شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

ستاره حمیدیان: چندی پیش اعلام شد که تعداد افراد بالای 100 سال در ژاپن رکورد جدیدی برجای گذاشته و تعداد افراد بالای 100 سال در ژاپن به 36هزار نفر در ماه سپتامبر رسیده است که از این میان 86درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

کشور ژاپن در حال حاضر بیشترین تعداد افراد مسن را در جهان داراست و امید به زندگی در آن 5/74 سال است که شامل 8/85 سال برای زنان و 79 سال برای مردان می‌شود. البته از نظر تعداد افراد بالای 100 سال، آمریکا بالاترین تعداد را داراست، چون 50هزار نفر بالای 100 سال دارند. از نظر شاخص نسبی تعداد 100 ساله‌ها هم فرانسه، جلوتر از ژاپن است که با 20هزارو115 نفر با جمعیتی کمتر از 62 میلیون نفر (حدودا یک نفر 100 ساله به ازای 3076 نفر) از ژاپن که به ازای هر 3522 نفر یک 100ساله دارد، وضعیت بهتری دارد.

همه اینها درحالی است که در کشورهای جنوب آفریقا، جایی که بیماری ایدز هنوز هم غوغا می‌کند، امید به زندگی بسیار پایین است؛ در سیرالئون امید به زندگی 9/25 سال است و در کشور اتیوپی 5/33 سال. در این میان کمبود امکانات بهداشتی، رفاهی، تغذیه ناسالم، بزهکاری و استعمال دخانیات و مواد‌مخدر از عوامل بسیار مهمی است که باعث کاهش چشمگیر میانگین عمر در این کشورهای فقیر شده است. امید به زندگی در واقع میزان متوسط طول عمر مردم یک کشور است که هر ساله توسط سازمان بهداشت جهانی گزارش جهانی آن می‌شود.

عواملی مانند نوع زندگی، بهداشت، تغذیه و استعمال دخانیات از عوامل تعیین‌کننده امید به زندگی است، درواقع شاخصی برای میزان توسعه‌یافتگی یک کشور به حساب می‌آید.اختلاف میانگین عمر در مردان و زنان در واقع بستگی به عوامل متعددی دارد که از جمله آن، عوامل هورمونی و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-  عروقی است که در مردان به‌دلیل مصرف بیشتر دخانیات شایع‌تر است، هرچند که امروزه افزایش استعمال دخانیات در زنان این اختلاف را تحت الشعاع قرار داده است.

کشور آندورا که یک کشور کوچک اروپایی در جنوب فرانسه است، بالاترین میزان امید به زندگی را در جهان داراست که میزان آن در زنان 87 سال است. در کشور دانمارک، ایرلند و آمریکا امید به زندگی 80 سال و در سوسیس، بلژیک و فرانسه 83 سال و در کانادا 82 سال است. البته امید به زندگی در مردان در کشور آندورا 81 سال و در آمریکا 74 سال است و در فرانسه، بلژیک و کانادا هم 76 سال است.

اما در کشورهای فقیر امید به زندگی به شکل فاجعه باری پایین آمده است. برای مثال در زامبیا 34 سال ، در رواندا 40 سال و در افغانستان 42 سال است. 2 کشور نپال و مالدیو تنها کشورهایی هستند که امید به زندگی در مردانشان نسبت به زنان بر خلاف سایر نقاط جهان، بیشتر است.

آخرین آمارها نشان می‌دهد امید به زندگی در سراسر دنیا به‌طور متوسط حدود 5/70 سال است که در کشورهای ثروتمند و پیشرفته این رقم به 76 سال می‌رسد، ولی در کشورهای فقیر 65 سال است. پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که بالای 65 سال سن دارند در سال 2025 به رقم 820 میلیون نفر در جهان برسد. این رقم هم‌اکنون  حدود 470 میلیون نفر است.

بد نیست بدانید پیر‌ترین فرد جهان یک زن فرانسوی به نام ژون کالمان بود که 122 سال و 165 روز عمر کرده است و در سال 1997 فوت کرده در حال حاضر هم پیرترین زن جهان، یک زن 116 ساله ژاپنی و پس از آن زن  115 ساله آمریکایی است که در صدر این جدول قرار دارند. توموچی تانب نیز که به‌عنوان پیرترین مرد دنیا شناخته شده است 113 سال سن دارد و در ایالت میازاکی در جنوب ژاپن زندگی می‌کند و اوقاتش را با خواندن روزنامه‌های مورد علاقه‌اش و سیاه کردن صفحات آنها می‌گذراند. وی گفته است که آرزو می‌کند حداقل 10 سال دیگر نیز بتواند، زندگی کند.

کد خبر 65439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز