مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

به گزارش کارشناسان تجارت آلیاژ شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان تولید کننده فولادهای آلیاژی و خاص در ایران و خاورمیانه یکی از پیشرفته ترین تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در جهان شناخته شده است.

نگاهی بر فولاد ایران

امروزه بنا به دلایل زیادی صنایع مختلف در ایران دچار مشکلات اقتصادی شده و صنعت فولاد هم فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. یکی از اصلی ترین مشکلات در صنعت فولاد محدودیت های کشور است، که به سبب آن تولید داخلی کاهش و تورم روند صعودی پیدا کرد. علاوه بر افزایش قیمت ارز و محدودیت حاکم بر کشور، کرونا بر بازار فولاد تاثیر بسزایی داشته است و باعث شد تقاضای فولاد بسیار کم شود.

با وجود محدودیت ها بسیاری از فولاد ها در بازار ایران نایاب شدند. برخی از تولیدکنندگان مجبور به جایگزینی فولاد های خارجی با نمونه های موجود در بازار شدند. مجموعه تجارت آلیاژ پیشرو با چندین سال سابقه در حوزه فولاد می تواند به شما در امر خرید فولاد مورد نیاز مشاوره دهد.

امروزه ۷۰ واحد فعال در حوزهء تولید فولاد خام مشغول به فعالیت هستند. بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده فولاد در کشور فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان هستند. با بررسی گزارش ها، در سال ۹۹ با وجود محدودیت ها و شیوع کرونا، بیش از سه میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد.

تولید فولاد ایران در سال ۹۹ با رشد ۱۱ درصدی به ۳۰ میلیون و۲۰۰ هزار تن رسید. طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکت تجارت آلیاژ  تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹ به بیش از ۳۰ میلیون تن رسید و رکورد تازه ای در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید.

نگاهی بر فولاد ایران

رشد شدید صادرات فولاد علیرغم کاهش تولید

آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد فولادسازان با وجود کاهش سطح تولید، صادرات بیشتری را به ثبت رسانده اند. در ۹ ماهه نخست سال مالی جاری (۳۰ اسفند تا ۳۰ آذرماه) در مجموع ۵.۱۹ میلیون تن محصولات تمام فولادی از ایران صادر شد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشت.

آمار به دست آمده از فولاد ایران برای سال ۹۹ نشان می‌دهد، که بیشترین نرخ رشد تولید در محصولات به ‌ویژه ورق A۵۱۶ روی داده است. تولید ورق A۵۱۶ در کشور با رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۹، با بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

وضعیت صادرات فولاد در سال ۹۹ و چشم ‌انداز ۱۴۰۰

انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان صادرات فولاد کشور در سال ۹۹، حدود ۹ میلیون تن فولاد شامل فولاد میانی و محصولات فولادی بود، که نسبت به سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن کاهش داشت و افت ۱۳.۱ درصدی را ثبت کرد. تولید فولاد ایران کاهش یافته است، اما جایگاه جهانی این کشور بدون تغییر باقی مانده است. ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است.

کارخانه های فولاد ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا پایان آبان ماه در مجموع ۲۵.۷ میلیون تن فولاد خام تولید کردند، که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ کاهش ۳.۴ درصدی را به ثبت رساندند.

مصرف آشکار فولاد با کاهش تولید مواجه شد

مصرف ظاهری فولاد در ۸ ماهه نخست سال جاری ایران (۲۱ اسفند تا ۲۱ آبان) در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است. استفاده ظاهری فولاد به عنوان تولید به اضافه واردات منهای صادرات تعریف و گاهی اوقات برای تغییرات موجودی نیز تعدیل می شود.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان مصرف ظاهری در مجموع ۱۱.۲۶ میلیون تن برای محصولات نهایی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.

محصولات فولادی با ۵.۶۷ میلیون تن بیشترین سهم مصرف فولاد نهایی را به خود اختصاص دادند، که ۱۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. با این حال، تحریم‌های جدید بر صادرات فولاد ایران تأثیر گذاشته است.

ظرفیت فولاد خام با اجرای طرح جامع فولاد ایران در سال ۲۰۲۵ به ۵۵ میلیون می رسد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران ثابت می کند که همه چیز ممکن است با اعمال تحریم های ناعادلانه جدید به تعویق بیفتد.

عوامل موثر بر بازار فولاد ایران

اول، نرخ ارز که مبنای قیمت های صادراتی است و به طور واضح بر بازار داخلی فولاد نیز تاثیر می گذارد.

عامل دوم تقاضا است که کرونا دلیلی بر کاهش تقاضای فولاد شده است. با کمرنگ شدن کرونا وضعیت عرضه و تقاضا به حالت قبل باز خواهد گشت.

در حال حاضر، اکثر افراد به دلیل اینکه امیدوار بودند قیمت‌ها کاهش یابد، ذخیره مواد اولیه کافی در انبارهای خود ندارند و از خرید مواد اولیه اجتناب کردند و این امر منجر به افزایش قیمت محصولات شد. کارخانجات در هفته های آینده برای انجام تعهدات خود به دنبال خرید بیلت خواهند بود که باعث افزایش قیمت ها می شود. در نهایت طی دو هفته بازار متعادل خواهد شد.

 علاوه بر این، سیاست عرضه منظم و گسترده دولت اجازه تغییر چندانی در قیمت ها را نمی دهد، به خصوص که روند بازار جهانی فولاد نیز رو به کاهش است. از سوی دیگر، بحث قطع برق در چین جدی است و این موضوع بر سطح صادرات ما تأثیر خواهد گذاشت. اما مشکل احتمالی تامین گاز ممکن است که در این زمینه بر بازار صادراتی ما تاثیر منفی بگذارد.

با توجه به محدودیت  قطع عرضه گاز باعث اختلال می شود، که طبیعتاً بازار مواد خام را به طور جدی تحت تأثیر قرار می دهد و فراز و نشیب هایی در پیش است، اما دولت سعی دارد از طریق بورس به بازار کمک کند.

کد خبر 651469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha