سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص کمبود واکسن آسترازنکا اظهار کرد: بر اساس گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن آسترازنکا از چند کشور وارد ایران شده است. اکنون واکسن آسترازنکا تنها برای افرادی که باید این واکسن را دریافت کنند، تزریق می‌شود.

واکسن آسترازنکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدحسین سرمست وی افزود: نیازی نیست که آسترازنکا به صورت همگانی تزریق شود و بیشتر افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند از این واکسن استفاده می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اصل این است که از هر نوعی واکسن وجود داشته باشد، تزریق شود؛ در همه جای دنیا تزریق واکسن مهم است نه نوع آن.

وی با بیان اینکه همه واکسن‌های موجود مراحل ایمنی و تاثیرگذاری را طی کرده‌اند، گفت: همه واکسن‌های در حال تزریق ایمنی نسبی و موثر را ایجاد می‌کنند.

سرمست با دعوت از مردم برای دریافت واکسن بیان کرد: افرادی که سه دوز واکسن تزریق کرده‌اند، حتی اگر به بیماری مبتلا شوند، دچار علائم خفیف می‌شوند.

دکتر محمد پهلوان مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اظهار کرد: به محض تخصیص سهمیه واکسن آسترازنکا مشکلی برای تزریق دوزهای اول و سوم نخواهیم داشت زیرا این سهمیه به میزان کافی پیش‌بینی شده است.

پهلوان با اشاره به وضعیت با ثبات بیماری کرونا در استان تصریح کرد: در این شرایط نکته مهم تزریق دوز سوم است زیرا بعد از گذشت پنج ماه از تزریق دوز دوم ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کند و با توجه به شیوع سویه امیکرون احتمال افزایش مبتلایان وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان تزریق دوز سوم در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ۱۷ درصد رسیده است.

با تاکید بر لزوم افزایش رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان ادامه داد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از حد انتظار است. شهریور ماه و در شرایط پیک میزان رعایت پروتکل‌ها ۸۵ درصد بود اما هم‌اکنون سطح رعایت پروتکل‌ها به ۵۰ درصد رسیده است.

پهلوان خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه هفته آینده روزهایی تعیین‌کننده است. در صورت رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و افزایش واکسیناسیون در اواخر بهمن ماه شرایط خوبی را خواهیم داشت؛ در غیر این صورت پایان بهمن ماه وضعیت نگران‌کننده خواهد بود.  

کد خبر 650512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha