جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکراتی که در ماه سپتامبر میان یونانی‌ها و ترک‌های قبرس درباره اتحاد دوباره این جزیره مدیترانه‌ای از سر گرفته شد، امروز ادامه می‌یابد.

خبرگزاری اتریش از صوفیه گزارش داد، مذاکرات اخیر دمیتریس کریستوفیاس، رییس جمهور قبرس و محمد علی طلعت، رییس گروه جمعیتی ترک به خاطر مساله تعریف حاکمیت قانون به بن‌بست رسید.

در حالی که طرف یونانی معتقد به اصل «یک ملت با دو موجودیت» است، طرف ترک بر «دو ملت» تاکید دارد. کریستوفیاس روز سه‌شنبه اعلام کرد که این «یک مانع سنگین» است. «کنفدراسیون دو دولتی» آنگونه که طلعت خواهان آن است، هیچ گاه مورد پذیرش طرف یونانی قرار نمی‌گیرد.

امید ترک‌ها
قبرس از سال 2004 عضو اتحادیه اروپاست با این حال چارچوب قانونی اتحادیه اروپا در بخش شمالی این جزیره که از 34 سال پیش در اشغال نیروهای ترکیه است، اجرا نمی‌شود. دولت جدایی‌طلب «جمهوری ترکیه قبرس شمالی» فقط از سوی آنکارا به رسمیت شناخته شده است.

کریستوفیاس کمونیست که در ماه فوریه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، خود را حامی «برابری کامل» هر دو بخش جمعیتی در یک «جمهوری ایالات متحده قبرس» معرفی کرد. کریستوفیاس همچنین خواستار «غیرنظامی کردن و فدراتیو شدن» قبرس است. این مذاکرات تحت الشعاع دیدگاه‌های ترکیه قرار دارد که پیشرفت در مساله قبرس را با جاه‌طلبی خودش برای پیوستن به اتحادیه اروپا پیوند زده است.

کد خبر 65357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز