حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه «سیاست خارجی حوزه اعتماد صد درصدی نیست»، تاکید کرد: «رهبر معظم انقلاب چند سال قبل تعبیر «دست چدنی زیر دستکش مخملی» را در مورد آمریکا به کار بردند. البته دست ما فولادی است و با دست چدنی دشمنان خرد نمی شود، اما گول دستکش مخملی را هم نمی خوریم.»

سیدحسن خمینی و امیرعبداللهیان

به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از جماران، سید حسن خمینی در دیدار با وزیر و معاونین وزارت امور خارجه گفت: در قرآن آیه ای در رابطه با داستان حضرت موسی(ع) و دختران شعیب هست و تعبیری از زبان یکی از این دختران بزرگوار خطاب به پدرشان یاد می کند که بسیار درس آموز است و منشأ بحث های مختلفی در حوزه مباحث اسلامی شده است؛ می فرماید که «موسی را به خدمت بگیر؛ بهترین کسی که به خدمت گرفته می شود کسی است که هم قوی و هم امین باشد».

یادگار امام افزود: البته تعریف «قوت» در هر دوره ای ممکن است به فراخور شرایط عوض شود. یک روزی قوت به زور بازو بوده و امروز ممکن است به فکر برتر باشد. از طرفی، قوت هر جایگاهی با جایگاه دیگر فرق می کند. مثلا کسی که به عنوان مشاور به کار گرفته می شود قوتش به این است که شناخت بالاتری داشته باشد، ولی طبیعتا کسی که به عنوان ورزشکار به خدمت گرفته می شود شاید قوه بدنی از ارجحیت بیشتری برخوردار باشد.

وی تأکید کرد: کسی که در یک فرصت خدمتی قرار می گیرد، به فراخور آن مسئولیت و جایگاه باید این قوت را در خودش ایجاد کند و یا اگر این قوت را ندارد این مسئولیت را قبول نکند؛ و اگر در آن مسئولیت قرار گرفت آن قوت را به بالاترین درجه امکان در اختیار شغل و کار خودش قرار بدهد.

دست ما فولادی است اما گول دستکش مخملی را هم نمی خوریم | باید بدون عجله تصمیمات شجاعانه گرفت

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دومین ویژگی بحث «امانت» است، تصریح کرد: کتاب های لغت، کلمه امانت را در مقابل «خیانت» تعریف کرده اند اما این کلمه در اصل از مصدر «امن» و آرامش است. کسی که امین شما است، یعنی شما پیش او آرامش دارید. دو پایه برای این صفت قرار داده شده که یکی صداقت و دیگری خیرخواهی است. کسی که در جایگاهی قرار می گیرد اگر امین باشد، تمام توجه خودش را به خیر مسئولیتش و سعادت و بهروزی و بازده بالاتر در آن جایگاه و کار معطوف می کند.

وی خطاب به حضار یادآور شد: دوستان در مقطعی بسیار مهم و جایگاهی بسیار مهم مشغول خدمت هستند. چشم امید و انتظار جامعه به قوت و امانت کسانی است که مشغول خدمت در وزارت خارجه هستند. عمق تأثیرگذاری مسأله معلوم و میزان دشمنی دشمنان مشخص است و کسی در این تردید ندارد. از روزی که انقلاب شده خباثت های شرق و غرب بوده ولی در رأس دشمنان جمهوری اسلامی همواره دولت و مسئولین آمریکا بوده اند، هستند و احتمالا خواهند بود.

یادگار امام افزود: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل تعبیر «دست چدنی زیر دستکش مخملی» را در مورد آمریکا به کار بردند. البته به این معنا نیست که چون دستکش چدنی است دست ما در مقابل آن می شکند. ما فولادتر از آن هستیم که دستمان در مقابل دست چدنی بشکند اما گول دستکش مخملی را هم نمی خوریم. حوزه سیاست خارجی مثل خیلی از حوزه های دیگر حوزه اعتماد صد درصد نیست؛ حوزه توجه به قوت، خیرخواهی برای ملت و منافع بلند مدت کشور است.

وی ادامه داد: همه کسانی که واقعا دوستدار مملکت هستند باید به مسئولین مذاکره کننده و وزارت خارجه اعتماد کنند. چون در طول این سال ها هم به قوت رسیده اند و هم کسی در امانت آنها شبهه ندارد. امانت به این نیست که ما چیزی که شما دلتان می خواهد را بگوییم؛ امانت به چیزی است که خیر کشور است. ولو اینکه ممکن است سینه بنده آماج دشنام ها واقع شود اما جایگاه مسئولیت جایگاه خطر کردن است و شجاعت لازم دارد.

سید حسن خمینی اظهار داشت: امام در سال های آخر عمر تعبیر لطیفی داشتند و می گفتند برای حفظ اسلام بعضا باید آبرو هم پرداخت شود. کسی به یکی از بزرگترین سیاستمداران ایران می گوید شما در شرایط سخت قبول مسئولیت نکنید؛ چون وجاهت ملی شما از بین می رود. گفته بود وجاهت ملی را آدم برای قبر نمی خواهد و باید همین دنیا خرج ملت شود. ضمن اینکه کار برای خدا و مردم با قوت، امانت، خیرخواهی و توجه به چیزی که قدرت کارشناسی به شما می گوید هم لطف خدا را در آن دنیا همراه دارد و هم دعای خیر امام و شهدا را بدرقه راه شما می کند و هم رضایت مردم را در پی دارد.

وی تأکید کرد: باید بدون عجله باید تصمیمات شجاعانه گرفت. جایگاه مسئولیت، جایگاه تصمیمات شجاعانه است. جامعه باید به کسانی که در مسئولیت هستند اعتماد کند؛ و اعتماد دارد. الحمدلله ایام گذشته ای که آقای وزیر امور خارجه داشته اند ظرفیت توانمندی ایشان و همکارانشان را نشان می دهد و مردم هم به حق انتظار دارند و هم باید به دلسوزی های آنها اتکا کنند تا بتوانیم از گردنه هایی دشمنی ها برای ما پدید آورده و دشمنان برای ما ایجاد کرده اند عبور کنیم.

کد خبر 655174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • 4489402228 IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 3
    ماشاالله به اقا سید حسن اقای خمینی واقعا دوست داشتنی هستن
  • فریاد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    حسن خمینی کجا زندگی میکنه؟با مردم عادی در پایین شهر هست یا تو دربند تهران.