تصویر فصل زمستان با برف گره‌خورده و بی‌اختیار هر اسمی از زمستان، تداعی‌گر برف و هوای سرد است. در این روزهای سرد سال که ایران هم کم‌وبیش با برف و بارش‌های فصلی مواجه شده، بهتر است از ورزش‌های زمستانی و مناسب این فصل هم غافل نشوید و حس برف‌بازی و اسکی در این روزهای پرمشغله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

اسکی

همشهری آنلاین - مجتبی یارزمان: شاید بسیاری از ما زمستان را برای برف‌بازی‌اش دوست داشته باشیم و خاطراتی که از دوران کودکی تا بزرگسالی و شرایط مختلفی که در این فصل برای‌مان به یادگار مانده است تصویر ذهنی ما از این فصل باشد؛ تصویری از رواج برف‌تکانی روی پشت‌بام‌های آن روزگار تا درست کردن آدم‌برفی با هویج و زغال یا برای برخی هم سوار شدن روی تیوپ‌های بزرگ و سر خوردن در دل هر دامنه تپه و کوهی که پر شده باشد از برف اما از برف زمستانی خاطره دیگری هم از ذهن‌ها گذر می‌کند.

خاطره ایستادن روی چوب‌های بلند و سرعت گرفتن در دامنه کوه‌هایی که نام پیست اسکی روی آنها خودنمایی می‌کرد.

پیست‌هایی که شاید در کشور ما به تعداد انگشتان یک دست هم نبود اما در سال‌های گذشته و به‌دلیل استقبال از این ورزش جذاب زمستانی، حالا تعداد زیادی از آنها ساخته و تجهیز شده و همه روزه میزبان علاقه‌مندان به این ورزش است. در ادامه به سراغ پیست‌ جذاب آلوارس در استان اردبیل رفته‌ایم که به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران شناخته می‌شود.



درباره آلوارس
آلوارس که به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست در بین پیست‌های موجود در کشور شناخته می‌شود، در نزدیکی روستایی به همین نام و در ۲۴کیلومتری شهر سرعین قرار دارد.

از ویژگی‌های مهم این پیست مدت زمان استفاده از آن است که به نسبت باقی پیست‌های موجود در کشور روزهای بیشتری قابل‌استفاده و پوشیده از برف است؛ هرچند که مسیر رسیدن به این منطقه هم بیشتر روزها در فصل‌های سرد سال سفیدپوش و تردد به سختی قابل‌انجام است.

پیست اسکی آلوارس در ارتفاع ۳۲۰۰متری از سطح دریا و روی ارتفاعات کوه‌های سبلان جای گرفته و چند سالی است که در فصل پاییز و زمستان بین علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بیشتر موردتوجه قرار گرفته و همین استقبال باعث شده تا به سرعت امکانات زیادی برای آن درنظر بگیرند و روزبه‌روز مجهزتر شود.

منطقه و روستای آلوارس در نزدیکی شهر سرعین قرار گرفته و هر مسافری که قصد رفتن به این پیست را داشته باشد، به ناچار باید از شهر زیبای سرعین عبور کرده و مسیر مستقیم به سمت آلوارس را ادامه دهد.

کمتر گردشگری هم وجود دارد که از کنار این شهر عبور کند و تنی به آبگرم‌های معدنی و درمانی این شهر نزند. جدای از آبگرم‌ها و چشمه‌های فراوان در این شهر و منطقه، به‌دلیل حاصلخیز بودن دشت‌های اطراف و همچنین آب‌وهوای بسیار پاک آلوارس، محصولات لبنی و سنتی در اطراف این پیست از کیفیت بالا و قابل‌قبولی برخوردار است و معمولا صبحانه بیشتر مسافران این منطقه سرشیر گاومیش به همراه عسل طبیعی است.

آلوارس؛ بهشت اسکی‌سواران | با بزرگترین مجموعه اسکی ایران آشنا شوید



ویژگی‌های پیست
اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی پیست اسکی آلوارس را نام ببریم، باید بگوییم این ویژگی تجهیز آن به تله‌سیژ است. با اضافه شدن تله‌سیژ به این منطقه، این پیست در دسته پیست‌های حرفه‌ای برای ورزش اسکی قرار گرفت و باعث شده تا دوستداران به این تفریح زمستانی از داخل و خارج از کشور به سمت آلوارس سرازیر شوند.

هم‌اکنون از این پیست برای تمرین‌های تیم ملی و اردو هم استفاده می‌شود و در کنار اینها افراد علاقه‌مند هم در این مسیر در رفت‌وآمدند. یکی دیگر از وجه‌تمایزهای این پیست با دیگر مکان‌هایی که علاقه‌مندان به اسکی را به سمت خود جلب می‌کند، وجود برف در فصل تابستان در این کوه‌ها و پیست اسکی است.

هرچند که ممکن است در روزهای داغ تابستانی این پیست برای اسکی مناسب نباشد، اما در گوشه و کنار آن برف به وفور یافت می‌شود و می‌توان در فصل تابستان برف‌بازی را هم تجربه کرد. منطقه آلوارس به‌دلیل ارتفاع زیادی که حتی نسبت به اردبیل دارد، در روزهای گرم سال هم هوایی معتدل و حتی سرد داشته و تجربه بارش برف در تابستان در پیست اسکی آلوارس دور از دسترس نیست.



همپای عشایر
اگر هم به هر دلیلی نتوانستید در فصل پاییز و زمستان به این منطقه بروید و روزهای گرم‌تر سال را مهمان مردم این سرزمین بودید، همنشینی با عشایری که در طول مسیر به ییلاق نشسته‌اند از جذابیت‌های غیرقابل‌وصف آن است.

این عشایر جدای از چرای دام و ییلاقی که در فصل‌های گرم سال در این منطقه دارند، روی امرارمعاش از مسافران عبوری که برای گردش و تفریح به این کوه‌ها و چشمه‌ها و در نهایت پیست اسکی آمده‌اند حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، پس تا حد امکان از آنها خرید کنید.

پخت نان‌های محلی، پنیر، کره، عسل، انواع گیاهان دارویی و بسیاری دیگر از محصولات ارگانیک در کنار برخی غذاهای گرم مثل ‌آش دوغ و آش رشته توسط عشایر برای فروش وجود دارد.

همچنین برخی دیگر از اینها با برپایی چادر  و عکاسی با لباس محلی در کنار چای آتشی از مسافران پذیرایی می‌کنند و خاطرات خوبی را برای آنها رقم خواهند زد.
 

کد خبر 649996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha