انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به‌گفته خودش، برایش متن می‌نویسند و به نامش منتشر می‌کنند تا وارد حاشیه‌اش کرده و از این طریق او و خانواده‌اش را تخریب کنند؛ تخریب‌هایی که این روزها دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است و تقریبا روزی نیست که به نام او مطالبی منتشر نشود بخشی از گفت و گوی خانم خزعلی با روزنامه همشهری را اینجا بخوانید.

انسیه خزعلی


شما از خانواده‌ای مذهبی و دانشگاهی که سابقه سیاسی و اجتماعی هم دارد در عرصه سیاسی حضور پیدا کرده‌اید و در جایگاه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری قرارگرفته‌اید. چرا تا این اندازه درباره شما و اظهارنظرهایی که می‌کنید حاشیه ایجاد می‌شود؟
اینکه چرا اینقدر حاشیه برایم ایجاد می‌کنند را باید از اصحاب رسانه پرسید که نقل‌قول‌هایی را منتشر می‌کنند که از اساس بیان‌کننده آن من نیستم. برخی از این مطالب هم بسیار ناشیانه جعل شده و حتی نمی‌گویم مطلبی را تحریف یا تقطیع می‌کنند و بعد انتشار می‌دهند بلکه می‌گویم مطالبی را از خودشان تولید و سپس به نام‌ام منتشر می‌کنند. اقداماتی که اکنون شاهد آن هستیم قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و شکل‌گیری دولت سیزدهم آغاز شده است. مشابه اقدامات و حواشی‌ای است که در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای آیت‌الله رئیسی ساخته و پرداخته شد.

یعنی این رویه را ناشی از برنامه‌ای هدفمند برای تخریب دولت سیزدهم می‌دانید؟
قطعاً همینطور است. همان‌هایی که می‌گفتند رئیسی دنبال دیوارکشی در خیابان‌هاست، حالا ما را متهم می‌کنند که معاونت امور زنان و خانواده قرار است برنامه‌های ساختگی آنان در دوره انتخابات را در حوزه زنان عملی کند. نمی‌گویم خبرنگارها بلکه می‌گویم دست‌هایی قصد دارند مانع حرکت دولت شوند و به این دلیل دنبال ایجاد حاشیه‌ای برای دولت و ارکان آن هستند تا از شتاب خدمت به مردم که در این دولت مشهود است کم کنند.

شما می‌گویید برخی، اظهارنظرهای شما را تقطیع، تحریف یا اصولاً به نام شما تولید و منتشر می‌کنند. اخیراً سفری به استان قم داشتید که اظهارنظرهای منتسب به شما خصوصاً در حوزه حجاب بازتاب‌های زیادی داشت. دیدگاه شما درباه حجاب و قوانین مربوط به آن چیست که چنین بازتابی پیدا کرده است؟
همه این را می‌دانیم که حجاب در کشور یک قانون است. اگر قانونی داریم که اجرا نمی‌شود آن حرف دیگر است. در سفر به قم، نشست صمیمانه‌ای با اقشار مختلف بانوان برگزار شد که سؤالات و مسائلی از سوی بانوان حاضر مطرح شد که به آنها جواب دادم. یکی از مطالبات طرح‌شده، موضوع حجاب بود. برخی بانوان حاضر از اینکه به قانون عمل نمی‌شود گلایه‌مند بودند. پاسخی که دادم این بود که دولت مصمم است قانون را در همه حوزه‌ها اجرا کند و عمل به قوانین را برای خود ضروری می‌داند. در مسائل مربوط به شئون خانم‌ها، آن چیزی که به خانم‌ها در محیط اداری و کاری امنیت می‌دهد و می‌تواند حضور سالم و با فکر و اندیشه را تضمین کند حجاب است. حجاب قانون است و فردی که کارمند دولت است، قانون را پذیرفته و متعهد است به آن عمل کند. بانوان مطالبه اجرای این قانون را داشتند. دولت هم خود را متعهد به اجرای قوانین جاری کشور می‌داند، همانگونه که در قانون‌های دیگر مانند شفافیت اداری و جلوگیری از فساد اداری دولت مصمم به اجرای قوانین موجود و وضع قوانین مکمل بازدارنده از فساد است.

اما ماجرای دیگری هم در این نشست اتفاق افتاد و آن موضوع کشنده بودن استفاده از اینترنت برای جوانان بود که شما از آن ابراز نگرانی کرده بودید. این اظهارنظر نیز واکنش‌های شدیدی در فضای مجازی داشت. شما از دانشگاه به دولت رفته‌اید آیا اعتقاد دارید استفاده از اینترنت، برای جوانان کشنده است؟
این هم از شیطنت‌های کسانی است که غرض دارند و دوست دارند مطالبی را که خودشان می‌خواهند در جامعه القا کنند. اتفاقاً عکس این مطلب را بیان کرده‌ام. خانم‌های قمی درخواست کرده بودند برخی محدودیت‌ها برای انتشار و ورود برخی کتاب‌ها اعمال شود. به آنان گفتم نمی‌شود جلوی فضای مجازی را گرفت. اگر ما درست از این فضا استفاده نکنیم آن وقت فضای مجازی می‌تواند کشنده باشد. درست استفاده کردن از آن راهش این است که خود، خانواده، اقوام، دوستان و جوانانمان را مقابل هجمه‌های فضای مجازی واکسینه کنیم. برای واکسینه کردن باید ابعاد فرهنگی و اعتقادی خود را تقویت کنیم. حتی گفتم که فضای مجازی گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد و چیزی نیست که بشود مانع آن شد. مهم این است که بتوانیم خود را به مبانی فکری‌ای که بتواند  در مقابل کشنده بودن فضای مجازی، ما را مسلح کند، مجهز کنیم.

اینطور که متوجه شدم شما هم با نظر بسیاری از مردم درباره اینکه اینترنت را نمی‌توان محدود کرد همراه هستید. می‌خواهم نظر شما را درباره طرح صیانت که البته در مجلس از دستور کار خارج شده است بدانم و بپرسم که آیا این طرح را مفید می‌دانید یا خیر؟
اطلاعات کامل و کارشناسی درباره طرح صیانت ندارم و به‌نظرم باید متخصصان فن در این‌باره اظهارنظر کنند اما با اینکه فضای مجازی نباید محل ارتکاب جرم، کلاهبرداری و مانند آن باشد موافقم. ازطرف دیگر باید این را درنظر بگیریم که نمی‌توانیم بسیاری از فضاهای فکری و فرهنگی را با بستن راه‌های دسترسی به آن محدود کنیم.
بهترین راه برای مدیریت این فضا این است که خود را واکسینه کرده و با بهره‌گیری از خوراک خوب محتوایی از این فضا به نفع ارتقای جامعه بهره‌برداری کنیم.

کد خبر 648852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha