برف با وجود زیبایی‌اش دردسرهای ترافیکی و بودجه‌ای بسیاری دارد با این حال برخی شهرها راه‌حل‌های خوبی برای کنترل هزینه‌های این موهبت طبیعی دارند: استفاده از سیستم‌های هوشمند برف روبی و جاده‌ای.

snow

به گزارش همشهری آنلاین، کمتر رویداد آب و هوایی است که مانند برف این چنین فریبنده باشد چراکه پشت فضای زیبای منظره ای پوشیده از برف، مانع بزرگی برای ارتباطات پنهان است. بارش سنگین برف، ارتباط زمینی را مستقیما تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که مناطق برفگیر، از جمله نزدیک‌ترین مناطق به قطب‌های زمین، مجهز به تکنیک‌هایی برای باز نگه داشتن جاده‌ها هستند.

بر اساس داده‌های مرکز ملی اطلاعات محیطی ایالات متحده، هر طوفان سنگین برفی، هزینه‌ای معادل ۳.۹ میلیارد دلار روی دست مدیریت شهری می‌گذارد و بخش بزرگی از این برآورد، نه تنها صرف خسارت‌های حاصل از برف می‌شود، بلکه پیش‌بینی و روبیدن برف از جاده‌ها نیز هزینه هنگفتی به بار می‌آورد.

برف روبی در دهه‌های اخیر، به واسطه پیشرفت قابل توجه فناوری بسیار پیشرفته‌تر شده است. زمانی که اولین مهاجران ساکن آمریکا، بدون آمادگی و تجهیزات، در برف‌های سنگین ایالات متحده گرفتار شدند، تنها یک پست‌چی بود که توانست از بوستون به نیویورک برود، آنهم به این دلیل که به جای استفاده از اسب، یک جفت کفش برفی پوشیده بود!

ببینید | پیشرفته‌ترین کشورها چگونه برف‌روبی می‌کنند | ربات‌ها و جاده‌های گرم، این شهرهای برف‌گیر را دیدنی کرده‌اند

تا پیش از اختراع و استفاده از موتورهای احتراقی، مردم از کفش‌های برفی و یا چیزی شبیه چوب اسکی برای رفت و آمد در برف استفاده می‌کردند اما توسعه ماشین‌های برف روبی کار را آسان و سریع کرد. انواد لودرهای برف روب امروزه در مناطق مختلف جهان به پاک‌سازی و بازگشایی معابر کمک می‌کنند.

با این حال شرایط از این هم بهتر شده؛ پیشرفت‌های حوزه الکترونیک بر روی فناوری حاکم بر برف‌روب‌ها هم اثر گذاشته و استفاده از نمک یا مواد دیگر را موثرتر کرده است؛ تکنولوژی‌های دیجیتال همچنین به مدیریت شهرها اجازه می‌دهد تا شرایط سطح جاده را از راه دور کنترل کنند.

ببینید | پیشرفته‌ترین کشورها چگونه برف‌روبی می‌کنند | ربات‌ها و جاده‌های گرم، این شهرهای برف‌گیر را دیدنی کرده‌اند

یکی از قابل توجه‌ترین راه‌حل‌ها برای نظافت جاده‌ها در آمریکا، کانادا، نروژ و سوئد، استفاده از برف‌روب‌های خودکار است که به خصوص برای پاکسازی باند فرودگاه‌ استفاده می‌شوند. این ماشین‌ها می‌توانند ۳۵۷ کیلومتر مربع را در یک ساعت پاکسازی کنند.

در مقیاس کوچکتر، روبات‌های برف‌روب سبکی هم وجود دارند که برای پاکسازی پیاده‌روها و مسیرهای عبوری کم عرض استفاده می‌شوند. سیستم عملکرد این ربات‌ها به گونه‌ای است که از راه دور هدایت می‌شوند و می‌توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را پردازش و بهترین عملکرد را در کوتاهترین زمان ممکن تضمین کنند. بر همین اساس، اطلاعات مربوط به برف روبی در وب‌سایت‌های شهرداری‌ها ارائه می‌شوند.

ببینید | پیشرفته‌ترین کشورها چگونه برف‌روبی می‌کنند | ربات‌ها و جاده‌های گرم، این شهرهای برف‌گیر را دیدنی کرده‌اند

اما جالب‌تر اینکه، جاده‌های هوشمند، در برخی مناطق، با کمک تنظیم حرارت، ترافیک روان را در تمام شرایط تضمین می‌کنند. این فناوری قبل از انباشت برف، سیستم گرمایشی کف جاده را فعال می‌کند. این روش در شهرهای اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا رایج است، شهر هلند در میشیگان، دارای بزرگترین شبکه گرمایش کف جاده است و بیش از ۲۷۰ کیلومتر راه توسط این فناوری گرم می‌شود.

ببینید | پیشرفته‌ترین کشورها چگونه برف‌روبی می‌کنند | ربات‌ها و جاده‌های گرم، این شهرهای برف‌گیر را دیدنی کرده‌اند

این نوآوری‌ها باعث می‌شود که تأثیر برف بر حمل‌ونقل و زندگی شهری کاهش یابد و در عین حال بار اقتصادی این پدیده زیبا را نیز کاهش می‌دهد.

کد خبر 652128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    9 0
    به ما چه که پیشرفته تربن چه کار میکنه؟ شما راه مشکل مردم رو به ما نشون بده. اگر هم بلد نیستی مشاور بگیر ، مثلا استاد های اخراج شده دانشگاها
  • DE ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    9 0
    هیچ مسولیی تو دنیا نمیتونه بهتر از مسولین ایران باشه تو ایران هم بهترین مسول ها در استان ما اردبیل هستند ... الان چندین روز برف اومده کوچه خیابونامون هنوز بسته هست
  • جواد IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    7 0
    خوب ایران به معدن نمک بسنده کرده دیگر نیاز به این تکنولوژی نداره