مصری‌ها از جمله خود محمد صلاح و ۲نفری که پس از باخت جان باختند، از نایب‌قهرمانی جام ملت‌ها سرخورده‌اند.

محمد صلاح

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ فوتبال مصر، بیش از آنکه آفریقایی باشد، خاورمیانه‌ای است. شباهت‌های زیادی بین جامعه‌شناسی فوتبال در این کشور با کشورهای منطقه ما به‌ویژه خود ایران دیده می‌شود. سبک فوتبال‌شان هم به آفریقایی‌ها شباهتی ندارد و بیشتر غرب آسیایی یا عربی است. مصر با کارلوس کی‌روش توانست با سبکی که آفریقایی نیست و براساس فوتبالی تدافعی و تکیه بر شلوغ‌کاری بازیکنان و مربیان و اعتراض به داوری و وقت‌کشی به فینال برسد. آنها هر ۴‌بازی خود در مرحله‌های حذفی را به وقت اضافه و ۳‌بازی را به پنالتی کشاندند.

حالا خبر می‌رسد که شکست تیم ملی مصر در فینال جام ملت‌های آفریقا آثار روانی و حاشیه‌هایی به همراه داشته؛ مثل خودسوزی، سکته قلبی و موضعگیری علیه سرمربی! براساس اخبار منتشرشده پس از این شکست، یک زن مصری خانه خود را به آتش کشید و یک مهندس نیز بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. مورد زن مصری خیلی عجیب بود. او به‌قدری از این باخت دچار جنون شده بود که در شهر آبنوب واقع در شرق استان اسیوط پسرش را خفه کرد و در ادامه نیز سیلندر گاز منزلش را باز کرد و خانه‌اش را به آتش کشید. پدر این خانواده برای تماشای بازی مصر و سنگال به بیرون از خانه رفته و پس از بازگشت در ساعات اولیه صبح متوجه شد که همسرش که از بیماری روحی و روانی نیز رنج می‌برده دست به این رفتار جنون‌آمیز زده است. مهندس عمرانی هم که دچار ایست قلبی شد، شهروند پورت‌سعید بود و در کافه‌ای در این شهر فینال را تماشا می‌کرد. خالد بیومی پس از ایست قلبی هنوز نفس می‌کشید و حالش رو به بهبود بود اما در ادامه دوام نیاورد. او با همسرش تماس گرفته و گفته بود که خسته است و می‌خواهد به بیمارستان بورفواد برود اما در میانه راه جان باخت.

زین‌الدین زیدان که ریشه‌اش آفریقایی و الجزایری است به فینال واکنش نشان داد و در اینستاگرام نوشت: «۱۲۰دقیقه فوتبال فشرده و بازی جوانمردانه. تبریک به سنگال و تبریک به مصر برای عملکردشان.» اما مصری‌های سرخورده از تبریک زیدان شاد و قانع نشده‌اند. انتقادها که پیش از رسیدن به فینال جای خود را به تمجید داده بود، حالا دوباره به انتقاد از کی‌روش برگشته. برخی مربیان و کارشناسان هنوز به پروژه کی‌روش اعتمادی ندارند و این سبک فوتبالی را حتی اگر منجر به عبور از پلی‌آف و صعود به جام‌جهانی شود مناسب تیم‌شان نمی‌دانند. دیا السید، مربی مصر از سرخوردگی محمد صلاح پس از این شکست خبر داده و با انتقاد از رفتار احساسی‌اش گفته: «صلاح یک‌بازیکن در کلاس جهانی است اما نگرش و رفتار او مثل یک شخص عادی است. وقتی می‌بازید، احساس از دست دادن دارید و این چیزی است که ما یکشنبه احساس کردیم. صلاح در رقابت‌های بزرگ اروپایی بازی کرده و موفقیت‌های زیادی کسب کرده است اما واقعا او به‌دنبال این بود که این جام را برای کشور کسب کند. اکنون می‌خواهیم با او به جام جهانی صعود کنیم.»

کد خبر 655990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha