سنای آمریکا در صدد است روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه جلسه‌ استماعی را درباره جدیدترین تحولات مذاکرات برجامی وین برگزار کنند.

آمریکا ایران اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، وب‌سایت اطلاع‌رسانی سنا اعلام کرد که جلسه استماع برای بروزرسانی سناتورهای کنگره در خصوص جدیدترین تحولات مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار است روز چهارشنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن ماه) برگزار شود که البته پشت درهای بسته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کمیته روابط خارجی سنا همچنین از «راب مالی» نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران درخواست کرده است تا درباره مذاکرات فعلی وین در جلسه استماع سنا گزارش دهد.

بر اساس این گزارش، جلسه استماع سنا درباره مذاکرات وین درباره برجام درست یک روز پس از آن تنظیم شده است که سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی سخنرانی در سنا خواستار توقف مذاکرات وین و رویکرد سخت‌تر دولت بایدن علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

منندز، اولین سناتور ارشد دموکرات و هم‌حزبی بایدن است که رئیس‌جمهور هم‌حزبی خود و سیاست‌های وی در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را به یک توافق بد یا یک توافق موقت تهدید کند که به او اجازه می‌دهد به ساخت ظرفیت هسته‌ای خود ادامه دهد».

منندز که در زمان مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت اوباما با برجام مخالفت کرد، روز سه‌شنبه هفته جاری گفت بایدن نباید به چارچوبی پایبند بماند که «بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای ایران را دست نخورده باقی می‌گذارد».

وی روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ضمن ابراز نارضایتی از افزایش واردات نفت ایران از سوی چین گفت: «چین در حال خریداری نفت ایران با تخفیف است. چین در سال گذشته، ۳۵۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کرده که معادل انتقال ۱۰ میلیارد دلار به ایران می‌شود که این در تناقض با تحریم‌های فعلی است».

وی درخواست خود برای اعمال فشار به ایران  را تنها به دولت بایدن محدود نکرد و از طرف‌های مذاکره‌کننده و اتحادیه اروپا نیز خواست تا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند و در این باره گفت: «ما گروه ۱+۵ (۱+۴ به همراه آمریکا) را ترغیب می‌کنیم تا بر اساس پارامترهای برجام، مکانیسم ماشه برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران را فعال کنند».

باب منندز در ادامه از اتحادیه اروپا به نوعی خواست که قوانین برجام را زیرپا بگذارنند و اینطور ادامه داد: «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که تحریم‌های قبل برجام را مجدداً علیه ایران وضع کند».

در ماههای اخیر، بسیاری از نمایندگان کنگره در حالیکه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه ایران در حال انجام است، فشارها به دولت بایدن را برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده‌اند و اوایل ژانویه، بیش از ۱۰۰ عضو جمهوری‌خواه کنگره در نامه‌ای به بایدن از او خواستند که مذاکرات را متوقف کند و موضع سختی در قبال ایران اتخاذ کند.

از طرف دیگر شنبه ۹ بهمن ماه نیز، «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند.

تلاش کنگره آمریکا برای انزوای ایران در شرایطی است که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در  پایتخت اتریش در جریان است و براساس تفاهم صورت گرفته بین طرف‌ها قرار است از امروز این مذاکرات برای یک هفته متوقف شود تا هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت کنند.

کد خبر 654826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha