به‌دنبال اثر روانی تعلیق برخی تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا دیروز برای نخستین بار در ۵ماه گذشته به کانال ۲۶هزار تومان بازگشت

دلار

به گزارش همشهری آنلاین، همگام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای سرعت نزول قیمت دلار هم بیشتر شده است، در آبان ماه امسال انتشار برخی خبرها درباره پیشرفت کند مذاکرات هسته‌ای به رشد پر شتاب قیمت دلار منجر شد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در ۱۳آذر ماه به سقف قله تاریخی خود در محدوده ۳۱هزار تومان رسید.

بعد ازآن منحنی قیمت دلار اندکی نزولی شد اما هرگز به کمتر از ۲۸هزار تومان نزول نکرد و تا چند روز پیش در این محدوده درنوسان بود.

از روز گذشته اما به‌دنبال افزایش احتمال توافق در مذاکرات وین و مخابره خبر تعلیق برخی تحریم‌ها، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شد و قیمت هر دلار به قیمت ۵ماه پیش بازگشت. روند نزولی نرخ دلار از یک‌هفته قبل همزمان با آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره‌جنوبی آغاز شد.

آن طورکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده با هدف تسهیل روند مذاکرات وین، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده است تا زمینه بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام فراهم شود. به موجب این معافیت‌ها، کشورها و شرکت‌های خارجی که به واسطه برجام در زمینه‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

براساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.همگام با این معافیت‌ها قرار است مجلس سنای آمریکا نیزروز چهارشنبه ۲۰بهمن ماه نشستی را درباره جدیدترین تحولات برجامی پشت درهای بسته برگزار کند.

سقوط ۲/۷درصدی

دیروز بازار آزاد ارز در چهارراه استانبول به سرعت و از همان ابتدای صبح تحت‌تأثیر اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا بلافاصله بعد از بازگشایی معاملات در ۱۱صبح با یک درصد افت مواجه شد و به ۲۷هزارو ۱۳۰تومان رسید.

این روند نزولی اما از ظهر دیروز شتاب بیشتری گرفت و در نهایت تا ساعت ۱۶دیروز جمعا با ۳.۳درصد افت به ۲۶هزارو ۶۵۰تومان رسید. این یکی از سنگین‌ترین نزول‌های قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون است. قیمت هر درهم هم که مبنایی برای محاسبه ارزش دلار است، تا ساعت ۱۶دیروز به ۷هزارو ۲۵۵تومان رسید.

متناسب با نزول قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با افت سنگین ۴۵۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم هم ۵۰۰هزار تومان افت کرد. این برای نخستین بار در ۶ماه گذشته است که قیمت هر سکه به کانال ۱۱میلیون تومان سقوط می‌کند. همزمان قیمت هر گرم طلا و هر مثقال طلا هم دست‌کم ۳.۳درصد افت کردند.

آینده قیمت دلار 

تحلیلگران بر این باورندکه لغو تحریم‌ها می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور افزایش دهد و به افت بیشتر قیمت دلار منجر شود زیرا حجم عرضه ارز افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند توان دولت را برای تامین منابع ارزی افزایش دهد.

احمد حاتمی‌یزد کارشناس اقتصادی درباره تأثیر توافق نهایی در مذاکرات وین بر بازار ارز می‌گوید: باید توجه داشت تأثیر توافق هسته‌ای بر بازار ارز با هیچ‌یک از عوامل دیگر قابل مقایسه نیست؛ رفع تحریم‌ها به‌معنای افزایش درآمد نفتی ایران در آینده خواهد بود که کسری بودجه را کاهش خواهد داد در نتیجه برای تامین ارقام کسری بودجه به چاپ اسکناس و تزریق نقدینگی نیاز نخواهیم داشت و درصورتی که بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم، تورم را نیز کنترل کرده‌ایم و در این صورت نوسان نرخ ارز نیز به حداقل خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: اگر تحریم‌ها رفع شود نرخ ارز خیلی پایین‌تر از محدوده فعلی خواهد بود.

محمد نوربخش کارشناس بازارسرمایه هم اعتقاد دارد: با لغو تحریم‌ها صادرات روزانه ۲میلیون بشکه‌ نفت محقق می‌شود و درآمد ارزی به ۵۰میلیارد دلار می‌رسد. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هم ۱۵میلیارد دلار برآورد می‌شود که به‌ همراه درآمد ۲۵میلیارد دلاری ناشی از صادرات سایر محصولات غیرنفتی، درآمدی بیش از ۹۰میلیارد دلار را رقم خواهد زد.

او با بیان اینکه میزان مصارف ارزی نیز احتمالا به ۷۵میلیارد دلار خواهد رسید تأکید می‌کند: مبنای تعیین قیمت ۳۷ تا ۴۰ هزار تومانی برای دلار از تداوم وضعیت خروج سرمایه و برهم‌ خوردن تعادل در درآمد با تقاضای ارز نشات می‌گیرد. بنابراین با توجه به این تناسبات نمی‌توان انتظار داشت کاهش قیمت دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان ادامه‌دار شود لذا سقف ۳۸تا ۴۰ هزار و کف ۲۵تا ۲۶ هزار تومان پیش‌ بینی می‌شود.

کد خبر 655223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 31
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • کف جامعه IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    103 6
    باز دوباره قیمت ها اومد پایین، به اصطلاح کارشناسا دست بکار شدن برای جلوگیری از سقوط دلار !!! کی گفته کف ش 25 هزار تومانه ؟؟؟؟ آره برای شماهایی که گاوصندوقای خونتون پر دلاره بله !!! لعنت خدا بر احتکار کنندگان
  • توهم IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    81 2
    پس ماها بیخود نگران بودیم الان در بهترین حالته قیمت دلار هستیم !!!!!! هر چه سریعتر مذاکرات رو متوقف کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • کارشناس تقلبی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    64 5
    چقدر دلار تو خونه انبار کردی ؟
    • یه ایرانی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      24 3
      تا حرف پایین اومدن قیمت ارز میشه هر چی دلار فروشه یه باره میشه کارشناس اقتصادی!!!خدا لعنت کنه بی انصافهایی که زمان بالارفتن قیمت توجیه میکنن و مردم میشن هیچ ولی زمان پایین اومدن نگران صنعت و.... میشن!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      17 4
      دلار ارزان بشه دولت کسری بودجه شدید پیدا می کند ؛ برای همین دولت با ارزانی دلار در باطن مخالف است و نمی گذارد قیمت حتی زیر ۲۸ هزار تومان تثبیت بشود. فرقی هم بین دولت ها نیست چون همه دولت ها بی برنامه و پرهزینه اداره می شوند
  • ننگ بر دلال IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    74 6
    دلار لاینقطع داره میریزه، طرف حرف از دلار چهل تومنی می زنه !!! فقط و فقط به خاطر منفعت طلبی شخصی! اما آقای محترم ازین خبرا نیست به کوری چشم دلالهای بی وجدان! برسه به عددی که کارگر روز مزد خجالت زده زن و بچش نشه ...
  • نادر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    91 6
    مرگ بر خائن مرگ بر نامرد
    • اهورا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      24 98
      چه مردم ساده ای داریم مااااا.دولت حقوق هارو برده بالا چرا باید نرخ دلار رو بیاره پایین؟مگه میخاد خودشو ورشکسته کنه؟گول این حرفارو هم نخورین من خودم دیروز ماشین و طلا خریدم الان بهترین موقع خریدن هست چون باز میکشه بالا.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      17 2
      جواب اهورا، تو سالی ی دست لباس ب زور میخری اونهم دست دو، راستی چند ساله که کار نمیری از کجا میخوری؟ مورچه خورت چه خبر؟ ماشین و طلا خریده! 🤣🤣
  • مونا IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    17 20
    چرا دلار از چرخه اقتصادحذف نمی شود؟؟؟؟؟؟..... آمریکا با کلی بدهی و دلار را حذف کنید..... ما که با دنیا داریم با طلا و تبادل کالا کار میکنیم..... طبق ایسا و کاتسا و یوترن نمی‌تونیم از دلار استفاده کنیم.....شدیم چمدونی.. چمدون طلا بهتره یا دلار بی پشتوانه..... دلار را کی حذف میکنیددددددددددد
    • US ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      31 10
      آخه چه ربطی داره؟ اون چیزی که داره فرومی‌پاشه ارزش پول ملی و اقتصاد ایران هست. دلار که گرون نمیشه! در واقع این ریال هست که داره بی‌ارزش و نابود میشه. الآن بیش از چهار دهه هست که این وضع ادامه داره. با این سیاست‌های داخلی و خارجی باید منتظر وخامت بیشتر اوضاع در آینده باشیم.
    • دبیر IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      4 8
      چون امریکا اولین و بهترین شریک تجاری ماست .
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      4 1
      اهورا چغد طلاخریدی چندتاماشین اسباب بازی دیگه باهمین سکه های عمونوروز توبرو شکمت سیر کن نمیخواد بازارگرمی کنی
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    52 12
    چنان. سقوطی کند. تا دوباره. مثل قرارداد ۵۹۸ یه عده راهی ملکوت شوند.....بفروشید تا به مرز سکته. نرسیدید.....
  • کارمندزاده IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    66 1
    اون موقع که دلار ده برابر شد و حقوق بگیرای بیچاره زیر بار گرونی ها له شدن حرف از تناسب و نسبت نبود !!! بس کنید سیابازی رو ... یه بارم تن شما دلالا بلرزه !
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    66 2
    بااین تیترشمامعلومه حسابی از، ریزش دلارناراحت هستید! چرا؟! بعضی ها، منافعشون بر85میلیون مقدم است! آیابه اینهامیشودگفت انسان؟! 🤔
  • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    33 6
    گرانی یهویی و ارزانی یهویی هردو به ضرر مردم هست از گرانی و ارزانی دلار خوشحال نباشید چون هر دو بنفع دولت هست فقط ثابت بودن آن بنفع مردم هست
  • ناچار IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    23 8
    تا شهروندانی مانند "اهورا" که در بالا نظرش رو داده داریم، وضع بهتر نمیشه ... آدم آخه چقدر باید سودجو و ... باشه !!!
  • قاسم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    28 3
    اقتصاد را به برجام پیوند ندهید!
  • ناشناس IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    12 1
    تا زمانیکه ابر رانتخواران دلار را دستگیر نکنید کشور رو به نابودی و یا اتفاقی خواهد افناد.
    • 1739957253 IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      6 0
      به نطرش کارشناسی کرده ولی عقده ای بیش نیست این بی وجدان
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    21 3
    وای به حال کاسبان تحریم که بزودی باید به فکر قبر باشند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    20 2
    همچنان داار میاد پایین که مثل بورس یه سری بدبخت میشن حالا ببین کی گفتم من خودم صرافی دارم
  • سعید IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    21 8
    به امید خدادلار میاد به زیر ۱۵ هزار تومان تا چش کاسبان تحریم دربیاد مردم بفروشید دلاراتونو چون قراره بیاد رو ۱۴هزار
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    20 18
    هر کی پول داره بهترین سرمایه گذاری است فقط ارز بخره . دلار 31 تومن بود رب 8 تومن رب شده 40الی 50 تومن دلار 26 تومن ! برنج ؛ روغن ؛ آهن ؛ کفش ؛ شلوار و... خلاصه بنده خدا بی راه نگفته دلار به زودی می ره بالا . خود دولت بودجه را با دلار 23 تومن بسته انتظار دارین دلار بشه 10 تومن . عمرا . در این مملکت هیچ چیزی ارزان نشده و نمی شود . حالا چند روز استراحت می کنه و بعد روز از نو روزی از نو
    • آخر کار IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      8 2
      همین امثال شماها هستین که وضعمون اینه !!!!
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    17 3
    چرا شما این قدر نگرانین
  • کریمی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    12 1
    گاو صندوقهای راباز کنید خیلی ازاینهم ارزانتر خواهد ضررنکرده بیارید بازار
  • علی صلابتی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    28 4
    محتکران دلار وحشت کردن. دست و پا میزنند با طرح دروغ های صد من یک غاز، نجات یابند.
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      2 3
      همه بخرید انبار کنید یه روز می‌بارید میرید داخل یک متری
  • رضا جون IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 9
    خدایا دلار را بیار پایین چند میلیاردی دارم تبدیلش کنم به دلار وسکه
    • عزرائیل IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      9 0
      زیاد حرص نزن آخرش به یه تیکه زمین دو در نیم متری نیاز داری !!!!
  • اکبر IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 1
    متاسفانه قیمت طلا وماشین وغیره را 10برابر کردند وحقوق کارمند را3برابر ومنت می گذارند که ما حقوق راافزایش دادیم باید خون گریه کرد.
  • عبد المجید زرگر IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 0
    متاسفانه تضاد منافع با مصالح ملی کاری که ظرف یک ماه انجام می سود مرتب به بن بست می کشاند تا خدا بلای قارون را نازل کند
  • ناشناس IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    61 0
    همین به اصطلاح کارشنان مگفتن بورس رشد میکنه و تا فلان جا بیشتر پایین نمیاد ولی کور خوندن مردم انتطار دلار زیر 10 تومان میکشن.تو هم دلارهات را زود تر بفروش طمع نکن.دیگه رو دستت میمونه .بازار گرمی نکن
  • آرش IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    6 0
    اقای به اصطلاح کارشناس می تونم بپرسم این اعداد ۴۰ تومان و ۲۵ تومان را به عنوان سقف و کف از کجات درآوردی و می تونم بپرس از کی حقوق میگیری امثال شما ها و دلالها و ارباب هاتون رو باید بعنوان مجرم باید روزی دادگاهی کرد شما ها ملت رو بدبخت کردید و به روز سیاه رسوندید
  • احسان IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    4 0
    بی شرف بازی شروع شد میخوان نزارن قبمت دلار بباد پایین بعد همه چی رو بندازین کردن آمریکا
  • دبیر IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 1
    مبنای گرانی دولت و رسانه است.
  • کیوان کاوه IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 1
    پایین اومدن دلار به نفع هیچکس نیست باور کنید همین الان دولت میتونه قیمت دلار رو بیاره پایین ولی به هزا دلیل نباید اینکارو بکنه چون خودش ضرر میکنه اولین موردش بورس
  • عیسی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 1
    تجربه نشون داده هیچ وقت دلار تو ایران پایین نیومده و اگه هم اندکی ریزش کرده موقتی است طوری میگن اومده پایین انگار چقد شده ۲۶۵۰۰ این بازی گثیف ک دستشون رو شده برا خیلیا ک بخان دلارای مردم با قیمت پایین از چنگ مردم بکشن بعد مدتی قیمت دلار ببرن بالا به همون قیمتی ک چند ناه پیش بود ینی ۳۲۰۰۰
  • علی اقا IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 0
    عجب کارشناسی ، ۹۵ میلیارد واردات دلار ، ۷۵ میلیارد هم هزینه قانون عرضه وتقاضا. عرضه زیاد و تقاضا کم قیمت میاد پایین پس چرا کف ۲۶وسقف ۴۷ مستی یا خوابی ؟
  • ۲۹۳ IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    7 0
    تا امثال تو تحلیلگر طرفدار احتکارچی اینجوری مردم فریب بدید بهتراز این نمیشه .شیطان حریف لحتکارگران و منفعت طلب نیست
  • حمید جعفری IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 1
    با سلام خدمت همه دوستان بزارین کاملا اوضا دلار رو براتوندشفاف سازی کنم اول اینکه جمهوری اسلامی کاملا به دلار وابستست و حقوق یه گارگرم در نظر بگیریم با حقوق های بین المللی و قدر خرید کالا چه تو ایران و چه خارج از ایران الان حقوق یه کارگر دقیقا طبق محاسبات بنده و کارشناسا قیمت دلار در حال حاظر باید نصف بشه و روی عدد ۱۴ الی ۱۳ هزارتومن را نشان بده که نه دولت ضرر کنه نه مردم و با تفاسیر مطمن باشید با توافق و رونق دادوستت کشور و ارز آوری امسال به اوج خودخواهد رسید و نهایتن قیمت دلار چه ما بخوایم و چه نخواییم اینگونه خواهد شد مگر توافقی صورت نگیره یا حق
  • مصطفی رستمی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 0
    خدا لعنت کنه اونی که رزقش رو از بدبخت کردن مردم به دست میاره
  • سعید IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 1
    با کمتر شدن قیمت دلار تورم و قیمت ها هم پایین آمد❓❓😁😁
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    9 0
    دلال یا کارشناس بازارسیاه تمام نظراتتون جهت ایجاد بازارسیاهه خدا لعنتتون کنه که باعث بدبختی طبقه ضعیف جامعه هستید
  • عباس مشهدی ... US ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    8 0
    بجز دلار وطلاخداکنه اول از همه ماشین ارزون بشه ...اونقدر ارزون بشه که به تلافی این ظلم بزرگ واین دزدی وحشتناک خودرو سازان دهنی هر روز یه جلی شلوغ یا ایرانی پراید وپژو اتیش بزنه و عکس و۷برش هم هزشب از یه خیابون شهر وکشورمون بلندبشه که امروز نیز ملت قهرمان لیران پرایدی دیگر را با تلافی سالیان سیاه زورگوییی با اتش خشم خویش شعلا ورساختن...
  • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    4 0
    طوری که شما تحلیل و تفسیر می کنین پس قیمت دلار ربطی به مذاکره نداره .یا دست خود دولت محترم یا دست یه عده ای یه که دولت توان برخورد رو نداره .مثل مافیای خودرو و سایپا که گردن شون خیلی کلفته که اجازه نمی دن وارد خودرو آزاد بشه.نه ریس جمهور جرات داره دخالت کنه نه ریس قوه قضاییه .چون همین بحث واردات خودرو از مجلس به شورای نگهبان و مصلحت نظام رفت و نتونستن واردات شو آزاد کنن .معلوم می‌کنه که جرات مداخله کردن ندارن .فقط مردم گزاشتن سرکار