مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
۱ نفر

آشنایی با فرآیند تولید pvc و upvc در وینوپلاستیک توضیح متا: پی وی سی و یو پی وی سی، در دسته پرکاربردترین محصولات پلاستیکی در جهان قرار می‌گیرند. برای آشنایی با نحوه تولید آن ها با ما همراه باشید.

تولید pvc و upvc در وینوپلاستیک.jpg

پلیمرهایی مانند PVC و UPVC در میان پرکاربردترین محصولات پلاستیکی جهان قرار دارند. ماهیت همه کاره این پلیمرها باعث می‌شود که به طور گسترده در طیف گسترده‌ای از اقدامات صنعتی، فنی و روزمره از جمله پروژه‌های ساختمان‌سازی، حمل و نقل، بسته‌بندی، الکترونیک و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار گیرند. 

دوام و طول عمر بسیار بالای محصولات PVC و UPVC موجب شده است که بکارگیری آن‌ها برای تولید انواع لوله آب نیز بسیار کارامد باشد. نکته قابل توجه در مورد محصولات فوق این است که عمدتا بر اساس آخرین استانداردهای بهداشتی تولید می‌شوند و پس از استفاده نیز کاملا قابل بازیافت هستند. در این مطلب به بررسی خصوصیات این دو پلیمر پرمصرف پرداخته و فرایند تولید آن‌ها را در خط تولید وینوپلاستیک بررسی خواهیم کرد.

فرایند تولید PVC

فرایند شیمیایی تولید PVC شامل استفاده از واحدهای مولکولی ساده به نام مونومر و پیوند دادن‌ آن‌ها در فرایندی با نام پلیمریزاسیون است. از طریق این کار، زنجیره‌هایی مولکولی با نام پلیمر شکل می‌گیرد. این امر در مورد پی وی سی نیز صادق است که با استفاده از مونومر وینیل کلراید شکل می‌گیرد. برخی از این مونومرها به شکل مواد شیمیایی گازی واکنش‌پذیر وجود دارند و در صورت تماس با پوست انسان ایجاد خطر می‌کنند. وینوپلاستیک این فرایند را تحت نظارت دقیق بهداشتی و ایمنی پردازش می‌کند.

اتیلن یکی از محصولات جانبی صنایع پتروشیمی به حساب می‌آید. نفت مایع پیش از هر چیز در کوره‌های بخار تحت فشار و گرمای زیادی قرار می‌گیرد تا وزن مولکولی مواد شیمیایی تغییر یافته و اتیلن خالص در دسترس خط تولید قرار گیرد. کلرین نیز از مواد پرمصرف است که از نمک دریا استخراج و از فرایند الکترولیز عبور داده می‌شود. الکترولیز باعث تغییر در ساختار مولکولی نمک شده و محصولی با نام کلرین را در اختیار ما قرار می‌دهد.

  • در مرحله اول فرایند تولید PVC ، اتیلن و کلر با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا محصولی موقتی به نام اتیلن دی کلراید تولید شود. این محصول سپس از طریق ترک‌خوردگی گرمایی موجب به وجود آمدن مونومرهای وینیل کلراید می‌شود که بعدها به همدیگر پیوند می‌خورند.
  • فرایند پلیمریزاسیون مولکول‌های وینیل کلراید را به هم پیوند می‌دهد تا زنجیره‌ای کامل از پلیمرهای پی وی سی تشکیل شود. PVC تولید شده در این روش به شکل پودر سفید است که به تنهایی قابل استفاده نیست. 
  • در این فرایند سعی می‌شود که مقدار مشخصی از کلر بر اساس نیاز و ساختار مورد نظر به محصول اضافه شود. کلر باعث مقاومت هرچه بیشتر PVC در برابر گرما و شعله می‌شود. این پلیمر از نظر شیمیایی پایدار، خنثی و غیرسمی است.
  • این پودر سفید با استفاده از چند ماده شیمیایی حالتی سخت‌تر به خود می‌گیرد و در نهایت به قالب‌های مختلف انتقال می‌یابد تا محصولاتی مانند لوله و اتصالات مختلف تولید شوند.

فرآیند تولید pvc

فرایند تولید UPVC

پلیمر یو پی وی سی (UPVC) یا همان پلی وینیل کلراید بدون پلاستیک به دلیل سختی و طول عمر مثال زدنی خود برای تولید انواع لوله آب به کار می‌رود. محصولات مبتنی بر UPVC بسیار ماندگار هستند و در همان حال هیچ نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. همچنین این ماده کاملا ایمن و غیرسمی بوده و راندمان بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از خود نشان می‌دهد.

در روند ساخت محصولات پلیمری از مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌شود که حذف یا افزودن آن‌ها به تولید محصولات مختلف می‌انجامد. تفاوت اصلی ماده UPVC با PVC در این است که در ساختار آن‌ از هیچ ماده نرم‌کننده‌ای استفاده نمی‌شود.

  • پلیمر UPVC پیش از هر چیز با افزودن چندین تثبیت‌کننده در خط اکستروژن آغاز می‌شود.
  • سپس این ماده تا رسیدن به حالت مایع گرما داده می‌شود و به قالب‌های مورد نظر انتقال می‌یابد. 
  • پس از انجام این کار، ماده UPVC بلافاصله با استفاده از هوا یا آب خنک می‌شود تا هیچ واکنش اضافی در گذشت زمان صورت نگیرد. 

موارد استفاده محصولات پی وی سی و یو پی وی سی

از آنجا که فراورده‌های پلیمری با فرایندهای نسبتا ساده‌ای تولید می‌شوند و امکان نوآوری در آن‌ها نسبتا بالا است، تولیدکنندگان مختلف دست به ابداعات زیادی در مورد آن‌ها می‌زنند. به همین خاطر است که این محصولات هم‌اکنون جایگاهی غیرقابل جایگزین در بسیاری از بخش‌های تجاری و صنعتی دارند. به عنوان مثال، استفاده از PVC برای تولید انواع لوله pvc و لوله فاضلاب ساختمان بسیار رایج است و راندمانی فوق‌العاده ارائه می‌دهد.

برخی از موارد دیگر استفاده این محصولات را در ادامه می‌بینیم:

  • خطوط انتقال آب و مواد آشامیدنی
  • خطوط لوله‌ کشی برق
  • لوله‌کشی استخر
  • خطوط انتقال سیم‌ های مخابراتی
  • تاسیسات زهکشی خانگی و صنعتی
  • خطوط تامین کارخانه
  • انتقال مواد شیمیایی در کارخانه‌های تولیدی
  • انتقال مواد خشک غیر انفجاری مانند ماسه، سیمان و سنگ نمک
  • خطوط لوله نیروگاه غربالگری
  • مجاری خروجی بخار آب و مایعات شیمیایی
  • کارخانه‌های هوادهی آب
  • خطوط تولید تجهیزات بهداشتی
  • باغبانی و سیستم آبیاری گلخانه‌ای
  • آبیاری زمین‌های ورزشی
  • زهکشی آب‌های سطحی

موارد استفاده از پی وی سی و یو پی وی سی

مواد شیمیایی قابل استفاده در فرایند تولید PVC و UPVC

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، مواد شیمیایی زیادی به منظور دستکاری خصوصیات شیمیایی محصولات PVC و UPVC به کار گرفته می‌شوند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

افزودنی

خصوصیات به دست آمده

آنتی‌ اکسیدان‌ها و تثبیت‌کننده‌های دیگر

کاهش سرعت تجزیه پلیمر توسط اکسیژن، گرما، نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش

سازگارکننده

  • ترکیب پلیمر PVC و UPVC با پلاستیک‌های دیگر و کمک به بازیافت محصولات پس از مدتی طولانی
  • افزایش مقاومت محصولات در برابر گرما و شعله

رنگ مصنوعی

تولید پلیمرها در انواع رنگ

پلاستیک‌کننده

افزایش انعطاف پذیری و قابلیت کنترل پلیمر (این ماده به هیچ عنوان در تولید UPVC به کار نمی‌رود)

اصلاح‌کننده

افزایش مقاومت محصولات در برابر ضربه و فشارهای داخلی

مواد پرکننده

افزایش حجم پلاستیک

تولید pvc و upvc در وینوپلاستیک

شرکت وینوپلاستیک سال‌هاست که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فراورده‌های پلیمری در خاورمیانه شناخته می‌شود و محصولاتی باکیفیت را با استفاده از مواد اولیه درجه یک روانه بازار می‌کند. لوله اتصالات وینوپلاستیک بر اساس آخرین پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه به مرحله تولید می‌رسند تا بالاترین کیفیت ممکن در اختیار مشتریان عزیز قرار گیرند. اگر به دنبال خریداری محصولات مناسب برای سیستم‌های لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان مسکونی یا تجاری خود هستید، با مشاورین وینوپلاستیک تماس بگیرید.

کد خبر 653936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha