یک رسانه آمریکایی برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به آمریکا دانست.

رزمایش مرکب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی روز شنبه برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین  موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی– ۲۰۲۲»  را ارسال پیام مستحکم به آمریکا دانست.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» نوشت، رزمایش‌ دریایی مشترک با حضور روسیه، چین و ایران که روز جمعه در شمال اقیانوس هند آغاز شد، به همان اندازه که با قابلیت‌های کشتی‌های جنگی و مبارزه با دزدان دریایی محلی ارتباط دارد، با ژئوپلیتیک جهانی نیز ارتباط دارد. در مواجهه با فشار فزاینده ایالات متحده، این رزمایش‌ها به ویژه سیگنال قوی مبنی بر این است که برخی از دشمنان اصلی آمریکا با وخیم‌تر شدن روابط با ایالات متحده به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند.

به نوشته این روزنامه، این تمرینات همزمان با سفر آیت الله«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور  ایران به مسکو و پیشنهادات برای یک پیمان اقتصادی و امنیتی ۲۰ ساله بین دو کشور بود. چین نیز در ماه مارس با مشارکت راهبردی جامع خود با تهران موافقت کرد، هرچند که ایالات متحده همچنان تحریم‌های اقتصادی و مالی عمده‌ای را علیه ایران و شرکای تجاری‌اش بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش اعمال می‌کند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به تازگی گفت، روابط نزدیک تهران و مسکو در مسیر تبدیل شدن به روابط راهبردی است.

رسانه آمریکایی گزارش داد؛ ارسال پیام قوی ایران به آمریکا

 مقام‌های ایرانی می‌گویند تمرین‌های مشترک بیشتری برنامه‌ریزی شده  و مرتب از روابط رو به رشد خود با پکن و مسکو سخن می‌گویند حتی در شرایطی که مذاکرات با واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ به بن بست رسیده است.

این نشریه نوشت، رزمایش مشترک دریایی بلندپروازانه‌ترین تمرین‌هایی است که تاکنون با کشتی‌های جنگی چینی، روسی و ایرانی انجام شده  و اولین رزمایش از زمانی است که ایران به طور رسمی برای پیوستن به پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سپتامبر دعوت شد.

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، صبح روز جمعه در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.

تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از اهداف رزمایش مرکز کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ است. این سومین رزمایش مرکب است که با حضور کشورهای ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود.

امیر دریادار «حبیب الله سیاری»، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در این زمینه گفت: «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیک‌تر بین نیروهای دریایی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی  از آن جمله است.»

امیردریادار سیاری تصریح کرد:« برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشورها رسیده و می‌توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند.»

کد خبر 651950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • حسن IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    24 14
    دمتون گرم،ارتش سرافراز و پیروز،سپاه مقتدر
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    26 4
    امنیت هست گرانی هست حقوق کم هست درد زیاد هست خدایا شکرت همه چیز هست
  • Zoro IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    29 8
    گه راست میگه سوخو35 و اس400 بدن یا اینکه با حق وتو نمیزاشتن ایران تحریم بشه.
  • معلم IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    13 3
    جهان امروز جهان ارتباطات قوی و سازنده با تمام دنیا وداشتن ارتش قوی و اقتصاد قوی وپایدار هست .
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      4 0
      باسلام وتو مال سازمان ملل هست مگرسازمان ملل تحریم کرده امریکا ابرقدرت هست تحریم کرده کشورهای اروپایی ودیگر کشورها هم ازترس بلوکه شدن دارایی هاشون باهاش همکاری میکنند
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    12 8
    دم دریادارن ودلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری ایران گرم که با توان مندیهاشون به آمریکا نشان دادند که اگه بخواهیم اجازه نمی‌دهیم که هیچ اهریمنی برای سرنوشت ایرانیان تصمیم گیری کندویه خواهی که از مسولین رده بالای نظام جمهوری اسلامی داریم اینه که فقط به فکر نزدیکانشون نباشند ومردم رو دریابند که اگر همین مردم پشت دولت نباشند دولت هم هیچ کاری نمیتونه به تنهایی انجام بده پس باید دولت ومردم در کنار هم باشند تا به اوج برسند پس یه خرده به فکر ملت باشید که زیر بار گرانبها دارند لح میشوند
  • هادی IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 1
    دورود به‌همه‌ی‌دلاورمردان‌ایران‌‌مطمعنم‌باحمت‌وپشتکارنیروی‌دریای‌‌بزودی‌ناوهواپیما‌برهم‌درست‌میکنن‌انشاالله
  • ناشناس IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 0
    درود بر دلیر مردان ودریافت دلان جمهوری اسلامی که با این صلابت قدرت جمهوری اسلامی را در روی آب‌های نیلگون بنمایش گذاشتند زنده باشید وپایدار مرگ بر آمریکا ومرگ بر اسرائیل
    • دبل IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      😂😂😂میگی مرگ بر آمریکا بعد میری با آمریکا مذاکره
  • فریدون IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 2
    اقا چین و روس دلشون برای ایران در تحریم نسوخته .اینها سودشون تو تحریم ایران هس.کی دولتمردا میخوان بفهمن؟
  • سجاد IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 2
    عالیست
  • جهان جعفری IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    همواره به نیروهای مسلح کشورمان می‌بالیم و خدا رو شکر که دیگه نوکر غربیهای از خود راضی نیستیم.