یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

عمید نمازیخواه: 3 ماهی می‌شود که تمامی کاربران موتورهای جست‌وجوی دنیا منتظرند تا مایکروسافت شروع به ارائه تسهیلات ویژه‌ای کند. دلیل این انتظار هم کاملاً مشخص است.

مایکروسافتی‌ها پس از امتناع یاهویی‌ها از مشارکت با آنها، باید راهبرد‌های نویی را ارائه می‌کردند، زیرا علاوه بر اینکه یاهو به سمت مایکروسافت نیامد بلکه قراردادی هم با گوگل بست تا در عرصه جست‌وجو و کلید واژه‌های یکسان، کاربران بتوانند جستارهای تبلیغاتی یاهو و گوگل را همزمان ببینند.

نکته اساسی در این میان بالا رفتن میزان دیدار تبلیغات مؤثر اینترنتی هر دوی آنها با هم بود. این مسئله هم به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کرد که قیمت تبلیغاتشان را بالا ببرند و از طرف دیگر اگر شرکتی هم می‌خواست تبلیغی را به این دو سایت بدهد، می‌دانست که مؤثرترین تبلیغات را خواهد داشت، زیرا افرادی که کلید واژه‌ای را جست‌وجو می‌کنند، همزمان تبلیغات مربوط به جست‌وجویشان را هم می‌دیدند.

در این میان، موتور جست‌وجوی مایکروسافت که هیچ وقت کاربرانش از گوگل و یاهو بیشتر نمی‌شدند، دچار بحران شد و احتمال کاهش کاربرانش هم هر روز بیشتر می‌شد.

اینجاست که باید منتظر ایده‌های نوی مایکروسافتی باشیم. بدون شک شرکتی که ملقب به غول نرم افزار دنیاست و مدیرانی چون بیل گیتس و پس از آن دوست صمیمیش استیو بالمر آن را هدایت می‌کنند، به این راحتی‌ها شکست نمی‌خورد.

مایکروسافت هم پول دارد و هم علاقه‌مند است تا در بازار 18 میلیارد دلاری تبلیغات اینترنتی سال 2008، سهم خود را داشته باشد، پس باید شروع به افزایش تعداد کاربرانش کند و همچنان به بازی‌های حقیقی خود در دنیای مجازی ادامه دهد.

چند روز پیش ایده مایکروسافتی‌ها آشکار شد. مایکروسافت به کاربرانی که از طریق این موتور جست‌وجو، کلید واژه‌هایشان را جست‌وجو کنند، جایزه می‌دهد. طرح جدید این غول نرم افزار دنیا، Search Perks نام دارد و کاربران برای هر کلید واژه‌ای که از طریق لایو سرچ مایکروسافت جست‌وجو می‌کنند، امتیاز می‌گیرند.

هنگامی که کاربران به اندازه‌ کافی امتیاز جمع کردند می‌توانند آنها را با جوایزی مانند دانلود موسیقی و کتاب مبادله کنند.

برنامه جایزه تنها در آمریکا اجرا شده و در مورد میزان جست‌وجوهایی که هر روز جایزه می‌گیرند محدودیت وجود دارد؛

کسانی که در این برنامه شرکت می‌کنند می‌توانند روزانه 25 امتیاز یا بلیت بگیرند و استفاده‌ آنها به وسیله یک نوار ابزار قابل دانلود مورد کنترل قرار می‌گیرد.

این برنامه با نسخه‌ 6 اینترنت اکسپلورر و ویندوز اکس‌پی کار می‌کند؛ مایکروسافت عضویت و شرکت در این برنامه را که از اول ماه اکتبر آغاز شده و در ماه آوریل سال آینده به پایان می‌رسد به یک میلیون نفر محدود کرده است.

البته قبلاً هم مایکروسافت ایده‌ای مانند امتیاز دادن را ارائه کرده بود. این شرکت نرم‌افزاری در ماه می، Live Search Cashback را راه‌اندازی کرد تا به آن دسته از افرادی که از صفحه‌ جست‌وجوی مایکروسافت برای یافتن فروشگاه مورد نظر خود استفاده می‌کنند، تخفیف دهد.

چنین حرکاتی از سوی مایکروسافت ادامه خواهد داشت، تا بتواند با وجود ائتلاف گوگل و یاهو زنده بماند.

اگر چنین ایده‌هایی مقبول کاربران باشد، احتمال افزایش ناگهانی کاربران مایکروسافت و همچنین افزایش تعداد تبلیغات در این موتور جست‌وجو نیز وجود دارد.

حال باید دیدکه گوگلی‌ها و یاهویی‌ها چه ایده‌ای را در مقابل این حرکت مایکروسافت رو خواهند کرد.

کد خبر 64982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز