همشهری‌آنلاین: رییس کمیته علمی‌انجمن ام اس ایران گفت آمار دقیقی از میزان مبتلایان به ام اس در ایران وجود ندارد اما بطور تقریبی بین ‪ ۳۰‬هزار تا ‪ ۴۰‬هزار نفر در ایران دچار این بیماری هستند

دکتر محمد علی صحراییان در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت شیوع بیماری ام اس بطور کلی در دنیا رو به افزایش است اما این شیب افزایش در ایران بیشتر است ولی از آنجا که اپیدمیولوژی این بیماری در کشور انجام نشده است هنوز آمار دقیقی از میزان مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.

وی گفت میزان ابتلا به بیماری ام اس که بیشتر در سنین بین ‪ ۲۰‬تا ‪ ۴۰‬سال بروز می‌کند، در خانمها دو تا سه برابر بیشتر از آقایان است.

دبیر پنجمین کنگره بین‌المللی ام اس ایران با بیان اینکه شیوع ام اس در دهه اخیر و بخصوص طی چند سال اخیر رو به افزایش گذاشته است گفت هنوز علت قطعی که بطور علمی‌تاییدکننده این باشد که چه عاملی در این افزایش نقش دارد ارایه نشده است.

وی اضافه کرد عواملی همچون عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارند اما بررسی‌های مختلف نشان‌دهنده این نکته است که عامل ژنتیک نقش کمتری را در شیوع و یا انتقال ام اس دارد.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد در بین عوامل محیطی نقش عواملی همچون عوامل عفونی مثل ویروس‌ها و برخی باکتری‌ها موثر است و با توجه به اینکه استرس ، شدت بیماری مبتلایان به ام اس و تعداد حملات آنها را بیشتر می‌کند عامل استرس و تنش‌های عصبی می‌تواند در افزایش میزان شمار مبتلایان ام اس در ایران موثر باشد.

دکتر صحراییان با اشاره به اینکه تغذیه نیز در افزایش ام اس موثر است گفت کسانیکه در دوران کودکی ویتامین ‪ D‬کمتری را دریافت کنند ، احتمال ابتلای آنها به ام اس در بزرگسالی بیشتر است.

رییس کمیته علمی‌انجمن ام اس ایران یادآور شد جدیدترین مقالات ارایه شده در مورد ام اس در مجلات علمی‌معتبر نشان می‌دهد سیگار عامل است که ناتوانی بیماران مبتلا به ام اس را بیشتر و شدیدتر می‌کند.

وی گفت در مورد ام اس اقدام پیشگیرانه‌ای وجود ندارد اما به مبتلایان به ام اس توصیه می‌شود که تا حد امکان از تنش‌های روحی و استرس پرهیز کنند، میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند، مصرف غذاهای پر چرب را کمتر کنندو از گرما و خستگی مفرط دوری جویند. 

بیماری ام اس به علت تخریب بافت میلین بافت عصبی مرکزی ایجاد می‌شود و بر حسب اینکه کدام قسمت سیستم عصبی دچار تخریب شود علایمی‌متفاوتی از جمله تاری دید، اختلال در حرکت، اختلال در کنترل ادرار و بی‌حسی در اندام بروز می‌کند.

کد خبر 65187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز