مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
۱ نفر

تمامی شرکت ها برای شناخته شدن و انجام تجارت های مختلف نیاز به یک علامت تجاری دارند که این علامت بتواند شرکت را به تمامی افراد کشور و حتی دنیا معرفی کند، این علامت و یا همان نشان تجاری برند نامیده می شود.

کارخانه ها، شرکت ها و ارگان های مختلفی از برند به عنوان نماد استفاده می کنند که این نماد نشان دهنده نوع محصول و عملکرد و تمامی فعالیت های شرکت های مختلف می باشد. بهتر است بدانید برای استفاده از برند باید آن را براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت قانونی برسانید. در وبسایت موسسه ثبتی ذهن ناب در مورد ثبت برند و ثبت علائم تجاری به صورت کاملا تخصصی بحث کرده است می توانید بخش های  مرتبط را از سایت مطالعه کنید و یا pdf آنها را دانلود کرده و در زمان آزاد مطالعه کنید  ؛ همینطور می توانید با مشاورین ما در ذهن ناب با شماره ها و آدرس زیر تماس برقرار کنید تا به صورت تلفنی مشاوره رایگان دریافت نمایید:

برند چیست و ثبت آن چگونه انجام می شود؟

منظور از برند با گرید چیست؟

هر شخصی که فعالیت تجاری انجام می دهد نیاز به یک علامت یا نشان تجاری دارد که به آن نشان برند یا گرید گفته می شود. برای استفاده از برند باید آن را براساس قوانین اداره ثبت شرکت‌ها و علائم و اختراعات به ثبت رسمی برسانید تا حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت شما باشد؛ اما براساس ماده ۲ قانون اداره ثبت و علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی به ثبت رسانده شود، حق استعمال انحصاری آن متعلق به او خواهد بود و شخص دیگری نمی تواند از آن استفاده یا برای تجارت خود آن برند را ثبت کند. ثبت برند مانند برخی کارهای دیگر نیاز به مراحل قانونی مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم ولی ابتدا بهتر است به مزیت های ثبت برند توجه کنید.

ثبت برند چه مزیت هایی دارد؟

  • مهم ترین مزیتی که ثبت برند دارد دیده شدن شرکت می باشد که این باعث رشد شرکت و در نتیجه افزایش سرمایه آن می شود.
  • مشتریان مختلف برای عقد قرارداد با شرکت با دیدن برند آن از کار خود مطمئن می شوند زیرا برند نشان دهنده تخصص و حرفه ای بودن شرکت می باشد.
  • با وجود ثبت برند شرکت کاملاً برای مشتریان قابل اعتماد می شود.
  • ثبت برند باعث می شود افراد دیگر نتوانند از برند شما کپی و سوءاستفاده کنند.
  • کاهش هزینه های معرفی محصول.
  •  تسهیل فرآیندهای تبلیغاتی.
  • اعطای نمایندگی از طریق ثبت علامت تجاری.
  • واگذاری برند به دیگران با عقد قرارداد و کسب درآمدی جدید.
  • عدم نیاز به بازاریابی زیاد.

ثبت برند چگونه انجام می شود؟

برند چیست و ثبت آن چگونه انجام می شود؟

برای ثبت برند می بایست فرد متقاضی اظهارنامه علائم تجاری را تسلیم اداره ثبت شرکت ها نماید. در جهت تکمیل اظهارنامه فوق می توان از دو روش اقدام به کار کرد، اول اینکه، فرد متقاضی با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری، درخواست ثبت علامت تجاری می نماید. دوم، فرد متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی (ip.ssaa.ir) روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مرحله به مرحله فرمهای الکترونیکی را تکمیل کرده و برند خود را به ثبت می رساند. لازم است قبل از تکمیل فرم، تمامی مدارک مورد نیاز را از قبل آماده و اسکن نموده تا کار ثبت علامت تجاری شما سریعاً انجام شود. روند کاری ثبت علامت تجاری خود را نیز می توانید با ارجاع به همین سامانه اینترنتی، بخش ثبت درخواست ها پیگیری نمایید.

کارهای بالا نیاز به تجربه و تخصص دارد در صورتی که خودتان نمی توانید مراحل را طی کنید می توانید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید و یا می توانید راهنمای کامل ثبت برند و علامت تجاری را از وبسایت ذهن ناب مطالعه کنید .

ثبت برند چه مراحلی دارد؟

برای این که برند شرکت منحصر به فرد باشد و حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت وی باشد باید ثبت شود. طبق قانون برندی که ثبت نشود کسی حق انحصار آن را ندارد تا زمانی که آن را طبق قانون به ثبت برساند. برای این که مدارک مختلفی مورد نیاز می باشد همچنین باید طی مراحل مختلفی انجام شود در این قسمت تمامی مراحل و مدارک مورد نیاز را به طور دقیق برای شما آورده ایم.

نکاتی در رابطه با برند سازی

  • فقط ثبت برند نمی تواند باعث جذب مشتری و افزایش سرمایه شما شود بلکه باید تبلیغات هدفمندی نیز انجام دهید.
  • روابط عمومی بالا، خدمات باکیفیت و خلاقیت نیز در کنار برند اهمیت بسیار زیادی برای پولسازی دارد.
  • لوگوی انتخابی برای برند بهتر است شکل خاص و رنگ زیبایی داشته باشد تا مشتری جذب آن شود.
  • نوع بسته بندی محصولات یکی از مهم ترین عواملی می باشد که با برند سازی می تواند تأثیر زیادی بر جذب مشتری داشته باشد.
  • برنامه ریزی مناسب برای آینده از جمله میزان درآمد و تعیین بازار هدف از دیگر عوامل مهم می باشد که در برند سازی اهمیت زیادی دارد.
  • جهت ثبت علامت تجاری به‌صورت بین‌المللی، بایستی در ابتدا برند در کشور مبدأ به ثبت برسد و سپس با در دست داشتن مدارک مربوطه ازجمله کارت بازرگانی و تعهدات سیستم مادرید آن را به ثبت بین المللی نیز برسانید. با ثبت بین‌المللی برند می‌توان از ایمنی برند و محافظت از آن توسط ۸۵ کشوری که در عضویت ژنو و سیستم مادرید هستند علاوه بر کشور خودمان ایران، از حمایت امنیتی آنان بهره مند شوید
  • برند ثبت شده ۱۰ سال اعتبار خواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقیقی مانند: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت تجاری (کارت بازرگانی)، مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، مجوز تأسیس)، پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

-کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقوقی مانند کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت تجاری (کارت بازرگانی)، روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، مجوز تأسیس)، پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

توجه کنید که برای ثبت برند اشخاص حقیقی، کپی کارت ملی و شناسنامه به علاوه کپی کارت بازرگانی و مجوز فعالیت الزامی است؛ و برای اشخاص حقوقی کپی آگهی روزنامه به چاپ رسیده شده به علاوه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره سازمان الزامی است. همچنین زمانی کپی کارت بازرگانی مورد نیاز می باشد که فرد متقاضی در ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد.

وجود چه مدارکی برای ثبت برند ضروری می باشد؟

کپی تمام مدارک شناسایی شخص حقیقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، جواز کسب و کار، پروانه ساخت و یا پروانه بهره برداری.

کپی از تمامی مدارک شناسایی شخص حقوقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، آگهی مندرج در روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت یا جواز کسب، پروانه ساخت و پروانه بهره برداری.

-چنانچه متقاضی ثبت برند، برای ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد می بایست کپی کارت بازرگانی خود را حتماً ارائه دهد؛ در غیر این صورت نیاز به آن نیست.

-بعد از هر مرحله، کلید اتمام را زده و کد رهگیری ثبت علامت تجاری را دریافت نمایید.

تمامی مراحل ثبت برند

  1. اولین کاری که باید برای ثبت برند انجام شود دریافت اظهارنامه علائم تجاری و تکمیل آن می باشد.
  2. تکمیل اظهارنامه به دو روش انجام می شود که یکی از آن ها مراجعه مستقیم متقاضی به اداره ثبت علائم تجاری و ارائه درخواست کتبی جهت ثبت علامت تجاری است و دیگر تکمیل مجازی آن می باشد.
  3. اگر روش غیرحضوری برای تکمیل اظهارنامه را انتخاب کرده اید با به آدرس اینترنتی ssaa.ir مراجعه کنید.
  4. بعد از باز کردن صفحه ssaa.ir ابتدا باید بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و مرحله به مرحله فرم ها را کامل کنید.
  5. در پایان شما کد رهگیری دریافت خواهید که با استفاده از آن می توانید از طریق همان سایت و از قسمت ثبت درخواست ها از وضعیت علامت تجاری خود مطلع شوید.
  6. اگر اطلاعات شما و نشان تجاری تان توسط کارشناسان تائید شود قرارداد از طریق پشت پیشتاز برای شما ارسال می شود.
  7. قرارداد دو نسخه خواهد بود که یکی از آن ها را باید خودتان نگهدارید و دیگری را در کنار مدارک خواسته شده و همچنین هزینه گفته شده به مرکز مجدداً ارسال کنید. هزینه را شما می توانید از طریق سایت نیز پرداخت کنید.
  8. آخرین مرحله بررسی مدارک و تائید آن ها برای ثبت برند می باشد اما زمانی که برند با یک برند دیگر مشابه باشد، مدارک ارسالی ناقص باشد، برند به نام شرکت دیگری ثبت شود و موارد قانونی در آن رعایت نشود اظهارنامه توسط اداره مالکیت صنعتی رد می شود.

چه زمانی متقاضی امکان اعتراض دارد؟

متقاضیان ثبت برند می توانند در مراحل مختلف قبل و بعد از ثبت اعتراض نمایند ولی این مورد زمانی امکان پذیر می باشد که متقاضی یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • بعد از درج آگهی در روزنامه حداکثر ۳۰ روز زمان دارید که اعتراض کنید در غیر این صورت اعتراض قابل قبول نیست.
  • علامت مدنظر از لحاظ شکل و رنگ شبیه به برند دیگری باشد به طوری که تشخیص آن ها به ستی انجام شود.
  • ثبت علامت تجاری مورد نظر به نام خود توسط شخص یا اشخاصی (عمداً یا سهواً).

در مدت زمان ثبت برند بهتر است شرکت ها چه اقداماتی انجام دهند؟

حدوداً یک ماه زمان برای تائید برند از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک مورد نیاز می باشد شما در این مدت می توانید برند خود را تقویت کنید تا افراد زیادی آن را بشناسند و بعد از تائید ثبت برند مشتریان زیادی جذب شرکت شما شود برخی از راه های تقویت برند عبارت اند از:

انجام تبلیغات مختلف: برای دیده شدن برند خود می توانید از روش های مختلف برای تبلیغات استفاده کنید توجه کنید که نوع تبلیغ اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت مناسب نبودن ممکن است نتیجه عکس بدهد.

انتخاب فقط چند محصول: سعی کنید تمرکز شما بر ارائه محصولات و خدمات حوزه مربوط به خود پراکنده نشود و در ابتدای کار بر قسمتی از حوزه متمرکز باشید تا بتوانید مناسب ترین شیوه ها را به مشتریان خود ارائه کنید. برای مثال برخی از شرکت های بزرگ در ابتدا کار خود را فقط با چند محصول شروع کرده اند و بعد از معروف شدن حوزه فعالیت خود را گسترش دادند.

بررسی نیازهای جامعه: برای پیشرفت در کار حتماً باید تمامی نیاز های افراد جامعه را شناسایی کنید و سپس با ارائه آن ها به مشتریان رضایت آن ها را جلب کنید این کار باعث معروفیت بسیار زیادی می شود.

کارشناسان ثبتی  ذهن ناب می توانند با تخصص بالایی که دارند کارهای شما را بدون هیچ برگشتی در کمترین زمان ممکن انجام دهند در رابطه با هر نوع امور ثبتی (ثبت شرکت , اخذ کارت بازرگانی , ثبت برند ,پلمپ دفاتر , افزایش سرمایه و .... ) با ما تماس بگیرید :

آدرس : تهران شیخ بهائی شمالی ضلع جنوب غربی میدان شیخ بهائی کوچه وحدت پلاک ۶ واحد ۳

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۶۰۰۹۲۳

شماره موبایل : ۰۹۱۲۲۹۳۸۲۱۸

آدرس وب سایت : https://zehnenaab.com/

کد خبر 655312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha