در اولین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری و اعضای شورای شهر لواسان، دریافت رشوه به مبلغ ۲۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و دریافت ۸۲ سکه بهار آزادی و ۳۵ هزار و ۲۰۰ دلار به عنوان اتهامات شهردار سابق لواسان اعلام شد. 

دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، روز گذشته اولین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری و اعضای شورای شهر لواسان صبح در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. 

در ابتدای جلسه دادگاه، محمد جعفرزاده نماینده دادستان با حضور در جایگاه ضمن قرائت کیفرخواست پرونده، گفت: در اواخر سال ۹۸ گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه تقدیم دادستانی تهران با موضوع فساد در شهرداری لواسان توسط علی حیدریان شهردار سابق لواسان شد که با همکاری عده‌ای اعم از پیمانداران و واسطه‌گری کارچاق کن‌ها اقداماتی را انجام داد که در این زمینه برای ۵۱ نفر در پرونده کیفرخواست صادر شده است. 

نماینده دادستان افزود: متهمان در این پرونده به غیر از تشکیل شبکه فساد اقدامات دیگری را داشته اند. لواسانات از لوکس‌ترین و گران‌ترین مجموعه‌های کشور است و شگردشان این بوده که پلیس نظارت می‌آمده و ساختمان‌ها را شناسایی و به مافوق خود در شهرداری گزارش می‌داده و مافوق برآورد می‌کرده و در قالب دلار و سکه و با تعبیر «گیلاس و خرمالو بگیر و نادیده بگیر» کار را پیش می‌بردند و به همان روال در کمیسیون ماده ۱۰۰ کمک می‌کرده اند. 

جعفرزاده تصریح کرد: به غیر اینکه از طریق پلیس، نظارت و کنترل انجام می‌دادند، بعضا خودشان هم صحبت می‌کرده و رانت می‌بستند. آقای موسی‌پور به ۱۵ مورد اشاره می‌کند و می‌گوید که تحویل شهردار داده است. 

نماینده دادستان تاکید کرد: استخوان‌بندی پرونده بر اقرار بسته شده است. اقرار اولین دلیل و محکم‌ترین دلیل است. مدارک موجود پرونده در سال ۹۸ ارائه شده و تمام مستندات هست. 

جعفرزاده افزود: استفاده از حساب‌های پوششی هم در پرونده بوده و به نام موکب اربعین انجام می‌دادند و در بانک ملی حساب افتتاح کردند و پول‌ها را واریز می‌کردند. ما قبلا شنیده بودیم از راه سینما و… وارد می‌کنند ولی از راه امام حسین (ع) نشنیده بودیم. در بازرسی از منزل علی شیخی متهم دیگر پرونده کارت عابر بانکی به نام احیایی پیدا می‌شود و اظهاراتش هست. می‌گوید حساب پوششی بوده است و در خصوص سایر متهمان هم اسناد موجود است. 

وی افزود: این پرونده ۵۱ متهم دارد و متهم اول علی حیدریان شهردار سابق لواسان بوده که اتهام مشارکت در شبکه ارتشا را داشته است. 

نماینده دادستان ادامه داد: چگونه است کسی که در دادسرای ناحیه یک پرونده داشته است را بعنوان شهردار لواسان منصوب می‌کنند آن هم لواسان؛ گران‌ترین منطقه کشور. 

جعفرزاده نماینده دادستان ادامه داد: منطقه لواسان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و نوع آب و هوا و واقع شدن آن در شمال تهران به بخش مهمی از زمین خواران و حیاط خلوت برخی افراد تبدیل شده است. متهمان این پرونده که شهردار لواسان، اعضای شورای شهر لواسان، برخی از کارمندان شهرداری و پیمانکاران را دربر می‌گیرد با سوء استفاده از جایگاه خود و سوء استفاده از ظرفیت ماده ۱۰۰.۷۷ و ۵ مقاصد مجرمانه خود را محقق کرده‌اند. 

نماینده دادستان یادآور شد: اگر در لواسان ۲۰۰ هکتار زمین هم داشته باشید فقط مجاز به ساخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر با رعایت ملاحظات قانونی هستید اما این افراد با رشوه و سوء استفاده از ماده کمیسیون ۱۰۰ اقدامات مجرمانه داشتند. 

نماینده دادستان ضمن اعلام اسامی متهمان ادامه داد: متهم ردیف اول علی حیدریان فرزند حسین شهردار سابق لواسان، مهدی شیخی نارانی فرزند ولی الله، علی شیرخوانی فرزند فرج‌الله، امیر افراسیابی فرزند منصور به مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا و اخذ رشوه طی فقره‌های متعدد متهم هستند. همچنین متهمان ردیف‌های بعدی عبارتند از عزت الله چراغی فرزند حسینی به اخذ رشوه، علیرضا حسنی فرزند محمدرضا متهم به معاونت در تشکیل شبکه ارتشا و تحصیل مال نامشروع، محمدرضا موسی‌پور فرزند موسی به معاونت در تشکیل شبکه ارتشا، صادق میربابایی فرزند سید اسدالله به مشارکت در اخذ رشوه و داوود مظفرپور فرزند محمد به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا و اخذ رشوه متهم هستند. همچنین متهمان دیگر پرونده عبارتند از برزگری، کمان خان، شهرام کلباسی، محمد مشهدی حسینی، محمد انصاری، فرهاد مشایخ، علیرضا حق خواه، غلامحسین مطهری، پویا جهان، عباس فرقانی، نیما کاتولیان، سعید کاتولیان، مرتضی عزیزی، حمید صابری، امیرضا امجری، حسین دوخته چی، علی امیر صالحی، حامد خسروی، امیر حسین فلاحی، علی مینایی سهراب رضوی، علیرضا محمدی، محمدرضا شیخی، هنگامه رحمی، امین کفشینه پور، علیرضا فلسفی، ابوالفضل مداح، ناصر زرین قلم، سعید حیدریان و محمود حیدریان که به دریافت رشوه و اقدامات غیرقانونی متهم هستند. 

نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی در سال ۹۸ فساد سازمان یافته در شهرداری و شورای شهر لواسان واصل شد. لواسان به لحاظ منطقه خاص جغرافیایی، نوع آب و هوا و واقع شدن آن در شمال تهران به بهشت زمین خواران تبدیل شده است و این متهمان با اقدامات مجرمانه خود زمینه دست‌اندازی به بیت‌المال را تسهیل کرده‌اند. متهمان این پرونده از سه بخش تشکیل شده اند. بخش اول شهردار، مدیران ارشد شهرداری و اعضای شورای شهر را تشکیل می‌دهد و بخش دوم کارچاق کن‌ها و برخی از کارمندان شهرداری و اعضای شورای شهر و بخش سوم نیز پیمانکاران و سازندگان. 

نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس اقاریر برخی از متهمان این پرونده، علی حیدریان به دریافت رشوه مبادرت می‌کرده و او حلقه اصلی و اول این پرونده بوده است و فقط با اعضای اصلی شورای شهر و پلیس ساختمان در ارتباط بوده است. دیگر متهم این پرونده یعنی شیرخانلو اقدامات غیرقانونی فراوانی در زمینه ارائه غیرقانونی مجوز در ماده کمیسیون ۱۱۰ و یا صدور پایان کار صورت می‌داده است. همچنین مهدی شیخی نارانی به عنوان عضو شورای شهر یکی از اصلی‌ترین متهمان این پرونده است که ارتباط گسترده‌ای با کارچاق کن‌ها داشته است و علاوه بر این که به صورت مستقیم اقدام به اخذ وجه می‌کرده است از طریق پلیس ساختمان و دیگر اعضای شهر نیز رشوه دریافت می‌کرده است. 

نماینده دادستان اضافه کرد: متهم محمدرضا موسی‌پور یکی از مدیران ارشد شهرداری بوده است که به واسطه جایگاه خود عنوان حلقه واسط اعضای شهرداری با دیگر اعضای شورای شهر بوده است. این متهم با سوء استفاده از جایگاه خود اقدامات مجرمانه انجام داده است. با شروع تحقیقات از موسی‌پور مشخص شد اقدامات خلاف فراوانی از سوی علی شیرخانی صورت می‌گرفته و از حساب‌های پوششی برای اخذ رشوه استفاده می‌شده است. رشوه دریافتی از سوی متهمان به صورت وجه نقدی، سکه، دلار، یورو و ارزهای خارجی بوده است. 

وی ادامه داد: با انجام تحقیقات مشخص شد متهم علی حیدریان بخشی از اموال خود را به نام عمو و پسرعموی خود کرده و سعی در پنهان کردن اموال خود داشته است به طوری که ۲۰ باب منزل در منطقه تهرانپارس از این متهم شناسایی شده است. حیدریان اقرار کرده است که شیخی مبالغی را به صورت رشوه به من داده و از سازندگان ساختمان‌ها رشوه می‌گرفته است و بخشی از آن را به من می‌داده است. براساس مستندات علی حیدریان شهردار لواسان، ملکی را در تهرانپارس به پسرعموی خود داده است. او همچنین رشوه‌های اخذ شده را به حساب محمود حیدریان عموی خود واریز کرده است. 

نماینده دادستان ادامه داد: استخوان‌بندی پرونده بر اقرار بسته شده است. پرونده شسته رفته است. متهمان نزدبازپرسی اقرار کردند و از جلسات مواجهه حضوری فیلم داریم. ان‌شاءالله این دادگاه مهر پایانی بر اقدام همه مسئولینی که به حقوق ملت دست اندازی می‌کنند، باشد. 

در ادامه جلسه دادگاه، فیلمی پخش شد که در آن اقدامات شبکه سازمان یافته شهرداری و اعضای شورای شهر لواسان با هدف صدور مجوزهای غیر مجاز ساخت و برخی از اقرار متهمان نشان داده شد. 

پس از آن علی حیدریان شهردار سابق لواسان با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت. 

در ادامه جلسه دادگاه علی حیدریان متهم ردیف اول پرونده و شهردار سابق لواسان با حضور در جایگاه گفت: بنده متولد ۱۳۵۰ فرزند حسین، متاهل و دارای دو فرزند و مدرک کارشناسی ارشد دارم. 

قاضی بابایی خطاب به متهم گفت: حقیقت گویی باعث تخفیف در مجازات می‌شود سعی کنید جز حقیقت چیزی را بیان نکنید تا از تخفیف برخوردار شوید. 

قاضی دادگاه ضمن تفهیم اتهام به متهم حیدریان گفت: اتهام شما دایر بر مشارکت در شبکه ارتشاء و اخذ رشوه به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان با مشارکت مهدی شیخی، همچنین اخذ رشوه به مبلغ یک میلیارد تومان و ۲۰ سکه بهار آزادی با مشارکت افراسیابی، همچنین اخذ رشوه به مبلغ ۳۵ هزار و ۲۰۰ دلار و ۶۲ سکه و یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان با مشارکت موسی‌پور، همچنین اخذ رشوه به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت علی شیخانی و اخذ رشوه به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است. 

رییس دادگاه ادامه داد: شما جمعاً متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۲۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و دریافت ۸۲ سکه بهار آزادی و ۳۵ هزار و ۲۰۰ دلار هستید، آیا اتهامات را قبول دارید؟ 

متهم حیدریان در دفاع از خود اتهامات وارده را رد کرد. 

متهم حیدریان در دفاع از خود در خصوص موضوع کلاک و باستی هیلز گفت: من سال ۹۶ شهردار شدم و ارتباطی با کلاک و باستی هیلز نداشتم و سال ۹۸ فعل و انفعالی در باستی هیلز انجام نشده است. پرونده کلاک قبل از حضور بنده بوده است. اینکه گفته شده ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر جواز صادر می‌شود اینگونه نیست ۴۵۰ متر هم ساخته می‌شود. 

وی در رابطه با زمین خواری گفت: زمین در لواسان گران است مگر کسی می‌تواند زمین‌خواری کند. مگر در لواسان کسی اجازه می‌دهد یک متر از زمینش را بگیرند. بنده در زمانی که شهردار پاکدشت، شهردار ورامین و… بودم خدمات فراوانی انجام دادم. در زمان مدیریتی زحمات زیادی کشیدم. ۸ سال در کربلا موکب دار بودم و نوکری زائرین را کردم و در سیل خوزستان به فرمان رهبری در شهر سوسنگرد موکب علی اصغر را راه اندازی کردم و در زمان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با راه اندازی موکب به تشییع کنندگان خدمات دادم. با انتخاب اشتباه شهردار لواسان شدم، به لحاظ اینکه بافت اجتماعی و سیاسی و… داشت و دچار مشکلات شدم. 

متهم حیدریان ادامه داد: اتهام تشکیل شبکه ارتشا را قبول ندارم و تکذیب می‌کنم. 

وی افزود: من چه نقشی در کمیسیون ماده ۱۰۰ داشتم؟ هرگز جواز خلاف قانونی صادر نشده است. مگر نباید راشی و مرتشی مشخص شود؟ به من بگویید چه وجوهی را دریافت کردم. مشخص شود راشی کیست؟ چه مبلغی را دریافت کردم؟ بنده اخذ رشوه ۱۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان را قبول ندارم. من سواد حقوقی ندارم ولی می‌دانم رشوه در قبال انجام دادن یا ندادن کار است. مشخص نشده در قبال چه کاری من رشوه گرفتم. کمیسیون ماده ۱۰۰ متشکل از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و شهرداری است. نقش من در کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟ تعیین کمیسیون توسط کامپیوتر بوده است. من از آقای افراسیابی وجوهی را دریافت نکردم. اگر گفتم یک میلیارد از افراسیابی گرفتم شرایطم مساعد نبوده است. مگر رئیس شورای شهر می‌تواند پول را به شهردار بدهد؟ این مبحثی که مطرح شده متناقض است. من هیچ وجهی را از آقای موسی‌پور نگرفتم. ایشان نیروی تحت نظر معاون شهرداری بود. 

وی افزود: گزارش ضابطین باید مشخص شود. من اقرار را قبول ندارم. اعداد متنوع از ۳ میلیارد، ۴ میلیارد و ۵ میلیارد مطرح شده در صورتی که اصلا مبلغی از شخصی نگرفتم. من ۵ ماده در انفرادی بوده ام. مشکلات جسمانی زیادی داشتم و تحت شرایط روحی و روانی بودم ۲۵ کیلو وزن کم کردم یک عددی را گفتم تا نجات پیدا کنم. 

این متهم ادامه داد: در زمان دستگیری بنده ۱۰ نفر با اسلحه وارد دفتر اتاق من شدند و با دستبند جلوی پرسنلم مرا دستگیر کردند. چشم بند زدند در صورتی که آقای اژه‌ای گفت که در زمان بازداشت متهم نباید برای خانواده او دلهره ایجاد شود ولی وارد خانه من شدند و فرزند من سه ساعت در دستشویی بود و هنوز هم وقتی در را میزنند میترسد. اموال بنده را بردند در حالی که باید آن‌ها را پس دهند هنوز تحویل ندادند. 

قاضی بابایی گفت: در خصوص وجوهی که به حساب عموی خود واریز کردید توضیح دهید که متهم پاسخ داد: من چند بار با عمویم به دادگاه رفتم. عموی من از بزرگان منطقه است و او را به نیکی یاد می‌کنند و مریض است و در قلبش باتری دارد. وجوهی به حساب عمویم واریز نکردم. 

قاضی گفت: شما به دریافت رشوه اقرار کردی و سپس آن را به حساب محمود حیدریان عمویتان جهت خرید ملک واریز کردید توضیح دهید. 

متهم حیدریان پاسخ داد: بنده پانصد میلیون تومان برای رهن خانه به عمویم دادم و خانه را از او رهن کردم. او در تهرانپارس در کار ساخت و ساز ملک است. من هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم. 

در این زمان نماینده دادستان گفت: در دفاعیاتی که شنیدیم آقای حیدریان فقط از بیماری خود صحبت کرد. وی اصلاً تحت فشار نبوده است. چگونه می‌توانید اقرار خود را انکار کنید؟ پرونده با اقرار بسته شده البته ادله دیگری هم وجود دارد، چطور آن را انکار می‌کنید؟ کجا رشوه همیشه برای انجام دادن کار غیرقانونی است؟ گاهی اوقات در قبال کار قانونی هم است. 

کد خبر 647808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    11 6
    عجب پررویی میکنه جواب نداد که هیچ طلبکار هم شد راه کار ساده ای برای امثال این آدم وجود دارد حتما آقای بابایی این ترفند را بکار میبرند بعضی مار خورده و افعی شده اند چرا اسم پاک سردار دلها رو میبری مردک تو و امثال تو این کشور رو خراب کردین اسلام رو از چشم ها انداختین و رهبر رو تنها گذاشتین مجازات امثال شما باید خیلی بالاتر باشه
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    5 2
    فکر کرده با اسامی امثال این میخواهد قاضی رو‌هم‌فریب دهد اینها ابروی جمهوری اسلامی را بردن باید اشد مجازات بشن در جمهوری اسلامی این اوباش نباید پست ومقام داشته باشند مقام که سر گردنه نیست که دزدی کنند باهاش
  • TR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    3 3
    نه معلوم گناهکاره نه بیگناه.با اقرار و فشار آوردن از نظر قانونی نباید و نمیشه به کسی انگ زد.باید مدارک محکم و محکمه پسند رو مقابل قاضی قرار داد و قاضی با سئوال های تخصصی و ارائه مدارک متهم رو به سمتی بفرسته که دیگه چاره ای جز اعتراف نداشته باشه.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 0
    این بیشرف را باید اعدامش کنن که درس عبرتی بشه برای دیگران که دیگه اسم موکبداری سر دار شهیدان را نبرد ،انشالله که حکم خوبی صادر بشه تا ملتی که در بدبختی وگرفتاری روزگار بسر میبرد یک مقدار دلخوش شود.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 1
    زیر هزار میلیاردی هارو بدبخت میکنند ولی بالاتر از هزار میلیاردی ها معاف اند، نه اسمی نه خیری نه حکمی و نه بازداشتی!!!؟؟؟
  • Arash IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    7 1
    با سلام قضات بلند پایه دادگستری جرم این شیادها را مقایسه کنید با جرم طاغوتی بزرگ غلامرضا نیک پی شهردار تهران که در نهایت تنها جرم او خرید مشروبات الکلی و ویسکی برای مهمانان خارجی شهرداری از پول مردم مستضعف بود آن وقت ببینید که در زمان حکومت اسلامی به اسلام ائمه و به کام این شیادها چه فسادی نهفته است. لذا خواهش میکنم رحم نکنید و همه این شیادها را به اشد مجازات ممکن بسرعت محکوم و همه را با هم دسته جمعی تیرباران فرمایید.