مجموع نظرات: ۵
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

یکی از معضلاتی که درصد بالایی از افراد، در جنسیت‌ها و سنین مختلف و در جای جای دنیا با آن سروکله می‌زنند، ریزش مو است. به نظر می‌رسد این مشکل شایع در اثر دلایل مختلفی رخ می‌دهد و افراد را با موهایی کم حجم و اعتماد به نفسی از دست رفته جا می‌گذارد. البته این مهم است که ریزش طبیعی مو را با ریزش موی غیر طبیعی اشتباه نگیرید؛

ریزش مو در زنان.jpg

چرا که گفته می‌شود روزانه ۵۰-۱۰۰ تار مو ریخته می‌شود و این به علت تمام شدن عمر تارهای ریخته شده است که متوسط این طول عمر، ۱۰۰۰ روز برآورد شده است. تا زمانی که تارهای ریخته شده از بازه عددی گفته شده تجاوز نکند و به وسیله تار موهای جدید جایگزین شوند، ریزش مو طبیعی قلمداد می‌شود؛ اما اگر تعداد تارهای ریخته شده بالا باشند، به حدی که سرعت رشد تارهای جدید با سرعت ریزش قابل مقایسه نباشد، فرد دچار معضلی شایع به نام ریزش مو شده است. دانستن نشانه‌های ریزش مو، علت ریزش مو و درمان آن، نکات مهمی در این خصوص هستند که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

نشانه‌های ریزش مو

پیش‌تر گفته شد که چطور می‌توان گفت فردی دچار ریزش موی غیر طبیعی است؛ اما طبیعتا کسی نمی‌تواند تار موهای ریخته شده خود را جمع‌آوری کند و بشمارد تا به این نتیجه برسد که دچار ریزش مو است یا خیر. البته در صورت رخ دادن ریزش موی سکه ‌ای، با خالی شدن ناحیه‌ای از سر به اندازه تقریباً یک سکه، کاملاً به یک باره می‌توان متوجه این موضوع شد. گفته می‌شود که ریزش مو سکه‌ ای معمولاً زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سیستم ایمنی فولیکول‌های بخشی از موها را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و با حمله به آن ناحیه آن را پاکسازی می‌کنند.  با اینکه تاکنون درمان قطعی و همیشگی برای ریزش موی سکه ای یا همان آلوپسی آره آتا از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام نشده اما محصولات و داروهایی که در 60% افراد پاسخگو بوده اند ، برای کنترل آلوپسی آره آتا توسط پزشکان متخصص پوست و مو و داروسازان تهیه می گردد که موجب رویش مجدد موها در نقاطی که مو در آنها ریخته شده می گردد. در مورد ریزش مو غیر سکه‌ای باید گفت نشانه‌هایی هستند که پس از مدتی دچار شدن به این معضل، باعث می‌شوند افراد به این‌که موهای آن‌ها دچار ریزش غیر طبیعی شده‌اند، پی ببرند. برخی از آن‌ها در ادامه آورده شده‌اند.

راحت کنده شدن موها

دست بردن در موها عادت بسیاری از ماست که در حالت عادی، به کنده شدن مو منجر نمی‌شود؛ اما اگر دست خالی‌ با رفتن درون موهایتان و بیرون آمدن، پر از موی کنده شده شود و یا اگر هنگام بستن موهایتان صدای جدا شدن ممتد موهایتان در سرتان می‌پیچد، احتمالاً شما دچار ریزش مو شده‌اید. همچنین تجمع بیشتر مو روی برش و یا شانه نسبت به گذشته نیز همین معنی را می‌دهد.

تجمع مو کف حمام و روی بالشت

موقع حمام کردن، کف حمام را به دقت نگاه کنید. اگر تعداد زیادی مو روی زمین خیس شناور است و یا موگیر چاه حمام شما از شدت تجمع مو به رنگ موهایتان در آمده، باید در صدد یافتن علت ریزش مو باشید. صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بالشت خود را چک کنید؛ اگر تعداد زیادی مو روی آن دیدید، بهتر است به فکر چاره جهت درمان ریزش مو باشید.

علت ریزش مو

علت ریزش مو می‌تواند بسته به عوامل مختلفی مانند استفاده از شامپوی نامناسب، استفاده نادرست از لوازم گرمایشی و حالت‌دهی مو، محکم بستن مو، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی، استرس و افسردگی، مصرف قرص و دارو و شیمی درمانی و... باشد. ریزش مو دلایل مختلفی دارد که هر کدام درمان خاص خود را می‌طلبند. می‌توان به طور کلی گفت که بیشتر مواقعی که فرد دچار ریزش مو می‌شود، در واقع آلارم بدن وی برای نشان دادن طبیعی نبودن وضعیت بدن به صدا در آمده است. دلایل زیر ممکن است علت ریزش موی شما باشند:

  • کمبود عناصر ضروری بدن

بیشتر مواقعی که شما برنامه رژیم سفت و سختی برای خود و دور از چشم پزشک متخصص تغذیه می‌نویسید، با کم شدن عناصر مهمی نظیر پروتئین‌ها، ویتأمین‌ها، مواد معدنی به عنوان عناصر مهم و ضروری جهت ساخت مو، موهای شما ضعیف شده و دچار ریزش می‌شوند؛ آنچنان که بسیاری از افرادی که گیاهخواری را برمی‌گزینند، دچار ریزش مو می‌شوند. همچنین بسیار پیش می‌آید که تنها علت ریزش موی فردی، کم خونی در اثر کمبود عناصر خون ساز در بدن است و با استفاده از مواد غذایی‌ مختلف نظیر جگر و سبزیجات با برگ تیره به همراه مصرف فولیک اسید (البته به تجویز پزشک) ریزش مو درمان می‌شود. بنابراین خوب است که ابتدا سری به پزشک خانواده خود بزنید.

  • بیماری و دارو

بیماری‌ها و حتی داروهای بسیاری هستند که می‌توانند روی رشد و ریزش موها اثر مستقیم داشته باشند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید یکی از این موارد است. در خانم‌ها نیز سندروم تخمدان پلی کیستیک از بیماری‌های شایعی است که به ریزش مو منجر می‌شود. بر هم خوردن توازن هورمون‌ها نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. داروها نیز به اندازه بیماری‌ها، می‌توانند یک علت ریزش مو به شمار بیایند. به عنوان مثال داروهای مربوط به شیمی درمانی به مرور باعث طاسی افراد می‌شوند.

  • نامهربانی با موها

گاهی علت ریزش مو، به درون بدن مربوط نمی‌شود؛ بلکه عوامل خارجی علت این مسأله هستند. اگر هر بار پس از حمام موهای خود را تا آخرین تار و با سشوار با دمای بالا خشک می‌کنید، باید هم انتظار ریزش مو داشته باشید. بستن مو به شکل دم اسبی و کشیدن آن را برای مراسم‌های خاص بگذارید و در فاصله زمانی میان آن‌ها، موهای خود را باز گذاشته و به آن‌ها مجال استراحت بدهید. حتما بگردید و با توجه به نوع موی خود (خشک، معمولی، چرب، آسیب دیده، رنگ شده و... ) شامپو مناسب خریداری کنید. از رنگ کردن، به خصوص دکلره کردن در فواصل زمانی کم پرهیز کنید و به روغن تراپی مو رو بیاورید؛ چرا که روغن‌های گیاهی بسیاری نظیر آرگان، بادام و نارگیل می‌توانند به تقویت موهای شما کمک کنند.

مهتاطب یک مجله اینترنتی فوق‌العاده در زمینه پزشکی و سلامت است. فرقی نمی‌کند که به دنبال علت ریزش مو و درمان آن هستید یا در زمینه معضلات و بیماری‌های مشابه سوالاتی دارید؛ مقالات معتبر این سایت همیشه در دسترس شما خواهند بود. علاوه بر آن شما می‌توانید از قسمت چت آنلاین این سایت، مشاوره در زمینه پزشکی و دارویی بگیرید. مقالات این سایت توسط افراد متخصص، در زمینه‌های داروها، پکیج‌های درمانی و همچنین روش‌های درمانی تحریر می‌شوند و شما می‌توانید جهت بهره‌وری از این مطالب ارزشمند به مهتاطب به نشانی اینترنتی http://www.mag.mahtateb.com  مراجعه نمایید.

کد خبر 651076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    5 5
    چون تبلیغات شما را خانم های بد حجاب انجام می‌دهند از شما خرید نمی کنم
    • RU ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      3 1
      فک نکنم خدا بهت شفا بده ...😂
  • سیدعلی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    4 0
    سلام. شما بفرمایید برای ریزش مو باید چه محصول درستی خرید، همونو بخریم.