دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: براساس یک تحقیق دانشگاهی میزان سقط جنین در شهر تهران 35 تا 40 درصد بیشتر از شهرهای غیرآلوده است.

محمد هادی حیدرزاده در نخستین نشست مشترک خبری که با حضور مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، با موضوع چالش‌های زیست‌محیطی پایتخت برگزار شد، با اشاره به ایجاد بخش محیط‌زیست در دوره جدید مدیریت شهری گفت: ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که مستقیم زیر نظر شهردار تهران فعالیت دارد، برنامه‌های خود را با 2 دیدگاه هماهنگی و نظارت راهبردی بر فعالیت‌های زیست‌محیطی شهرداری و انجام اقداماتی که در مجموعه مدیریت شهری متولی نداشته است، انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه 75 درصد فعالیت‌های مدیریت شهری جنبه زیست‌محیطی دارد، اضافه کرد: استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست در 22 منطقه شهرداری و سازمان‌های زیر مجموعه تا پایان سال ما را به‌عنوان نود و سومین شهر دنیا و اولین کلانشهر آسیا قرار می‌دهد و به باشگاه دارندگان نظام مدیریت محیط‌زیست شهری می‌پیوندیم.

حیدرزاده با اشاره به ایجاد مدیریت واحد محیط‌زیست در مناطق 22‌گانه اظهار کرد: همواره توسعه با محیط‌زیست چالش دارد و از آنجا که تهران در حال توسعه است و همواره با این چالش روبه‌روست، با مصوبه شورای سوم، مقرر شد تا از ابتدای امسال برای همه طرح‌های زیست‌محیطی ارزیابی زیست‌محیطی انجام شود تا این مشکلات به حداقل برسد.

مشاور شهردار تهران در مورد اقدامات شهرداری در زمینه کاهش آلودگی هوا، خاطر نشان کرد: در بخش‌های مختلف مانند حوزه خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمران اقداماتی در حال انجام است و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در این دوره یکی از بهترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم، تهران را به آلودگی هوا می‌شناسند و این موضوع یک بحران جدی تلقی می‌شود، افزود: آلودگی هوا زیان‌های جبران ناپذیری بر سلامت و اقتصاد شهروندان دارد، به‌طوری که براساس یک تحقیق دانشگاهی میزان سقط جنین در نقاط آلوده‌ای مانند تهران 35 تا 40 درصد بیشتر از شهرهای آلوده است و اگر کسی در این زمینه کم کاری کند مجرم است.

مشاور شهردار تهران با انتقاد از اینکه تشکیل جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا بعد از چند ماه به هیچ نتیجه‌ای نرسید،عنوان کرد: جای تأسف است که سازمان حفاظت محیط‌زیست،اختیارات قانونی‌اش را هبه کند، چرا که باید همه به تعهدات قانونی خود عمل کنیم.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه بهتر است وضعیت این کمیته هرچه زودتر تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: عطش خدمت در مجموعه شهرداری تهران در بخش آلودگی هوا و با هدف سلامت شهروندی به حداکثر خود رسیده است و از سازمان حفاظت محیط‌زیست که در این زمینه حسن‌نیت دارد می‌خواهیم از این فرصت استفاده کند.

وی با بیان اینکه براساس قولی که داده بودیم تا روز هوای پاک هر سال یک بسته زیست‌محیطی ارائه کنیم و این قول در مورد ورود اتوبوس‌های تندرو به ناوگان اتوبوسرانی تهران محقق شد، تصریح کرد: براساس این وعده امسال نیزبسته زیست‌محیطی با محوریت معاینه فنی خودرو محقق می‌شود و شعار ما ایمنی و سلامت با معاینه فنی خودروست.

حیدرزاده همچنین گفت: برای اولین‌بار در کشور سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا با همکاری سازمان هواشناسی راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ساخت خودروهای دیزلی، تصریح کرد: راه‌اندازی خط تولید چنین خودرویی ؛ فعالیت نکردن کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا را بیشتر نمایان می‌کند.

اگر در برخی از کشورها سواری‌های دیزلی تولید می‌شود به واسطه آن است که گوگرد گازوئیل مصرفی آن 50pmm است.

بنابراین تولید چنین خودرویی در کشور ما که میزان گوگرد موجود در گازوئیل آن 7 هزار pmm و برای اتوبوس‌های شرکت واحد شهر تهران 500pmm است منطقی نیست.

کد خبر 65098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز