موضوع مسافرکشی خودروهای شهرستانی در تهران سوژه تازه‌ای نیست. انواع و اقسام اپلیکیشن‌های مسیریاب هم کار این قشر از راننده‌ها را آسان کرده است تا بدون کوچک‌ترین آشنایی با خیابان و بزرگراه‌های پایتخت مسافران تهرانی را جابه‌جا کنند.

مسافرکشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، در چنین شرایطی فعالیت گسترده و پررونق تاکسی‌های اینترنتی هم افراد بیکار و جویای کار شهرها و شهرستان‌های دور و نزدیک را وسوسه می‌کند تا برای مسافرکشی و درآمد چند میلیون تومانی تخته گاز به سمت تهران بیایند و سرباری روی بار همیشه سنگین ترافیک پایتخت بگذارند.

درکنار مشکلات و مباحث ترافیکی، بحث آسیب‌های اجتماعی هم مطرح است؛ دوری از خانواده، نداشتن سرپناه و خوابیدن در خودرو، پارک‌ها و دیگر گوشه و کنار شهر و پیدایش شغل‌های کاذبی مانند فروش جای پارک که ازجمله پیامدهای اجتماعی این موضوع است، که می‌تواند به ظهور و بروز ناهنجاری‌ها و مشکلات و آسیب‌های بزرگ‌تری منجر شود.

برای اینکه به میزان رشد مسافرکش‌های شخصی و به‌ویژه خودروهای پلاک شهرستان در تهران بهتر پی ببریم در یک نمونه کافی است تعداد رانندگان فعال در یکی از تاکسی‌های اینترنتی پرمخاطب را در سال‌های۹۸و۹۹ با یکدیگر مقایسه کنیم.

طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی این شرکت، در سال۱۳۹۸ تعداد رانندگان ثبت‌نام شده ۲میلیون نفر اعلام شد، اما این تعداد در سال۹۹ با رشد ۵۰۰هزار نفری به ۲میلیون‌و۵۰۰هزار نفر رسید که اغلب آنها در محدوده تهران و کرج فعالیت می‌کردند.

جالب‌تر اینکه فعالیت مسافرکش‌های شهرستانی فقط به کار در تاکسی‌های اینترنتی و سوار کردن مسافران گذری حاشیه خیابان محدود نمی‌شود؛ بررسی‌های میدانی همشهری و پلیس راهور نشان می‌دهد که بسیاری از مسافرکش‌های شخصی پلاک شهرستان که اغلب با هم فامیل یا همشهری هستند، به‌صورت اکیپ‌های ۱۵-۱۰نفره، با توسل به زور و زد و خورد با رانندگان، خطوط و مسیرهای پرمسافر را از تاکسی‌ها گرفته و به‌نفع خودشان مصادره و اشغال کرده‌اند.

در این رابطه دست‌کم می‌شود ۱۶نقطه از شهر تهران را مثال زد. محدوده ایستگاه‌های متروی میرداماد، فرهنگسرای اشراق، نعمت‌آباد و شهرری، میدان‌های آزادی، راه‌آهن، رازی، صنعت، قدس و نوبنیاد، چهارراه تهرانپارس، زیر پل سیدخندان، پل مدیریت، پایانه سترگ در منطقه۱۶، سه‌راه آذری و ضلع جنوب میدان بسیج نقاط پرمسافر شهر تهران هستند که به قرق مسافرکش‌های شهرستانی درآمده‌اند.

رانندگان تاکسی و مسافران، امنیت جانی ندارند
در سال‌های اخیر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای فعالیت مسافرکش‌های شخصی از سوی وزارت کشور و پلیس راهور درنظر گرفته شده است؛ مجازات‌هایی مانند جریمه ۳۰هزار تومانی برای توقف در ایستگاه وسایل حمل‌ونقل عمومی و پایانه‌ها و همچنین جریمه ۳۰هزار تومانی دیگر برای مسافرگیری این خودروها اعلام شد؛ مجازات‌هایی که به زعم رانندگان تاکسی در اغلب موارد اجرا نمی‌شوند یا دست‌کم اگر بپذیریم اجرا می‌شوند، بازدارنده و کافی نیستند.

سیدامیر هنجن، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این مورد می‌گوید: «حضور گسترده مسافرکش‌های شخصی یکی از معضل‌های شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل است که سازمان تاکسیرانی به‌تنهایی نمی‌تواند آن را حل و فصل کند و نیاز به‌کار جمعی با پلیس راهور و نیروی انتظامی دارد. آنچه مشخص است اینکه تاکسی‌ها و تمام خودروهایی که مسافر جابه‌جا می‌کنند باید زیرنظر شهرداری آن شهر فعالیت داشته باشند. متأسفانه خودروهای مسافرکش شخصی پلاک شهرستان به‌صورت گروهی و اکیپی برخی از نقاط و خطوط شلوغ و پرمسافر را به قرق خودشان درآورده‌اند. آنها با توسل به زور و با ایجاد درگیری نه‌تنها فضا را در چند نقطه شهر از تاکسی‌ها گرفته‌اند که حتی اجازه مسافرگیری به آنها نمی‌دهند. در چند مورد هم درگیری‌هایی رخ داده و رانندگان تاکسی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. حتی یکی، دو مورد با چاقو مصدوم شده بودند. در چنین شرایطی نه‌تنها رانندگان تاکسی امنیت جانی ندارند که حتی امنیت مردم و مسافران در خطر است. به‌هرحال از این مسافرکش‌های شخصی هیچ اطلاعاتی در دست نیست و اغلب در داخل خودرو یا جاهای دیگر می‌خوابند و آدرس مشخصی ندارند و حتی شماره تلفنی از آنها در دسترس نیست. رانندگان تاکسی آزمون‌های مختلفی مانند عدم‌سوء‌پیشینه، عدم‌اعتیاد و امتحان شهرشناسی را پشت سر می‌گذارند و آدرس و تلفن آنها ثبت شده و در سازمان تاکسیرانی پرونده دارند و اگر تخلفی داشته باشند با آنها برخورد انضباطی می‌شود. اگر مسافرکش شخصی تمایل دارد کار کند می‌تواند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کرده و با احراز شرایط ازجمله نداشتن اعتیاد و عدم‌سوء‌پیشینه و دریافت مجوز به‌صورت قانونی فعالیت کند. یکی از دلایلی که برخی از مسافربران شخصی تمایلی برای دریافت مجوز ندارند همین موضوع است.» به‌گفته او، البته پلیس راهور همکاری خوبی دارد و طرح‌های مشترکی را هم در این زمینه به اجرا درآمده، اما بازدارنده نبوده است. هنجن گفت: «متأسفانه در برخی موارد رانندگان متخلف مقابل پلیس راهور هم می‌ایستند و لازم است تا نیروی انتظامی هم به موضوع ورود کند.»

کد خبر 652478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 8
    شما فکر می کنید چرا هوای تهران آلوده است ؟ چون اکثریت مهاجران به تهران تنها شغلی که بلدند یا مایلند همین مسافرکشی با اتومبیل های دست چندم و دودزا است بقول خودشان “آقای خودشان” . حتی با وجود تعداد. زیاد این دسته از مسافرکش ها کرایه ها همچنان بالا و در. حال افزایش است !!!!!
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 1
    سلام،چجوریه که ازآمارومحل کاروهمه چیشون خبردارن اما نمیتونن جمعشون کنن؟ البته میدونم کرایه شهرستان پایینه اما کرایه خونه و هزینه های دیگه هم پایینه پس توجیهی نداره اینو بهانه کنن برای مسافربردن و اودن تهران که اگه خدانکرده برای مسافر هم اتفاقی بیفته هیچ مرجع رسیدگی نیست. از اونطرف هم زن وبچه خودش تو شهرستان بدون هیچ پناه و پشتیبان
  • یوسف IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 1
    استان دار تهران و فرامانداری تهران دارن به مردم تهران خیانت میکنن مگه میشه این جوری یک شهر رو بی در و پیکر کرد من خودم شاهد درگیری ها بودم ولی متاسفانه هیچ کس نیست جلوی این کار کردن مهاجرین بشه تهران دیگه گنجایش نداره خیابانها بزرگ راه همه قفل شده نباید اجازه همچین کاری رو بدن تو اکثر شهرهای ایران این پتانسيل هست بمونن اونجا ولی متاسفانه هیچ کس بفکر مردم نیست فقط بفکر صندلی خودشون هستند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    خواهشن این پلاک شهرستانی جمع کنید نزارید مسافر کشی کنن تو ميرداماد ودولت هستن ولی انقدر بی ادب وکرانفروش هستن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    همه امکانات را در تهران ریخته اند .برای یک درمان معمولی باید کیلومترها طی کنی و میلیونها تومان خرج هتل و درمان در تهران کنی .در برخی از شهرها به خصوص شهرهای غرب کشور بیکاری بیداد می کند .جالبه که هزینه های زندگی با نهران فرقی نمی کند .شاید در برخی مناطق تهران مسکن گران باشد اما با یک مقایسه سرانگشتی در اینترنت به این نتیجه میرسی که در جنوب و شهرک های اطراف تهران مسکن از شهرستانها ارزانتر است . دلیلی برای ماندن نیست باید به تهران رفت
  • علی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    الان یه معضل آلودگی هوا قسمتیش بابت ماشین های پلاک شهرستانه که مسافر کشی میکنن دعوا هم کنن حتی ادم بکشن به راحتی متواری میشن چون آدرس واضحی ندارن قسمتیش هم ماشینایی هستن که مریض دارن به بیمارستانهای دولتی مراجعه میکنن که اونجا هم همیشه دعوا و‌ درگیری هست قسمتیش هم ماشینای شوتی هستن که بار قاچاق میارن و با سرعت زیادی تو خیابان و اتوبان تردد میکنن توی ماشینشون هم همه جور سلاح سرد و گرم هست تهران بزرگه و امنیت بیداد میکنه