حضرت آیت الله العظمی سبحانی خواستار توجه شورای عالی حوزه به معیشت طلاب و تربیت خطبای زباندان شد و گفتند: عده ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی‌شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.

آیت الله سبحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و معارف قرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشتند: بنی اسرائیل به موسی عرض کردند قبل از آنکه متولد بشوی ما به خاطر تو اذیت شدیم، بعد از آنکه متولد شدی ما در فشار بودیم. جناب موسی مأمور شد که این‌طور بگوید: فرعون را نابود می‌کنم، شما جانشین او می‌شوید؛ اما باید دید چگونه با این نعمت الهی برخورد می‌کنید؟

ایشان افزودند: انقلاب ما هم این چنین است، در سال ۵۷ خدای متعال منت نهاد و آرزوی مؤمنین در ۲۲ بهمن محقق شد؛ نظام فاسد رفت، نظام جمهوری اسلامی جایگزین آن شد اما باید ببینیم چگونه نسبت به مردم خدمت نمودیم و چگونه ارزش های اسلامی را پاس داشتیم. ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خداوند متعال همه امکانات رادر اختیار متدینین نهاد و الان چهل و اندی از آن زمان می گذرد.

علمای اسلام باید از ضعفای مردم حمایت کنند

هشدار در مورد احیای تز رضاخانی | اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین را تکذیب کرده است

آیت الله سبحانی گفتند: انقلاب اسلامی پدیده ای است؛ مسلما هر پدیده ای هم علت محدثه می خواهد و هم علت مبقیه. که علت محدثه آن این بود که در ۲۲ بهمن به وجود آمد اما برای ابقای آن باید تلاش کرد کارهایی انجام داد که این انقلاب به صورت صحیح پیش برود.

ایشان ادامه دادند: در درجه اول باید در فکر ایمان و اعتقاد مردم باشیم چون زیربنای انقلاب ما اسلامی است. و این، دوپایه دارد. یکی وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت است که در فکر ایمان مردم باشند.گاهی افراد الحادی در خارج تولید و از طرق گوناگون وارد کشور می شود و در اختیار جوانان و تحصیلکرده ها قرار می گیرد. اگر در فکر اینها نباشیم، مسلما ایمان مردم صدمه می بیند. علما و حوزه های علمیه باید برای مقابله با افکار انحرافی اتاق فکر داشته باشند. افکار الحادی که وارد می شود را کسب کنند و به تحقیق آنها بپردازند.گاهی اوقات این افکار الحادی در قالب تفسیر قرآن وارد می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: شاید برخی گمان کنند مسائل اقتصاد و التقاطی از بین رفته است اما مسائل فکری و فلسفی در جای خود است، مخصوصا که آنها برنامه هایی دارند بنابراین حوزه های علمیه در فکر افکار انحرافی باشند. پایه دوم بردوش مسئولان است. باید طوری رفتار کنند که مردم راضی باشند. خیلی به ادارات مراجعه می کنند و ناراضی برمی گردند. نارضایتی مردم در مراجعه به ادارات به انقلاب اسلامی ضربه می‌زند مسئولان باید فاصله خود را با مردم کمتر کنند و رضایت آنها را جلب کنند.

ایشان در بخش دیگر سخنان خود بیان کردند: ما تحت عنوان فقه معاصر نداریم بلکه فقه مسائل معاصر است. مسلما یکسری مسائل نو در فقه مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داده شود. دفاتر مراجع تقلید به صورت فردی به این سئوالات پاسخ می دهند اما لازم است این سئوالات و پاسخ ها جمع آوری شود و مورد بررسی قرار گیرد و یک محتوای صحیح عرضه شود تا مشخص شود اسلام، دین کامل به تمام معناست.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه رسانه های ما باید در فکر مسلمانان خارج از ایران بوده و خوراک مناسب برای آنها تهیه کنند، گفتند: حوزه باید رسانه ها را نسبت به خارج از کشور متوجه کند.

ایشان ادامه دادند: ما نباید محصل مادام العمر در حوزه داشته باشیم که این روش صحیح نیست. کسانی که شایستگی دارند، زمینه مهاجرت آنها را باید فراهم کرد و اگر تمام شهرستان ها را باید تحت پوشش قرار دهیم باید به آیه نفر توجه کنیم.

مرجع تقلید شیعیان گفت: ما از نظر خطیب در فقر به سر می بریم؛ در گذشته خطبای شهیر و بین المللی داشتیم اما امروز در فقر به سر می بریم. شیعه با فقه بزرگ شده اما باید به تبلیغ هم توجه کرد و رشته خطابه در حوزه راه اندازی شود. شورای عالی باید به تربیت خطیب اهتمام ورزد.

ایشان گفتند: خطبای ما باید زباندان باشند و همانگونه که زبان فارسی بلد هستند، زبان عربی و زبان انگلیسی هم باید مسلط شوند.

آیت الله سبحانی به معیشت طلاب حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بالاترین درآمد اینها کمتر از دو میلیون تومان است و باید نسبت به معیشت آنها فکری کرد البته به گونه ای نباشد که به استقلال حوزه خدشه ای وارد کند. عده ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.

کد خبر 649857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • رامین IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    22 1
  • شهاب IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    مشكل از حقوق و مزايا هست تورو خدا نگاه به نظرمخالفين نكنيد فكري به حال ما هم بكنيد
  • محسن IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    10 0
    چرا به دانشجویان رشته های ضروری و مورد نیاز مملکت حقوق و مزایا نمیدن ولی به طلبه ها میدن؟ خانواده هاشون رو هم تامین میکنید؟ خوشبحالشون
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    12 0
    طلاب طبق آموزش های دینی باید در سطح فقیرترین مردم باشند تا حال مردم را درک کنند
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    10 0
    تا جاییکه خواندیم و شنیدیم و دیدیم در تمام کره زمین تبلیغ در راه دین داوطیبانه بوده و هیچ جیره و مواجبی ندارد به عبارت دیگر هر کس برای امرار معاش شغل و حرفه ای داشته و در راه خدمت به خدا رایگان تلاش می کند . اینکه طلاب عزیز ما هم به این نتیجه رسیده اند که خدمت برای خدا فقط برای قرب الهی انجام دهند بسیار جای تبریک دارد . صمیمانه برایتان آرزوی موفقیت داریم عزیزان