گروه سلامت: بیمارستان‌های قطب درمان رایگان سرطان به 30 مرکز و درمان انواع سرطان از 5 نوع به 11 نوع سرطان گسترش یافت.

درحالی که از بهمن ماه سال گذشته، درمان رایگان ٥ نوع سرطان در ٢٠‌بیمارستان کشور آغاز شده و در بودجه سال 87 ردیفی متفرقه برای ارائه خدمات ویژه به بیماران صعب العلاج با هزینه‌های درمانی بالا در نظر گرفته شده بود، با تصویب دولت درمان رایگان ٦ نوع دیگر از سرطان‌ها به فهرست بیماری‌های تحت‌پوشش این طرح اضافه شد.

دکتر رشیدرمضانی، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ٢٥ هزار بیمار مبتلا به ٥ نوع سرطان خون، روده بزرگ، مثانه، سینه و پروستات در مرحله نخست این برنامه تحت پوشش قرار گرفتند از افزایش بیماری‌های تحت پوشش و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات در مرحله دوم طرح خبر می‌دهد: تعداد بیمارستان‌های قطب درمان رایگان سرطان که در مرحله اول ٢٠ مرکز بود به ٣٠ بیمارستان افزایش یافت و در حال حاضر اکثر استان‌های کشور دارای بیمارستان قطب درمان رایگان سرطان هستند.

در مرحله دوم این طرح سرطان‌های شایع دستگاه اعصاب مرکزی، مری، پوست، معده، غدد لنفاوی و ریه نیز تحت‌پوشش قرار دارند.

«بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها علاوه بر تبعات درمانی و تألمات روحی، متحمل هزینه‌های کمرشکن دارو و درمان می‌شوند.»

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان این مطلب، ادامه می‌دهد: براساس بند ب تبصره ١٥ قانون برنامه چهارم، بیماران سرطانی که توانایی پرداخت هزینه‌های درمان و دارو را نداشته باشند می‌توانند با مراجعه به این بیمارستان‌ها تحت درمان رایگان قرارگیرند.

سومین قاتل ایرانیان

بیماری سرطان پس از امراض قلبی‌- عروقی و حوادث، سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان است. براساس آمار سالانه ٦٠ تا ٧٠هزار مورد سرطان ثبت می‌شود و میزان بروز این بیماری در کشور ١٠٠ تا ١٢٠ مورد در هر 100هزار نفر است.

به گفته دکتر رمضانی، سرطان پوست، معده و مثانه در مردان و سرطان سینه، پوست و روده بزرگ و راست روده در زنان از شایع‌ترین انواع ده‌گانه سرطان در کشور ما محسوب می‌شوند.

وی می‌افزاید: براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، میزان شیوع سرطان در کشورهای در حال توسعه به میزان یک در هزار است و درنتیجه در کشور ما، با توجه به میزان جمعیت 71 میلیون نفری، حدود 65 هزار مبتلای جدید بیماری سرطان در سال‌جاری به مبتلایان سرطان کشور اضافه خواهد شد؛

این در حالی است که در سال‌های 82 و 83 به‌ترتیب 45 و 50 هزار مورد ابتلا به بیماری سرطان در کشور از طریق نظام ثبت پاتولوژی ثبت شده است.

با توجه به روند بروز سرطان در کشور و قابل پیشگیری بودن 40 درصد سرطان‌ها، بسیاری از کارشناسان پیشگیری از سرطان، غربال‌گری و مراجعه زودهنگام به پزشک را در کاهش آمار سرطان و مرگ و میر ناشی از آن مؤثر می‌دانند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره طرح غربال گری سرطان در کشور می‌گوید: درحال حاضر طرح غربال گری سرطان سینه در حال تدوین است.

طرح غربال گری سرطان دستگاه گوارش در ١٠ دانشگاه درحال اجراست و طرح غربال‌گری سرطان پوست نیز هم‌اکنون در بیمارستان رازی و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

تغییر سبک زندگی و توجه به فعالیت‌های بدنی، اصلاح شیوه تغذیه، پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای حاوی نیتریت مثل غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس، کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن، پرهیز از استعمال دخانیات و سیگار از دیگر عوامل پیشگیری از سرطان محسوب می‌شود؛

«اگر نظام پیشگیری سرطان کشور به اجرا در آید، این بیماری به میزان یک‌سوم قابل پیشگیری خواهد بود و اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا یک سوم قابل درمان است.»

دکتر رمضانی با بیان این مطلب، تأکید می‌کند: امیدواریم در سال‌های آینده با نتایجی که از امسال به دست می‌آوریم، بتوانیم برنامه درمان رایگان را برای تمامی استان‌ها و تمامی سرطان‌ها گسترش دهیم

کد خبر 64886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز