مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
۰ نفر

مجسمه‌های شنی عجیب و غریبی که از ساحل کنار دریاچه میشیگان برمی‌خیزند، چشمان بسیاری را به‌خود خیره می‌کنند، از جمله عکاسی که برای نخستین بار این صحنه را در اوایل ژانویه دید. اما این مجسمه‌های شنی چیست و چگونه به‌وجود آمده‌اند؟

مجسمه‌های عجیب در میشیگان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از لایو ساینس، دانیل بون، فیزیکدان و رئیس موسسه واندروالز - زیمن در دانشگاه آمستردام گفت که ساخت آنها به عوامل مختلفی از جمله محتوای ماسه، آب و شرایط باد بستگی دارد.

تری ابوت، عکاس طبیعت که در شمال ایندیانا زندگی می‌کند، گفت: «ستون‌ها که گاهی هودو نامیده می‌شوند، ارتفاع‌های متفاوتی داشتند و بین 3 تا 20 اینچ (7.6 تا 51 سانتی‌متر). ابوت در روز هشتم  ژانویه در حال بازدید از پارک تیسکورنیا در سنت جوزف میشیگان بود که متوجه اشکال خیره کننده در ساحل برفی شد.

ابوت در پیامی در فیسبوک گفت: «دراز کشیدن روی زمین و عکاسی از میان این مجسمه‌ها باعث شد که اینجا سیاره متفاوتی به نظر برسد. لبه‌های پیچیده و همیشه تیز آنها به گونه‌ای بود که به نظر هر کدام را به شیوه‌ای شگفت‌انگیز ساخته بودند.»

تصاویر | راز مجسمه‌های شنی عجیب در سواحل میشیگان

ابوت پیش‌تر چنین مجسمه‌هایی را ندیده بود. او افزود: «نمی‌توانستم باور کنم که تا چه اندازه آنها تراشیده شده‌اند.»

به گفته بُن، که محقق ارشد در مورد چگونه قلعه شنی عالی بسازیم، مطالعه‌ای که در مجله Scientific Reports در سال 2012 منتشر شد، دمای انجماد زمستانی میشیگان زمینه را برای شکل‌گیری مهره‌های عجیب و غریب و شبیه شطرنج فراهم می‌کند.

تصاویر | راز مجسمه‌های شنی عجیب در سواحل میشیگان

بُن می‌گوید: «من فکر می‌کنم که مقداری مایعات در شن وجود دارد که وقتی سرد می‌شود یخ می‌زنند.»

تصاویر | راز مجسمه‌های شنی عجیب در سواحل میشیگان

او خاطرنشان کرد: «ساحل مکانی بادخیز است که وقتی باد مملو از شن به این تکه‌های یخ زده می‌وزد، دو عمل به ظاهر متضاد اتفاق می‌افتد: در یکی، برخی از دانه‌های شن ممکن است به تکه یخ‌زده بچسبند و باعث رشد آن شوند. سپس یک ساختار تقریبا استوانه‌ای یکپارچه شبیه قلعه شنی شکل می‌دهد. در مورد دیگری، باد و شنی که با خود حمل می‌کند می‌تواند ستون‌های شن را فرسایش دهد و ماسه را از بین ببرد که به حلقه‌ها و شکل نامتقارن استوانه‌ای منتهی می‌شود.»

کد خبر 651053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha