تخطی از سرعت مجاز و مطمئن به‌ویژه در ساعت‌های تاریکی هوا، یکی از دلایل اصلی بروز تصادفات است.

دوربين سرعت ترافيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، با توجه به این موضوع پلیس راهور تهران طرح ویژه‌ای تحت عنوان «قرارگاه سرعت» برای برخورد با خودروهای متخلف در نظر گرفته است.

بر همین اساس طبق دستور و هماهنگی‌های قضایی، خودروهایی که به‌ویژه شب‌ها با سرعت غیرمجاز در معابر تردد می‌کنند و با حرکات پرخطر و مارپیچ باعث ایجاد ناامنی و خطر می‌شوند، توسط دوربین‌ها شناسایی شده و مالک خودرو به پلیس راهور احضار می‌شود.

در نخستین مرتبه برای فرد متخلف کلاس‌های آموزشی و توجیهی در نظر گرفته می‌شود. اگر خودرو مجددا مرتکب تخلف سرعت غیرمجاز شود، علاوه بر اعمال قانون، فرد خاطی به جرم اخلال در نظم عمومی و ایجاد ناامنی به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود. براساس آخرین آمار، هزار خودرو توسط قرارگاه سرعت شناسایی و برای آنها پیامک ارسال شده است.

سرهنگ علی همه‌خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران درباره «قرارگاه سرعت» می‌گوید: «در قرارگاه سرعت خودروهایی که با سرعت غیرمجاز و حرکات مخاطره‌آمیز باعث ایجاد ناامنی به‌ویژه در بزرگراه‌ها می‌شوند، توسط دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند و نیروهای پلیس راهور شناسایی شده و برای آنها پیامکی ارسال و به قرارگاه دعوت می‌شوند. برای این خودروها کلاس‌های آموزشی و توجیهی برگزار شده و تشکیل پرونده می‌دهیم و مشخصات آنها در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. اگر رانندگان این خودروها دوباره مرتکب تخلف سرعت غیرمجاز شوند، این‌بار خودروی آنها توقیف شده و علاوه بر اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. خوشبختانه این طرح موفقیت‌آمیز بوده است، به‌صورتی که تاکنون خودرویی نداریم که پلاک آن ۲بار در سیستم ثبت شده باشد. از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد که تعداد تخلف سرعت غیرمجاز نیز کاهش پیدا کرده است. این طرح محدود به بزرگراه‌ها یا محدوده و ساعت‌های خاصی نمی‌شود و در تمام شهر و به‌صورت شبانه‌روزی اجرا می‌شود.»  سرهنگ همه‌خانی به رانندگان هشدار می‌دهد که نباید با دستکاری در خودرو، آن را از حالت استاندارد خارج کنند: «رانندگانی که با دستکاری خودرو مانند تقویت موتور و تغییر ارتفاع باعث تولید صداهای ناهنجار و غیراستانداردشدن خودرو می‌شوند و بعضا هم به‌صورت دسته‌جمعی در بزرگراه‌ها و معابر با هم کورس می‌گذارند، باید توجه داشته باشند که طبق قانون خودروی آنها توقیف و اعمال قانون شده و به پارکینگ منتقل می‌شود تا پس از بازگشت به حالت اولیه کارخانه و استانداردشدن ترخیص شود.»

کد خبر 652477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha