کاشف دودی کانال وسیله یا مجموعه وسایلی است که برای تشخیص وجود دود در جریان هوای کانال‌های سیستم‌های کنترل هوای HVAC مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی استفاده‌ی تجاری دارد. سیستم‌های کانالی می‌توانند دود، گازهای سمی و شعله‌های آتش را از جایی به جای دیگر منتقل کنند.

اعلام حریق

بعلاوه میزان دود تا حد خطرناکی می‌تواند بالا برود. در ادامه‌ی این مطلب در مورد کاشف دود کانال یا کاشف دود تونلی اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد. این مطلب با همکاری تیم محتوای شرکت اعلام حریق آرات تهیه و تنظیم شده است.

کاربرد کاشف دودی کانال

هدف از نصب کاشفهای دود کانال، کاهش میزان دود و جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی حاصل از آن است. از کاشف دود کانال بعلاوه می‌توان برای محافظت از سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع در برابر آتش‌سوزی و دود استفاده کرد. کاربرد دیگر این نوع کاشف، استفاده از آن به عنوان سیستم کمکی برای حفاظت از تجهیزاتی مانند کانال‌های هوا و تهویه‌ی رایانه‌های مرکزی و همینطور داروسازی است.

کاشفهای دودی کانالی استفاده‌های بخصوصی دارند اما در مورد آن باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • کاشف دود کانال جایگزین کاشفهای دود معمولی نیست.
  • این کاشف جایگزین برای کشف و هشدار زودهنگام نیست.
  • از این کاشف نمی‌توان به عنوان جایگزین برای سیستم اعلام حریق استاندارد در یک ساختمان استفاده کرد.

برای تشخیص دود و کنترل وضعیت دود می‌توان از کاشفهای دودی (نقطه‌ای، خطی و مکنده) استفاده کرد. این مساله به این خاطر است که کاشفهای دود کانال تنها در زمان فعال بودن سیستم هواساز و وجود هوا در کانال می‌توانند فعالیت کنند. بعلاوه کاشف دود کانال از حجم زیادی هوا در مناطق بزرگ تحت پوشش نمونه‌برداری می‌کند. نمی‌توان انتظار داشت قابلیت این کاشف به اندازه‌ی کاشفهای دودی نقطه‌ای یا خطی باشد. همچنین لازم به ذکر است اگر فیلتر هوا آلوده باشد جریان هوا محدود می‌شود و کارآیی کاشف های دود کانال را کاهش می‌دهد. (کاربردی که غالبا شبیه به عملکرد نشت یاب گاز کربن مونوکسید هم هست.)

محدودیت استفاده از دتکتور دودی کانال

اگر هوای پر از دود در محیط ساختمان به وسیله‌ی هوای تمیز و یا مجراهای مکش هوای بیرون رقیق شوند، از غلظت آن کاسته شده و دتکتور دود کانال قادر به تشخیص این دود نخواهد بود. به همین خاطر می‌توان از دتکتورهای دودی فضای باز (محیطی) به جای دتکتورهای دود کانال استفاده کرد. باید به این نکته دقت داشته باشید که نمی‌توان از دتکتور دود کانال به عنوان ابزار حفاظتی برای محیط باز استفاده کرد.

اگر سیستم تهویه‌ی مطبوع یا سیستم تهویه خاموش باشد ممکن است دود از فضای باز به سمت دتکتور دود کانال کشیده نشود و به این ترتیب دود موجود در محیط شناسایی نشود.

کاشف دود کانال: تجهیزات جدیدی که انتشار حریق را هشدار می‌دهند!

سیستم هوای ورودی (تامین هوا)

اگر مطابق با استاندارد NFPA تشخیص دود در سیستم تهویه‌ی هوا ضروری است. برای جلوگیری از گسترش دودهای خطرناک باید یک یا چند دتکتور مورد تایید برای شدت جریان هوای موجود، در کانال تامین هوا بعد از فن و فیلتر نصب شود.

استانداردهای NFPA 90A، NFPA 92، NFPA 101 استانداردهای موجود برای دتکتور دود کانال هستند. نصب دتکتورهای دود در مسیر رفت کانال به شناسایی دودهای آلورده کننده‌ی محیط کمک می‌کند و هدف آن تشخیص دود حاصل از آتش‌سوزی در محیط نیست. 

سیستم هوای برگشتی در دتکتور دودی کانال

اگر مطابق با استانداردهای NFPA نیاز به نصب دتکتور دود در سیستم هوای برگشتی باشد، دتکتورهای تایید شده برای جریان هوای موجود باید در جایی نصب شوند که هوا از هر منطقه‌ی مانع دود خارج می‌شود. بعلاوه می‌توان آنها را در سیستم کانال هوا قبل از ورود هوا به سیستم هوای برگشت مشترک یا بیش ار یک منطقه‌ی مانع دود، نصب کرد.

هدف از نصب دتکتور دود در مسیر برگشت هوا در سیستم تهویه‌ی هوای مطبوع، ممانعت از گسترش و پخش شدن هوای مملو از دود در قسمت‌های بدون دود ساختمان به وسیله‌ی سیستم تهویه است. اگرچه نصب دتکتور دود در محیط پاسخ سریع‌تری خواهد داشت اما می‌توان از دتکتورهای دود کانال هم استفاده کرد. (این امر در اعلام حریق آدرس پذیر هم متداول و کاربردی است.)

کد خبر 651075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha