رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اسناد بالادستی ما با تجارب بین‌المللی چون سند سندای مطابقت دارد و امیدواریم در قالب پروژه جدید جایکا این سند را اجرایی کنیم و اثرات وقوع زلزله را کاهش دهیم.

امضای سند همکاری مدیریت بحران تهران با ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم امضای سند صورت مذاکرات پروژه پنجم همکاری مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) با عنوان «ارتقای ظرفیت‌ طرح‌های محلی مدیریت و کاهش ریسک مخاطرات در شهر تهران» در محل سازمان برگزار شد.

علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این مراسم با اشاره به وضعیت لرزه‌خیزی شهر تهران گفت: زلزله حادثه‌ای غیرمترقبه نیست و کاملا پیش‌بینی‌پذیر است و ما بسیاری از اوقات با آن مواجه هستیم. همچنین زلزله تنها مخاطره تهران نیست ولی یکی از مهمترین مخاطرات و ریسک‌های تهران به شمار می‌آید.

وی افزود: ما در تهران با انباشت تعداد زیادی از مخاطرات مواجه هستیم. از حوادث طبیعی تا حوادث غیرطبیعی، از حوادث عمدی تا حوادث غیرعمدی باعث شده‌اند تهران  به لحاظ مدیریت بحران به شهری پیچیده تبدیل شود.

نصیری گفت: در این شهر بزرگ، با مشکلاتی که در حوزه بافت مسکونی وجود دارد، اگر زلزله‌ای در مقیاس بالای ۶ ریشتر اتفاق بیفتد، پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به زلزله بم به وجود خواهد آمد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این نکته که در این کلانشهر چگونه می‌توان حوادثی چون زلزله، سیل، فرونشست، طوفان‌ و مخاطرات هواشناسی را کنترل کرد، یادآور شد: راه‌حل مشخص است. مدیریت بحران یک چرخه شناخته‌شده شامل ۴ مرحله دارد که ۲ مرحله از آن قبل از حادثه و ۲ مرحله دیگر بعد از حادثه باید انجام شود.

وی افزود: تاریخچه شکل‌گیری سازمان مدیریت بحران تهران در همکاری با جایکا ثبت شده که در این تاریخچه موضوع پیشگیری و اهداف آن برجسته بوده و همواره مورد توجه قرار گرفته است.

نصیری با اشاره به اهمیت توجه به موضوع پیشگیری در سازمان مدیریت بحران تهران و تاکید بر این نکته که این اتفاق ۱۵ سال قبل از تدوین سند سندای رخ داده است، گفت: کشور ما در مقطع کنونی به لحاظ تحولات رخ داده در حوزه مدیریت بحران  نقطه عطفی تاریخی را پشت سر می‌گذارد.

وی از تشکیل شورای عالی مدیریت بحران کشور پیش از وقوع حادثه و با حضور رئیس‌جمهور، تفویض اختیارات وزیر کشور در حوزه مدیریت بحران به شهردار تهران و تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران با حضور وزیر کشور به عنوان بخشی از تحولات کلیدی این دوره یاد کرد.

نصیری با اشاره به سابقه همکاری‌های مدیریت بحران تهران و دفتر جایکا افزود: اکنون در آستانه آغاز پروژه پنجم این سازمان و جایکا با هدف کاهش و یا به صفر رساندن تلفات و صدمات به جان شهروندان عزیز تهران و نیز کاهش خسارات مالی و تهدیدات دیگر هستیم.

وی گفت: وقتی با این هدف جلو برویم به الگویی مناسب برای دیگر شهرهای کشور و نیز سایر شهرهای مهم منطقه و جهان تبدیل خواهیم شد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که این هدف در اسناد بالادستی ما و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت بحران که توسط مقام معظم رهبری در سال ۸۴ ابلاغ شد، قید شده است، گفت: اسناد بالادستی ما با تجارب بین‌المللی چون سند سندای مطابقت دارد و امیدواریم در قالب پروژه جدید جایکا این سند را اجرایی کنیم و اثرات وقوع زلزله را کاهش دهیم.

در این مراسم آزوما رئیس دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) و  نیشی هیروکی دبیر دوم بخش همکاری‌های اقتصادی سفارت ژاپن در ایران نیز بر استفاده از ظرفیت‌های دو کشور به منظور افزایش آمادگی در سوانحی چون زلزله و انتقال تجربیات در این زمینه تاکید کردند.

در ادامه برنامه نیز حمیدرضا غلامزاده معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران، نوراللهی مسئول دبیرخانه ستاد بحران سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و نمایندگان معاونت هماهنگی و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت امور نظام فنی و اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه نیز در زمینه پروژه‌های مشترک با جایکا توضیحاتی ارائه دادند.

 در پایان این مراسم نیز سند پنجم همکاری مشترک مدیریت بحران تهران و جایکای ژاپن امضا شد.

کد خبر 649552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • 0054365740 IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 0
    احسنت. حرکت قابل تقدیری است