یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره سفر رئیس جمهور ایران به روسیه نوشت: دیدار رئیسی و پوتین نمایش اتحاد دو کشور در برابر آمریکا بود.

رئیسی - پوتین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با انتشار تصویری از دیدار ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که روز چهارشنبه در کاخ کرملین انجام شد، نوشت: دیدار میان این دو در حالی صورت گرفت که تهران و مسکو علی‌رغم اختلاف نظرهای‌شان در تضاد شدید با واشنگتن هستند.

نیویورک تایمز ادامه داد: رئیس جمهوری ایران در حالی که بر سر یک میز بلند در فاصله ای به دلیل همه گیری کرونا با همتای روس خود نشسته بود به وی یادآور شد که ایران بیش از چهل سال است در برابر آمریکا مقاومت می کند.

آقای رئیسی همچنین در یک نطق تلویزیونی به آقای پوتین گفت: اکنون که رویارویی روسیه با آمریکا عمیق تر شده است، زمان آن رسیده است که دو کشور با همکاری بیشتری با یکدیگر قدرت را از آمریکا بگیرند.

این روزنامه آمریکایی افزود: این دیدار، بیشتر یک نمایش ژئوپلتیکی در کرملین در یک برهه حساس برای واشنگتن و مخالفان آن بوده است. آیت الله ابراهیم رئیسی سفر دو روزه خود به مسکو را از روز چهارشنبه با هدف تحکیم روابط میان دو کشور در کنار چین با سابقه روابطی که رو به گسترش است در مقابل یک دشمن مشترک، یعنی ایالات متحده آغاز کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، برای ولادیمیر پوتین نیز که اکنون به دلیل مسئله اوکراین وارد تنش های شدیدی با آمریکا شده و در معرض تحریم هایی سخت قرار دارد،  این ملاقات فرصتی بود تا نشان دهد روسیه دوستانی دارد که می تواند در صورت مناقشه با غرب روی آنها حساب کند. علاوه بر ارسال این پیام، رئیسی قرار است در مجلس دومای روسیه نیز سخنرانی کند که اتفاقی نادر برای یک رهبر مهمان محسوب می شود.

وزیر امور خارجه ایران درباره این سفر تصریح کرد که روسای جمهوری دو کشور در رایزنی های خود درباره چارچوب افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی میان تهران و مسکو توافق کردند.

آقای پوتین همچنین خطاب به آقای رئیسی گفت که دو کشور در عرصه بین المللی همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، از جمله سوریه و افغانستان.

گریگوری لوکیانوف یک کارشناس مسائل بین المللی روس اظهار داشت: مقام های روسیه در سال های اخیر با مواضع ضد غربی مقام های ایرانی همسو شده اند و رئیس جمهوری ایران نسبت به روابط نزدیک تر با روسیه ابراز تمایل بیشتری کرده است.

لوکیانوف در ادامه خاطرنشان کرد که این سفر چندان برای مخاطبان داخلی در هر دو کشور طراحی نشده بود، بلکه بیشتر برای غرب بوده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین به بررسی نحوه نشستن این دو رئیس جمهور بر سر یک میز بزرگ و با فاصله زیاد پرداخت و تصریح کرد که این کار تنها به دلیل رعایت فاصله و حفظ ملاحظات بهداشتی به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، یعنی اومیکرون بوده است.

نیویورک تایمز با اشاره به گفت وگوهای انجام شده میان روسای جمهور ایران و روسیه در مسکو نوشت: مقام های ایرانی می گویند که توافق ۲۰ ساله ای که پوتین و رئیسی درباره آن مذاکره کرده اند بر روی انتقال فناوری از سوی روسیه، همکاری های دفاعی و همکاری روسیه در بخش انرژی ایران است.

به نوشته این روزنامه، در روسیه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری های دفاعی روسیه و دیگر کشورهای مخالف آمریکا، اهرم فشار این کشور بر واشنگتن را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، ایران نیز با این دیدار، این پیام را ارسال می کند که اگر تحریم های غرب برداشته نشوند، این کشور گزینه های دیگری نیز دارد.

کد خبر 651486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • سلام IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    42 85
    انشاا... نظم و نظام جهانی بر سه پایه قدرت بزرگ۱.روسیه۲.چین۳.ایران خواهد چرخید.
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      20 18
      سه قدرت بزرگ ۱. چین ۲. روسیه ۳. ایران
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      24 8
      کره شمالی، کوبا و ونزوئلا رو از قلم انداختی برادر.
    • MR_NP IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      7 0
      ويتنام هم همینطور!
    • ناشناس IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      13 6
      فعلا ً که این 3 تا کشور نظم جهانی رو بهم زدن!
    • DE ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      3 8
      درجواب تمسخردوستی که کره شمالی ونزویلا وکوبا رواسم بردن باید گفت همینکه چندین ساله که علیرغم این همه فشارامریکا واروپا ایران واین سه کشورهنوزهم اصراربرارمانهای خودشون دارن دلیل خوبیه که امریکانه میتونه ونه تونسته همه جا نقش قیم روبازی کنه .کره ی شمالی ممکنه ازلحاظ اقتصادی ضعیف باشه ولی ازلحاظ نظامی میتونه تهدیدی جدی برا امریکا باشه یکی از همون موشکهاش میتونه کاخ سفیدروبا خاک یکسان کنه !
  • علی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    58 60
    امید ان می رود که برکات این دیدار دوستانه بتواند گره گشایی از مراودات اقتصادی بین دو کشور را افزایش دهد و بر زندگی مردم تاثیرات خود را بگذارد
    • بهلول IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      13 5
      دوست عزیز یا نمی خونید یا می خونید و نمیفهمید چه موقع از ریسی دعوت شد؟ موقعی که اوج تنش بین امریکا و شوروی هست و درگیری در شبه جزیره بالکان بر سر کریمه دور از انتظار نیست و به جای اینکه پوتین بگه که ما در مقابله با آمریکا روی دوستان ایرانیمان حساب می کنیم ریس ما دست پیش گرفت و کاسه داغ تر از پوتین شد و گفت (آقای رئیسی همچنین در یک نطق تلویزیونی به آقای پوتین گفت: اکنون که رویارویی روسیه با آمریکا عمیق تر شده است، زمان آن رسیده است که دو کشور با همکاری بیشتری با یکدیگر قدرت را از آمریکا بگیرند.)
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    روسیه در طول تاریخ ثابت کرده که در بزنگاه پشت ایران را خالی خواهد کرد سیاست روسیه فقط حفظ منافع خودش هست در دامن روسیه نروید
    • علی DE ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      16 32
      آن روسیه تزاری که ازش صحبت میکنید مرده است این روسیه جدید است
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      21 4
      هیچ امیدی نیست!! شوروی سابق وروسیه کنونی هیچ وقت هیچ خیری برای ایران وملت ایران نداشته است
    • بهزاد IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      15 2
      این امری است که سالها،به اثبات رسیده وروسیه شریک قابل اعتمادی برای روزهای سخت ایران نیست روسیه با ساختن نیروگاه بوشهر فقط جیب ملت ایران راخالی کردواین،راکتوراکنون با ملیاردها دلار هزینه بلا استفاده است وروسیه به تعهدات خودعمل نکرده.نامرد ترازروسیه درسیاست فقط خودشان
    • SA ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      9 1
      جالب است یک کشور با همراهی متحدین خود هم در ایران کودتا کرده و دولت قانونی کشور را ساقط کرده هم از ایران یک ژاندارم منطقه ای و کاو شیرده ساخته بوده است که استقلالی در شیونات ملی خود نداشته بعد از انقلاب هم از کودتا و ترور و حمایت از تروریست ها و صدام و تحقیر و تحریم ایران فروگذار نکرده آن وقت یک عده برای خودشان رسالت قابل هستند تا می خواهیم روابط راهبردی با همسایه ای یا کشوری که در دایره بردگان غرب نیست ایجاد کنیم بیایند هراس آفرینی که وای نامردتر از فلان و فلان نیستند راستی نامردی بلوکه کردن پولهای ایران نیست ؟؟؟ کشوری مثل ژاپن مثل هند مثل کره خیلی راحت بدون اینکه هیچ تهدیدی از سوی ایران علیه آنها باشد فقط به خواست آمریکا همه گونه فشاری علیه ایران ایجاد می کنند اما هیچ گاه هیچ کس رسالتی برای خود نمی بیند آنها را نامزد بنامد اما روسیه که بعد از سالها بازی سیاسی غرب حاضر شد نیروگاه بوشهر را تکمیل کند نامرد می نامند این نشان از غرب پرستی مانی است که دچار مازوخیسم سیاسی شده و شکنجه گر و قاتل خودش را عاشقانه می پرستد و هر کس با این شکنجه گر و قاتل مخالف باشد را محکوم می کنند
  • سالار IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    21 15
    آمریکا با نقض برجام کودتای ۲۸ مرداد و ترور حاج قاسم وانفجار هواپیمای مسافربری وحمایت ازمنافقین و تحریم ملت ایران قصد همراهی با ملت ایران ندارد
    • بهرام IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      19 16
      بله روس ها قابل اعتماد نیستن. ولی در شرایط فعلی ایران با تدبیر عمل میکند. در هر صورت بین دو گزینه بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد
  • اسماعیل IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    17 10
    انشاالله خیراست
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    26 10
    دل بستن به قرارداد بلند مدت با روسیه یک اشتباه است که بارها برای کشورهای دیگر هم مشخص شده. ،چون کلا روس ها دارای هیچ اعتقادی نیستند و فقط به منافع بیشتر از هر سمتی که باشد فکر میکنند و خیلی راحت به قول و قرار خود پشت میکنند
  • مجید IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    27 10
    خیلی خوش خیالید چین و روسیه از نظر ایدولوژیک رسما خدا نا باورند چگونه با ایران اتحاد استراتژیک‌ پیدا میکنند منافع ملی ایران وروسیه هم در اکثر موارد متضاد است چین وروسیه هم کاملا متحد نیستند با اسراییل هم بسیار دوستند با عربستان هم همینطور در برابر انها تره هم برای ایران خرد نمیکنند از سر ناچاری به انها پناه اورده ایم با ان همه نامردیهایشان در تراز انها هم نیستیم نه از نظر نظامی نه ارزش اقنصادی بیجهت مغرور شده وخود بزرگ بینی نکنید
    • امید IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      5 9
      روسیه حتی اگر درگذشته به ایران خیانت کرد امریکا وانگلیس هزاران برابر به ایران خیانت کردند والان خودشون علنا نیگویندک6 می‌خواهند ریشه ملت ایران رهبخشکانند وهرکاربتونند علیه ما می‌کنند وضمنا آن حکومت روسیه کمونیستی بی خدادیگر وجودندارد ومردم روسیه مانند اروپا مسیحی هستند وضمنا 25 میلیون مسلمان دارد یعنی بیش ازامریکا واروپا مسلمان آنجاست وضمنا همسایه ماست ودنیاالان عوض شده وماباید باهوشیاری طبق شرایط جدید تصمیم بگیریم غرب میخواد مارانابود کنه دراین شرایط نزدیکی مابه شرق لازمه جغرافیا وهنسایوی ونیز عقلانیت وسیاست است
  • حسن IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    22 6
    به قول فیدل کاسترو به روس ها نباید اعتماد کرد
  • روح الله IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    5 3
    عجب نادر است
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 1
      اسمش را نگذارید اعتماد، هرکس دنبال منافع خودش است 😅
  • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    14 2
    روی روسیه به هیچ عنوان حساب نکنید که کشور به فنا و مردم را به روز سیاه می نشانند. تاریخ ثابت کرده انگلیس و روسیه نامردان تاریخ هستند با این دو کشور به هیچ عنوان پیمان و قراردادی نبندید.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    18 2
    روسیه بجز خیانت به ایران کار دیگری نکرده ونخواهد کرد اگر منافع اش ایجاد کند در حمله امریکا به ایران پشت امریکا در می آید اصلا قابل اعتماد نیست در طول تاریخ ثابت شده
  • ک IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    14 12
    از سیاست همسایه داری رئیس جمهورمان باید تشکرد و جای تشکر دارد
  • بهرام IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    28 4
    ظریف با همه ی معایبش یک جمله ناب و درستی گفته است: روس ها برخلاف ظواهر قضایا در واقع دوست ندارن برجام به سرانجام برسد. روس ها هرگز راضی به توافق هسته ای ایران و امریکا نیستن. چون از نزدیک شدن ایران و امریکا هراس دارند.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      4 40
      روسها هر گز به آقای ظریف اعتماد نکردند و به جای ظریف آقای ولایتی ماموریتش را انجام می داد پس اینکه ظریف همچین زده پس حق با روسیه بوده که اعتماد به ایشان نداشته اما به دولت رئیسی و وزیر خارجه آن کاملا اعتماد دارند روسیه به دولت روحانی هم اعتماد نداشت تا چه رسد به وزیر خارجه اش
  • محمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    13 13
    انشاالله خیر است
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    24 2
    می گن روسیه عوض شده، یک نیروگاه نیمه کاره با کلی هزینه، چندین قطعنامه شورای امنیت با امضای روسیه، پر کردن جای خالی نفت ایران و همکاری در تحریم با آمریکا، در این شرایط هم از سر قدرت دنبال چاپیدن ایران است. پس خوش خیال نباشید هیچ کشوری قدرتمندی سر منافع بقیه با آمریکا در نمیفته.
  • م IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    12 1
    روسیه کثیف ترین و پست ترین کشور دنیاست نه دین دارن نه مردانکی تف به شرفشون
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    9 1
    فراموش نکنید به شکلی سنتی از قدیم تا عصر کنونی ایران کشوری سنتی و مستقل بوده و هست اگر بیگانه کوتاه مدتی جولان داده ایرانیان اقوام مهاجم را در خود هضم و جذب نموده این قدرت و زیرکی ایرانیان بوده در تاریخ! و اگر امروز کسی تلاشی غیر از این دارد یا اصیل نیست و وطن فروش است یا احمق و خائن و نادان است یا غرض ورزی سیاسی می کند! یا جوانانی شیفته و عاشق پیشه به غرب و شرق و دچار نقصان عقل و به دور از سیاست! قصد ایران تمکین از روسیه نیست قصد ایران تجارت و تبادلات اقتصادی و ارتباطات برای توسعه بیشتره! ایران زیر مجموعه روسیه نبوده و نیست و یک کشور همسایه مثل بقیه کشورها دارای استقلاله! و به دلیل وجود چند متوهم ساده لوح ایران مستعمره نیست و جایگاه ارزشمند خود را دارد و پیوسته برای اکثریت کشورهای جهان دوست مطمئنی بوده که دستخوش تنش های سیاسی گردیده ولی این به معنای ضعف نیست!
  • ناشناس IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    3 2
    روسیه به هیچ عنوان قابل اعتمادواتکانیست،ضمنامفادقراردادبرای مردم ایران مشخص نیست
  • سید حسن حسینی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    5 5
    بزرگی میز مذاکره و دیدار رییسی وپوتین گویای این مطلب است که دو ابر قدرت بزرگ ظرفیت فراوانی برای تبادل مناسبات سیاسی اقتصادی نظامی و ژئوپلیتیک دارند فرصتی که گرچه تاکنون مغفول مانده ولی برای هر حوزه ای جایگاهی بلند میشود ترسیم کرد افق بلند پیشرفت در وسعت این منظر دیدنیست
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 8
    سلام هرموقع ازیادخدا غافل شوید وبه غیر خداوند امیدوارشویدروزگار مردم بدتر ازاین هم خواهد شدروس ها فقط به فکر چپاول ومنافع خودشان هستند گول این کمونیست ها را نخورید برمردم ای ان همدل باشید
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 0
    اگر اتحاد واقعى بود ادم دلش نمي سوخت به وقتش پشتمون رو خالى ميكنند و متحد آمريكا ميشند دنيا رو تقسيم كردند و مى چاپند دلتون خوشه متحد كجا بود
  • سهرابی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    4 2
    سلام درسته روسه وچین دین ندارندولی حداقل ازگروهای تروریستی حمایت نکردن اگر روسیه درسوریه مقاومت راحمایت هوای نمیکرد به ااین زودی شر داعش کم نمیشد فیلم های وجود داردکه امریکا درزمان محاصره داعش فرماندهان داعش راهلیبرد میکرد وخودترامپ گفت داعش رااوبامادرست کرددرضمن کتابهیلاری کلینتون اذعان به این موصع دارد کمی واقع بین باشیم
  • غلام IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 3
    روسیه گر چه قابل اعتماد نیست اما مخالف سرمایه‌داریه
  • میلاد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 1
    نمیدونم بعضیها از چی میترسن ؟ نکنه فکر کردید همه مثل ظریف هستند که اگه با یه بچه پنج ساله هم توافق کنه باز احتمال داره اون بچه سرش کلاه بذاره ؟ نه آقا توافق با چین و روسیه مثل برجام نیست که برپایه بی عقلی و اعتماد محض به دشمن باشه
  • پک IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 3
    در حال حاضر امریکا و انگلیس بیشترین دشمنی و تحریم رو علیه ما دارند و رابطه با روسیه به شدت منطقی و درسته به شرط آنکه به تضییع منافع ملی منجر نشه که بعد از انقلاب نشده هر چی ضربه ما خوردیم مال حکومت های شاهنشاهی بوده و هیچ کشوری هم به اندازه انگلیس به ما ظلم و خیانت نکرده
  • کامبیز IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 1
    خیلی روشن است که فقط آمریکایی ها و اسرائیلی ها از این دیدار خشمگین هستند لـذا به نظرات مثبت کاربران ، رآی منفی می دهند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    معنی استفاده از میز بزرگ : دوری و دوستی