حاشیه‌های پیش‌آمده برای سریال تاریخی عاشقانه «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در روزی که پخش آن وعده داده شده بود، بالا گرفت و در نهایت هم اعلام شد این مجموعه برای انتشار به یک هفته دیگر زمان نیاز دارد.

سریال جیران

به گزارش همشهری آنلاین، این در حالی بود که عوامل سریال «جیران» هفته گذشته هم نشست خبری خود را برگزار کردند هم مراسم اکران خصوصی با حضور بازیگران آن در هتل اسپیناس تهران برگزار شد و همه آماده شده بودند برای پخش در روز موعود؛ یعنی ۲۴ دی.

در حالی که روابط عمومیِ سریال «جیران» زمان پخش قسمت اول این مجموعه به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه را ساعت ۸ صبح روز ۲۴ دی اعلام کرده بود و در آن ساعت همه مشترکانِ فیلیمو منتظر پخش آن بودند، ساخته حسن فتحی به زمان مقرر پخش نرسید و روابط عمومی این مجموعه هم حوالی ظهر جمعه با انتشار خبری جدید، علت این تاخیر را این طور اعلام کرد: «در بازبینی نهایی ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) ملاحظه‌ای مطرح شد که در حال رفع و تهیه نسخه نهایی هستیم.»

این در حالی بود که سازندگان سریال نمایش خانگی «جیران» تبلیغات گسترده‌ای برای پخش آن در موعد مقرر انجام داده بودند و برای ساخت آن تاکنون هزینه زیادی صرف شده است اما ساترا به راحتی و درست در روز پخش سریال، مانع انتشار اولین قسمت آن شد. در حالی که این اتفاق می‌توانست زودتر رخ دهد تا سریال به نمایش کسانی که اشتراک فیلیمو را خریداری کرده‌اند، برسد.

البته ماجرا به ساترا ختم نشد. ساعاتی پس از اعلامیه روابط عمومی «جیران»، روابط عمومیِ سریالی دیگر با نام «آهوی من مارال» که اتفاقا آن هم مقطعی از زندگی ناصرالدین شاه را به تصویر می‌کشد، مطلبی را منتشر کرد و در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در این بیانیه، روابط عمومیِ سریال «آهوی من مارال» علت تاخیر در پخش «جیران» را به «شباهت داستان سریال حسن فتحی به سریال مهرداد غفارزاده» نسبت داد و در بخشی از آن مدعی شد: «پی‌رنگ اصلی داستان عاشقانه سریال جیران از سریال آهوی من مارال کپی‌برداری شده است.»

چرا سریال عاشقانه جیران به پخش نرسید؟

سازندگان «آهوی من مارال» همچنین اعلام کردند که تهیه‌کننده «جیران» به حذف شباهت‌های کپی‌شده از سریال «آهوی من مارال» موظف شده است.

اما در نهایت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، حدود ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه دیروز جمعه ـ ۲۴ دی‌ با ورود به قضیه، درباره‌ پخش نشدن قسمت اول سریال «جیران» مختص به پلتفرم فیلیمو در موعد مقرر ۲۴ دی توضیحاتی را در ۵ بند به شرح زیر ارائه کرد:

«۱. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

۳. ناظر به این دیدگاه و با توجه به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

۴. با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

۵. امید است با حل مسائل باقیمانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند، به انجام رساند.»

و این گونه بود که حاشیه‌های سریال حسن فتحی در روزی که قرار بر پخش این مجموعه تاریخی بود، حداقل به طور موقت با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی پلتفرم پخش‌کننده به پایان رسید.

فیلیمو در بخشی از این بیانیه اعلام کرده که انتشار سریال «جیران» حداکثر تا هفته آینده ـ یک بهمن ماه ـ به تاخیر خواهد افتاد و علت این تاخیر را ملاحظات ممیزی از سوی ساترا اعلام کرده است. این پلتفرم همچنین به کاربرانش وعده داده که به منظور حفظ حقوقشان سه روز به اشتراک آنها اضافه کند.

کد خبر 650144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 1
    از پادشاهان زن باره قجری ، کاری جز تولید حرمسرا و فروش کشور نکردند که بشود از آن سوژه های مختلف برای نمایش درآورد !!!!!
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    به جای این سریالهای چیپ سریال تاریخی بسازین. چرا ترکیه آلپ ارسلان را می سازد و به آن افتخار می کند؟؟؟؟ در صورتیکه این سردار سلجوقیان ترک ایرانی بوده است