مراقبت از کودک تازه متولد شده یکی از چالش‌های اصلی زوجین برای فرزندآوری است. هزینه‌های بالا، مرخصی و امکانات عمومی در برخی کشورها به خوبی پوشش داده شده و والدین را به فرزندآوری تشویق کرده است با این حال هنوز هم پدران زیادی هستند که از فرصت مرخصی با حقوق خود برای کمک به مادر و نوزاد استفاده نمی‌کنند!

کودک

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: فراهم کردن شرایطی با کیفیت و مقرون به صرفه برای نگهداری از کودکان، خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کند. فعالیت اجتماعی و علمی والدین در شرایطی که کشورهای جهان با سرعت وصف ناپذیری به پیش می‌روند اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل درنظر گرفتن شرایطی که در آن والدین بدون نگرانی از چگونگی مراقبت از کودک خود بتوانند به فعالیت بپردازند یک مزیت غیرقابل انکار است.

لوگزامبورگ در این زمینه پیشرو است. مطالعات یونیسف نشان داده که این کشور کوچک و ثروتمند اروپایی با کیفیت‌ترین و در دسترس‌ترین خدمات مراقب از کودک را ارائه می‌دهد. ایسلند، سوئد، نوروژ و آلمان در مراتب بعدی قرار دارند. 

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «هیچ زمانی برای رشد مغز کودکان - و در نتیجه آینده آنها - حیاتی‌تر از سال‌های اولیه زندگی نیست. ما به کمک دولت‌ها نیاز داریم تا والدین بتوانند محیط پرورش فرزندان خردسال خود را بهبود بخشند.» سیاست‌های دوستدار خانواده در دولت‌ها، پیوند بین والدین و فرزندانشان را تقویت می‌کند که برای توسعه خانواده‌ها و ایجاد جوامع منسجم اجتماعی بسیار مهم است.

لوگزامبورگ بیست ساعت مراقب رایگان در طول هفته برای کودکان زیر چهار سال فراهم کرده است. این کشور به والدینی که کودک زیر ۱۳ سال دارند در روزهای قرنطینه و کرونا مرخصی داده و در صورت دورکاری یکی از دو والد، این مرخصی بین دو نفر تقسیم می‌شود. مراکز مراقبت روزانه در این کشور برای رساندن کودکان از مدرسه به خانه خدماتی ارائه می‌کنند تا والدین شاغل نگران رفت و آمد فرزندان خود نباشند. همچنین سیستم‌هایی برای مراقبت از تغذیه کودکانی که والد شاغل دارند طراحی شده و والدین می‌توانند از ۷ صبح تا ۷ شب بدون نگرانی کودک خود را به این مراکز بسپارند. خانواده‌هایی که از پرستارهای خانگی  استفاده می‌کنند نیز مشمول دریافت یارانه می‌شوند.

برترین کشورها برای مراقبت از کودکان چه امکاناتی در اختیار پدرها و مادرها قرار می‌دهند؟ | برترین کشور کجاست؟

با این حال، استونی از نظر وضعیت مرخصی وضعیت بهتری دارد و طولانی‌ترین مدت مرخصی را با حقوق کامل در ۸۵ هفته به مادران تازه فارغ شده ارائه می‌دهد. مجارستان (۷۲ هفته) و بلغارستان (۶۵ هفته) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در میان کشورهای ثروتمند و پیشرفته اما آمریکا هیچ سیاست ملی برای مرخصی استحقاقی مادران یا پدران ندارد و این قبیل امور توسط شرکت‌ها تصویب می‌شود.

اما جالب اینجاست که پدران از مرخصی دوران زایمان همسرانشان استقبال نمی‌کنند! حتی زمانی که به پدران مرخصی با حقوق پیشنهاد می‌شود، بسیاری از آنها مرخصی نمی‌گیرند. در ژاپن، تنها کشوری که حداقل شش ماه مرخصی با حقوق کامل برای پدران ارائه می‌کند، تنها یک نفر از هر ۲۰ نفر در سال ۲۰۱۷ از مرخصی استحقاقی استفاده کرده است. در کره جنوبی، دومین کشور از نظر مرخصی پدران، تنها یک نفر از هر ۶ پدر به مرخصی تولد فرزندش رفته است.

این فرصت به پدران کمک می‌کند تا با نوزادان خود پیوند برقرار کنند؛ تاثیر مثبتی بر رشد و سلامت نوزاد دارد و احتمال افسردگی مادر را نیز کاهش می‌دهد. اما بخش دیگری از دشواری والد شدن مربوط به زمانی است که این مرخصی‌ها تمام می‌شوند و والدین آماده بازگشت به کار و تحصیل هستند. هزینه‌های مراقب از کودک یکی از اساسی‌ترین چالش‌هاست.

بر اساس داده‌های ۲۹ کشور، والدین کودکان خردسال در بریتانیا بیشترین مشکل را با تامین این هزینه دارند؛ در کشورهایی مانند چک، دانمارک و سوئد، اما هزینه تامین این مراقبت‌ها برای ۱درصد از والدین به یک مسئله جدی تبدیل شده است. وجود اتاق مادر و کودک نیز در مراکز خرید، وسائل حمل و نقل و پایانه‌ها و شرکت‌ها نیز یکی دیگر از ضروریات رابطه والدین و کودکان است. 

کد خبر 652601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha