رادیو داران گوش می کردند نقش اصفهان درقبل و بعد از انقلاب عالی بود اما با آوردن فولاد مبارکه خود زنی کردند
  • وحید IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    13 1
    ایرانخودرو رو خوب اومدی. یک میلیون دستگاه خودرو در سال. پول الان بده یکسال دیگه به قیمت اون موقع خودرو بگیر،خودرو طراحی عهد بوق،اونم با قرعه کشی. جناب سردار،حتما هیئت مدیره ایرانخودرو پاداش خوبی گرفتی که تعریفشو میکنی.
  • هموطن IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    10 3
    مردم با اطمینان می توان گفت رژیم شاه ،یا شاهنشاهی برگردد به دنبالش نیستند مردم عزیز به دنبال رفاه وبالندگی کشور ،پیشرفت مملکتشان مثل کشورهای درحال پیشرفت وتوسعه هستند یعنی در یک جمله کشوری اباد وقانونمند و همراه با اقتصاد درست و مردم در رفاه ، این خواسته ملت ومردم شریف وقدر دان می باشد .
  • عرفانی CA ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    14 2
    فقط میدونم که مردم ایران ۹۹ درصدشون اصلا هیچ از سیاست چه داخلی چه منطقه ایی وچه جهانی نمیدونستن و با اراده خود به سوی تغیر رژیم و حکومت نرفتن و هدایت شدن . اون زمان برای آینده خود آرزوهای خوبی داشتیم والان فکر وذکرمان ترس از آینده خو وخانواده مان میباشد . آرزوی اینکه شبی همچون گذشته سر بر بالین بگذاریم ‌ چه با نون وپنیر ویا چلو کباب ولی دلی خوش در کنار خانواده ،یادش بخیر .....
  • نورالله گرشاسبی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    12 2
    البته هیچ نظامی سیاسی به مخالفان خود رحم نمی کند. اما ما برای استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بپا خواستیم که متاسفانه..
  • خسرو NL ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    15 2
    باشه تو انقلاب کردی حالش بردی که برو ریشتم رنگ کن آدم ۴۳ ساله
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    8 0
    زنده باد وطنم .
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    13 1
    آفرین آقای ابطحی . اون نون سنگک رو خوب حساب کردی . مواظب باش ناسا ندزدت.
  • حسین امینی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    13 1
    من فکر میکنم حرفهای این بنده خدا به درد افراد زیر ۸ سال میخوره . من تعجبم از اینه که چه جوری شماها یه سری مطالبی که صحت و سقمش به درستی روشن نیست و توسط یه سری افراد مغرض مطرح میشه در معرض دید کاربران میذارید . واقعا متاسفم
  • حمید IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    11 1
    آقا در مدرسه تبلیغ می‌کرده که لوازم خانگی که تولید کننده آن بقول خودش یک فرقه خاص شبه مذهبی بوده است نخرند!!! آقای گل پسر !!! شهامت نداری بگی این فرقه خاص شبه مذهبی فرقه بهائی بودند!! از کی میترسی؟ از بهاییان ؟یا از نظام جمهوری اسلامی؟؟ یا که از گذشته ات پشیمانی؟ باید برویم از بهاییان خرید کنیم تا قدرت اقتصادیشان را تقویت کنیم !!! خاک بر سرتان، امروز که حکومت دست شماست از بهاییان و مبارزه ایدیولوژی با آنها هراس دارید ، حق را زیر پا میگذارید تا خودتان را بالا بکشید ، دفاع از حق را کنار گذاشتید .!! تو که شهامت نداری و از گذشته ات می‌ترسی و نگرانی که طرد کاروان مدیریت کشور و نظام شوی ، لااقل خاطره تعریف نکن!!
  • رحمت IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    13 2
    این کامنت هایی که مردم گذاشتن رو به امثال ابطحی نشون بدین
  • بیژن کیا IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    16 2
    من کاری به گذشته ندارم. جناب ابطحی هر وقت گذارشان به تهران افتاد سری به پارک دانشجو و خیابان‌های اطرافش بزند تا از ازدواج همجنسگرایان مبهوت نشود و چیزهایی ببیند که آن ازدواج برایش کمتر آزار دهنده باشد.
  • علی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    14 1
    یه سال بخور نون و تره صد سال بخور نون و کره.... این آقایون نون همون گذشته شون رو دارن الان میخورن
  • ebi IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    7 1
    ۹۱کامنت غیر قابل انتشار!!؟؟، تو هم غیر قابل اعتمادی در نظر مردم،😏😏😏
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    6 1
    سلام اقای ابطحی همین حرفها رایک بارجلوایینه بایست وبرای خودت بعنوان شنونده تکرارکن ببین احساست بعدازچهل سال چیست
  • حمید IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    7 0
    شکم سیری داری ،،یه سر بیا پایین شهر ،،بیا میدون شوش ببین
  • شهلا NL ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    6 0
    این خاطرات با ابن همه رنجی که بر مردم تحمیل کردید هیچ ارزشی ندارد
  • ع IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    4 0
    الان همه چی عالیه...مردم تو رفاه هستند.......نه اختلاطی..نه گرانی....نه مردم سیستان مشکل دارند نه مردم جنوب.....نه زاینده رود خشکیده....نه........ خصوصا اینقدر مسولین دلسوزی داریم که فکر ناهار خوردن وسیر بودن ما هستند......از برکات انقلاب
  • سعید IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 0
    آقای ابطحی به کله افتادی تو دیگ عسل ،اینها را نگی چی بگی،مردم خودشان سواد دارن،وبه برکت اینتر نت همه مسایل را میدونن،