چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: نیمه اول تیرماه 87 وقتی شاخص کل معاملات بازار سهام تهران مرز روانی 12 هزار و600 واحد را شکست

و به ‌اصطلاح حرفه‌ای‌های بورس، وارد تونل صعود شد کارشناسان بازار امیدوار بودند دست کم تا پایان تیرماه شاخص به راحتی از مرز 13 هزار واحد بگذرد.

در آن روزهای گرم تابستانی، برخی از تحلیلگران معتقد بودند شاخص درمسیر حرکت سینوسی خود بین 2 مرز روانی، به نقطه اوج رسیده و به این ترتیب با توقف حرکت پینگ‌پنگی، شاخص کل در مسیر رشد وارد کانال جدیدی خواهد شد.

البته رؤیای شیرین سهامداران و سرمایه‌گذاران برای بورس تهران به همین جا ختم نمی‌شد، به‌عبارت دیگر مشتریان بازار سهام به روزهای باقی مانده از تابستان امیدها بسته بودند و انتظار داشتند همزمان با بازگشایی نماد ۲۹ شرکت سیمانی و ۳ شرکت سرمایه‌گذاری و با توجه به قرار گرفتن سهام شرکت‌های بزرگ در تونل افزایش قیمت، بعد از عبور شاخص از مرز ۱۳ هزار واحد، بازار شاهد جا به جایی بیشتر سهام باشد و حرکت صعودی شاخص تداوم یابد.

همین پیش‌بینی‌ها و امیدواری‌ها هم باعث شده بود که دستیابی به رکورد ۱۴‌هزار واحدی به هیچ عنوان دور از دسترس به‌نظر نرسد.

سابقه ماجرا

در همان روزهای شیرین هم پایگاه اطلاع‌رسانی بورس اعلام کرد که شاخص معاملات این بازار با رشدی معادل 75/20 درصدی در ماه‌های سپری شده از سال ۲۰۰۸ میلادی در صدر برترین بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفته است.

به هر حال مجموع حوادث باعث شده بود اهالی بازار به این نتیجه برسند که لوبیای سحرآمیز شاخص بورس تهران بعد از مدت‌ها از خواب بیدار شده و درست از وسط تالار حافظ به طرف آسمان در حرکت است.

اما با ورق خوردن تقویم، روزهای طلایی بورس هم به آخر رسید و با نزول ارزش شرکت‌های فولادی که گل سرسبد 4‌ماه اول سال به حساب می‌آمدند شاخص کل دوباره روی سراشیبی قرار گرفت و روزهای جهنمی تابستان برای سهامداران آغاز شد.

دیروز هم با نزول شاخص به مرز 11‌هزار و300 واحد، تراژدی سقوط برای بورس تهران به اوج خود رسید. به‌عبارت دیگر آن‌طور که کارشناسان می‌گویند قیمت سهام و شاخص همزمان به کف چسبیده است.

دلایل نزول

حسین خزلی خرازی، دبیرکل کانون کارگزاران شرایط نابسامان فعلی بورس و افت محسوس شاخص را ناشی از بحرانی دانست که دامن اقتصاد و بازارهای مالی آمریکا و اروپا را گرفته است.

خرازی به همشهری می‌گوید: در حال حاضر به‌جز شرایط خاص حاکم بر اقتصاد جهانی دلیلی برای سقوط شاخص و سیر نزولی بازار وجود ندارد.

به گفته او، نزول و رکود روزهای پایان شهریور هم روندی همیشگی است که از نبود اطلاعات جدید درخصوص شرکت‌های بورسی ناشی می‌شود. دبیر کانون عالی کارگزاران می‌افزاید: در شرایطی مثل امروز که بورس‌های معتبر جهانی گرفتار توفان هستند بزرگ‌ترین نارسایی بازار سهام تهران به کارسازترین مزیت تبدیل می‌شود.

خرازی ادامه می‌دهد: بورس تهران به‌علت شرایط خاص اقتصادی، سرمایه‌گذاری بسیار ناچیز سرمایه‌گذاران خارجی و البته ‌حضور نداشتن متقاطع شرکت‌های ایرانی و خارجی در بورس‌های کشورهای متبوعشان مانند جزیره‌ای است که کمترین تاثیر را از حوادث جهانی می‌پذیرد.

او درخصوص روزهای آینده هم پیش‌بینی می‌کند که سهامداران از وضعیت شرکت‌ها بی‌خبرهستند و اطلاعات جدیدی به بازار مخابره نشده است و از سوی دیگر با ادامه حرکت موج سنگ آهنی، شرکت‌های فولادی هنوز در بلاتکلیفی کامل به‌سر می‌برند.

علاوه براین با تولید سیمان مازاد بر نیاز، تولیدکنندگان سیمانی هم چندان شرایط مساعدی را پشت سر نمی‌گذارند.

خرازی تاکید می‌کند: به همه آنچه گفته شد رکود در صنعت ساختمان و طرح‌های عمرانی و البته سیاست‌های جدید بانک مرکزی را که احتمالا به رشد تورم منجر خواهد شد، اضافه کنید، به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد در ماه‌های پیش رو رکود یا دست کم سکون در بازار سهام کماکان ادامه خواهد داشت.

او تصریح می‌کند: تنها عرضه سهام شرکت‌های سودآور اصل چهل‌وچهاری می‌توانند بورس و سهامداران را از رکود فعلی نجات دهند، هرچند که با دقت در فهرست واگذاری‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که چندان امیدی به این تحول هم نیست.

خرازی می‌گوید: این نزول قطعا دامن بورس را خواهد گرفت مگر اینکه چند شرکت کماکان پرطرفدار و قدر بورس مانند کشتیرانی، مخابرات و پالایش نفت اصفهان با تشکیل مجمع و تقسیم سود و ارائه اطلاعات جدید به داد سهامداران برسند.

کف قیمت‌ها

محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ درخصوص دلایل سقوط بازار سهام با دبیر کانون کارگزاران هم عقیده است اما این نوسان‌ها را جزئی از ذات بورس می‌داند و معتقد است این بار هم بعد از یک دوره افول بازار به سکون و حتی رشد خواهد رسید.

البته او هم معتقد است که احتمالا روند نزولی در یکی دوماه آینده هم ادامه خواهد داشت اما از آنجا که قیمت سهام و شاخص به کف رسیده، ممکن است گروهی از سهامداران به صرافت فروش بیفتند و رونق به معاملات باز گردد

کد خبر 65310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز