جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

رییس اسبق کانون صرافان درباره عدد نرخ ارز پس از توافق وین را توضیح داد.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، علی‌اضغر سمیعی در اظهارنظری درباره قیمت ارز پس از توافق وین اظهار کرد: راجع به توافقنامه‌ای که در وین به دست آمده، هرچند که هر توافقی به هر حال خالی از نکات مثبتی نیست، ولی مسئله بازار ارز را چندان مرتبط با مسایل و توافقات خارجی نمی‌بینم.

وی افزود: مسئله بازار ارز بیشتر ربط به نرخ تورم، نرخ بهره، جذب سرمایه‌ها در بازار تولید، رفع بیکاری و خلاصه مدیریت مسائل اقتصادی در داخل دارد. البته مطمئنا بر طرف شدن تحریم‌های ظالمانه، آثار خوبی را در وضعیت اقتصادی می‌گذارد، ولی نه به سرعت.

رئیس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: همان‌طور که وضع تحریم‌ها اثر فوری نداشته و سال‌ها بعد اثر خود را می‌گذارد، رفع آن هم اثر فوری نخواهد داشت. البته از هر خبر خوب و بدی سودجویان و فرصت‌طلبان برای جوسازی استفاده می‌کنند تا برای خودشان سودهایی حاصل کنند.

سمیعی متذکر شد: آن نهادی که می‌بایست با درایت و ایجاد ثبات در بازار ارز از این سودجویی‌های غیربهداشتی و ناجوانمردانه جلوگیری کند، در همه همه جای دنیا همانا بانک‌های مرکزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توافق وین و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، بعد از توافق می‌توان دو نوع برخورد داشت. یک برخورد احساسی و مقطعی و تقریبا عوام‌فریبانه، که به معنی تزریق فراوان و بیش از تقاضای ارز به بازار به منظور پایین آوردن قیمت است.

سمیعی متذکر شد: ولی رویکرد دیگری که من امیدوارم اینگونه بشود، این است که ارز های آزاد شده با قیمت‌های واقعی به بازار عرضه شود و مقدار عرضه ارز هم کنترل شده و با قیمت واقعی باشد و مقداری از ارزها هم به صورت وام کم بهره در اختیار نیروهای کارآفرین قرار گیرد، سود سپرده های بانکی هم، چه برای ارز و چه برای ریال به شدت کاهش یابد و به نزدیک صفر برسد و با ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی، با استفاده از این فرصت طلایی جراحی لازم در اقتصاد انجام شود و با واقعی کردن همه قیمت‌ها از جمله حامل‌های انرژی و تک نرخی کردن ارز با فروش ارز به بالاترین قیمت‌ها سعی در جمع آوری هر چه بیشتر تومان از یک طرف و ایجاد شغل با دادن وام‌های کم بهره از سوی دیگر همت کنند.

کد خبر 653214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مسعود TR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    10 0
    ببخشید استاد، بالاخره دلار ارزون میشه یا گرون؟
  • کارکند بانک IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 0
    بهترین فاکتور برای اقتصاد ثبات است .اقتصاد ما از تلاطم اقتصادی بیش از هرچیزی رنج می برد. نرخ ارز باید قابل پیشبینی باشد تا تاجر و تولید کننده بتواند براساس آن تصمیم بگیرد . این را هر کاسب و تاجری می فهمد چه رسد به رئیس بانک مرکزی....
  • ایمان IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 0
    قبل ها هرچی دلار گران میشد می‌گفتین علتش تحریمه ، حالا میگین سو مدیریت ، اگه اینجوریه که باید مسئولین را محاکمه کنید استاد ، ۱۶ ساله اقتصاد مملکت را ویران کردین الان میگید تحریم اثر نداشته ، پس چه طور دلار هزار تومانی شده سی هزار؟
  • عباس افشاریان IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    8 0
    آزموده را ازمودن خطاست __ همچنین حتما باید از تجربه قبلی استفاده کرد. وجوه ازاد شده باید بخشی از ان تبدیل به شمش طلا شود و برای روز مبادا که دوباره وقتی قانون جنگ اجرا میشود و وجوه خودمان را بما نمیدهن پشتوانه ای مناسب که در سرزمین خودمان نگهداری میشود داشته باشیم.
  • محمد IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 2
    متأسفانه ثابت شده ايران هر چقدر هم نفت بفرشه و دلار وارد اين كشور بشه تو جيب اين مردم جايي نداره و مثل هميشه به اسم مردم به كام دولتي ها و ارگانها و سازمانها و اسمش ملي است اما در عمل صدرصد در انحصار دولت و سازمانهاي ريز و درشت دولتي و سازمانهايي كه خودشون يك دولت مستقل هستن
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 2
      درسته اما این هم که برفرض توافق و آزادشدن دارائیهای ایران ، برخی فکر کنند که باز هم دولت باید بی ضابطه و به وفور ارز را در اختیار همه بویژه افراد عادی و صرفا خرید و فروش کنندگان ارز بگذارد تا این بار محتکران دلار ، بازار ارز و بدنبالش اقتصاد کشور را متلاطم کنند اشنباهی سخت و غیر قابل قبول است
  • وطن پرست TR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 0
    هر توافقی هم که بشه سد محکمی بنام AFTFجلوش رو میگیره . سازمان نظارت بر تامین مالی تروریسم
  • اميرمحمد حاجی عابدی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    این آقا معلومه دلار زیاد دارن می ترسند ارزون ضرر کنن این داستانها میبافند وگرنه دلار حداقل باید ۴۰درصد بیا پایین