انسان‌های بزرگ، معمولا زندگی‌های پرباری هم دارند. به این شکل که هم مشغله فراوانی دارند و هم سعی می‌کنند حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند. آنها به دلیل اهداف مشخصی که دارند، اولویت‌های‌ زندگی‌شان مشخص است و همین امر باعث تمرکز زیادی در زندگی‌شان شده و برکت این زندگی‌ها را افزایش می‌دهد.

نرجس سلیمانی

همشهری آنلاین - یاسر صداقت‌گویان: حاج‌قاسم  از آن دست شخصیت‌هایی بود که فراوانی مشغله را در آنها، به‌راحتی می‌شد مشاهده کرد. به روایت رهبر انقلاب، او در حالی که روزی ۱۵ساعت کار می‌کرد و تازه از سفرهای کاری برگشته بود، وقت می‌گذاشت و با دیگران ملاقات کرده و آنها را اقناع و توجیه می‌کرد! این حجم از پرکاری،‌ همیشه این سوال را پیش روی دیگران قرار می‌دهد که چنین افرادی، چگونه بین زندگی خانوادگی و غیرخانوادگی خودشان تعادل برقرار می‌کردند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، به گفت‌وگو با نرجس سلیمانی، فرزند سردار رشید اسلام نشسته‌ایم که عضو شورای شهر تهران نیز هستند. اگر می‌خواهید درباره زندگی خانوادگی و سبک زندگی این سردار بزرگ نکته‌های کمتر شنیده‌ شده‌ای را بخوانید، این مصاحبه را از دست ندهید.

اولین بحثی که درباره حاج‌قاسم مطرح می‌شود، سبک زندگی اوست؛ اینکه زندگی یک فرد چه ویژگی‌هایی داشته که منجر به چنین دستاوردهایی شده است. سبک زندگی حاج‌قاسم چگونه بود؟

زندگی پدر مبتنی بر مجاهدت بی‌وقفه در پیرامون خیمه ولایت بود. زندگی او بر اساس تدبیر و مدیریت با توجه به راهبرد کلان انقلاب مجهز به سلاح اخلاص، منقش به شجاعت و در عین پرهیز از نگاه به هرآنچه غیر از صراط مستقیم بود. اگر زندگی و مسیر حیات شهید سلیمانی را زیر ذره‌بین بگذاریم و لحظه‌لحظه آن را جداگانه نیز به محک بگذاریم، آنچه باقی می‌ماند جامه توکل بر ساختاری از اخلاص و پرهیز از افتادن به دام افراط و تفریط است.

می‌دانیم که بخش اعظمی از زندگی سردار را مأموریت‌ها و حضور وی در میادین مختلف تشکیل می‌داد. در چنین وضعیتی که حضور پدر کمتر احساس می‌شد، زندگی برای همسر و فرزندان او چگونه سپری می‌شد؟

با توجه به شرایطی که شهید سلیمانی داشتند، هیچ زمانی به خاطر نمی‌آید که بیشتر از یک یا دو روز ایشان با فراغ بال و بدون وجود اضطرار و نیاز به حضور در جایی در کنار خانواده بوده باشند. در واقع در طول ۴۰سال مداومت بی‌وقفه ایشان در مسیر جهاد، فرصت چندانی نداشتند. در دوران فعالیت در جبهه و دفاع مقدس که تکلیف بر همگان روشن است. در دوران حضور در جنوب شرق کشور و بعد از آن نیز فرصت‌های حضور در جمع خانواده به قدری کم بود که روزگار همانند دوران جنگ می‌گذشت. چنانکه خانواده برای دیدن ایشان می‌بایست در محل فعالیت‌شان حضور پیدا می‌کرد. البته برای کودکان، اهواز و مقر فرماندهان جاذبه‌هایی داشت. همچنین عرصه وسیع جنوب شرق از مرزهای شرقی در سیستان تا نزدیکی دریای عمان و حوالی زاهدان و میرجاوه نیز تجربه‌هایی بی‌نظیر در خاطر خانواده مانده است. آن روزگار، لحظاتی شامل دلهره، نگرانی، شادمانی و غرور را در یاد کودک و نوجوان ثبت و ضبط می‌کرد. من لحظاتی را به خاطر می‌آورم که بی‌شباهت به تصاویر سینمایی نیست؛ گذر از مسیرهایی که در مسیر آتش اشرار قرار داشت و کاروان‌هایی از دور در میان غبار و تندبادهای ۱۲۰روزه سیستان که معلوم نبود به استقبال می‌آیند یا به قتال، به روشنی پیش چشم من حاضرند. همه اینها در کنار پدر که تنها چند ساعت طول می‌کشید، تبدیل به خاطرات نیکویی شده که در آن تنها چیزی که باقی نمی‌ماند، نگرانی، گرما و گرد و خاک بود. در واقع تماماً پدر بود که در وسعت یک اسطوره در جنگ با هر آنچه نماینده بدی و زشتی بود، حضور داشت.

حرف‌های خواندنی دختر سردار سلیمانی | جمعه‌ها صبحانه با پدرم بود | ناهار هم درست می‌کرد اما زردچوبه‌ و دارچینش زیاد می‌شد



تصور عمومی مردم از سردار سلیمانی حضور در میدان جنگ، سال‌ها مبارزه با استکبار، از خودگذشتی و رشادت‌های وی بوده است. به تعبیر دیگر تصویر مردم، غالبا یک سردار نظامی بوده که در قاطعیت‌های مورد نیاز در میادین و مأموریت‌ها زندگی می‌کرده است. برای غالب مردم خیلی جالب است که بدانند زندگی چنین فردی، با همسر و فرزندانش چطور بوده و به تعبیر دیگر، چگونه رفتاری در منزل داشته‌اند؟

اگر در یک روز جمعه خانه بودند، صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شدند و خودشان صبحانه‌ای که دوست داشتند درست می‌کردند. بعد همه را به نظم و ترتیب تشویق می‌کردند و معمولاً از فضای شخصی هرکس شروع می‌شد و کم‌کم به صورت فراگیر تمام خانه را تا ظهر دربر می‌گرفت. صدای رادیو نیز در خانه طنین ملایمی داشت و ناهار را نیز دوست داشتند خودشان آماده کنند؛ البته در چاشنی‌ها کمی دست ‌و دلباز عمل می‌کردند و نتیجه گاهی اوقات کمی رنگین‌تر بود از آنچه در عرف مورد انتظار است. یعنی گاهی زردچوبه‌اش زیاد بود و گاهی دارچین آن بیش از اندازه بود و به کمال درجه دلچسب برای بعضی و پررنگ و لعاب برای دیگری بود. حضورشان گرمابخش کانون خانواده بود. پدری مهربان و نکته‌سنج و در بعضی مسائل سختگیر و همسری قابل اتکا و قابل اعتماد به اعلای درجه ممکن، دلسوز و عاشق خانواده بود.

در سال‌های گذشته که رسانه‌های بین‌المللی معمولا سعی می‌کردند که در قالب گزارش‌های تحقیقی به شناختی از سردار دست پیدا کنند، معمولا به اهل سفر بودن او بسیار اشاره می‌کردند. پدر اهل سفر با خانواده بودند؟

اگر فرصتی پیدا می‌کردند که از چند ساعت بیشتر بود تلاش می‌کردند تمام خانواده را یکجا جمع کنند و ساعاتی را در کنار یکدیگر در فضایی با عطر و طعم روستا سپری کنند. حالا این روستا می‌توانست محل تولد ایشان در قنات ملک باشد یا روستایی در اطراف زاهدان و زابل یا این اواخر با توجه به بُعد مسافت هرجایی خارج از شهر تهران و حتی روستایی در حوالی مشهد مقدس در پس یک سفر زیارتی بود. البته ایشان تمایل بسیاری به ایرانگردی با خانواده نیز داشتند که به مقتضای کار ایشان همیشه فرصتی برای شروع پیدا می‌شد اما بعد از چند ساعت با رفتن ایشان به پایان می‌رسید.

خاص‌ترین خاطراتی که از حضور پدرتان برای شما به یادگار مانده است، کدام خاطره بوده و می‌توانید برای‌مان تعریف کنید؟

تک‌تک لحظات حضور ایشان پُرمعنا بود. در دوران کودکی وقتی کتابی برایم می‌خریدند التزام به خلاصه‌نویسی آن جزو واجبات بود و جالب آنکه خلاصه نوشته را هم می‌خواندند و راهی برای در رفتن از زیر کار نبود.

برای‌مان جالب است که درباره نگاه سردار به زنان و نقشی که برای‌شان قائل بودند بدانیم. در این‌باره نکته‌ای دارید که با ما در میان بگذارید؟

وقتی نوجوان بودم، طبیعی بود که مثل هر نوجوان دیگری در تکاپوی یافتن و جستن هویت شخصی برای خودم بودم. پدر به‌رغم مشغله فراوان‌شان وقت می‌گذاشتند و با هم به کتابفروشی‌ها می‌رفتیم و حتی در انتخاب کتاب‌ها کمک کرده و جهت‌دهی می‌کردند. در عین حال، فضای خواندن را در حد معقول باز نگه می‌داشتند تا تفاوت مسیرها و بینش‌ها مشخص شود، در مطالعه خیلی دست و دلباز عمل می‌کردند و هزینه‌های خرید کتاب را با طیب خاطر می‌پذیرفتند. در مورد بانوان اعتقاد عملی داشتند که بهشت زیر پای مادران است، قبل از فوت مرحوم بی‌بی‌مان(مادربزرگ پدری) مدت‌ها مترصد فرصتی بودند که کف پای مادرشان را ببوسند و وقتی این‌ کار را انجام دادند تا مدت‌ها از اثر بوسیدن دست و پای مادر به صورت وضعی سخن می‌گفتند و آن لحظه را جزو لحظات سعادتمندی‌شان می‌دانستند.

کد خبر 647492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 192
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    عالي
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      8 16
      درود خداوند برسردار دلها
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    در‌مورد جزئیات زندگی شهید از این مصاحبه ها بیشتر انجام بدید
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    لبیک یا حاج قاسم
    • زهره مرادزاده IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      4 19
      بله درباره شخصیتهاخوب مانند حاج قاسم زیاد باید گفت
  • سردار دلها IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    حاج قاسم همیشه زنده است همیشه به یادتیم سردار دلها
  • اشنا IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    خدایا ۵درصد مسولین از این سردار دلها درس بگیرند
    • مونا IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      4 4
      ❤❤❤❤❤❤
  • مهدی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    روحت شاد پهلوان عالم
    • زهرا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 18
      اونایی که منفی دادن‌ دستشون‌ خورده
  • باران IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    خدار حمت کنه حاج قاسم عزیز را امیدوارم شفاعت ما را بکنن ومسئوو لین یکم یاد بگیرن
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      7 5
      شهیدان همیشه زنده اند شهادت مبارک
  • حسن عظیمی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    سردار سلیمانی یک سردار واقعی بود مالک اشتر زمان ما بود روحش شاد و یادش گرامی و راهش ادامه
  • نسیبه ناصری FR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    دستگاه قضایی ایران حتی سپاه و ارتش هم کاری برای انتقام نکردن...ما مردم ایران اولیای دم سردار سلیمانی هستیم ‌. و همه خواهان انتقام سخت و فراموش نشدنی داریم . اگر قراره دادگاهی برگذار بشه .باید فرماندهان نظامی آمریکا و فرانسه و آلمان و اسرائیل .با بدترین وجه ممکن نابود بشن . و خط قرمز این کشور ها تل‌آویو هست باید با خاک یکسان بشه و هلوکاست دیگه اما با تفاوت اینکه یک اسرائیلی صهیونیست در دنیا نمونه انجام بشه .شاید شاید این انتقام تسلی دل مردم ایران بشه .خواستار این نوع حکم هستیم .دادگاه لاهه هیچ کاری نمی کنه اونا به اسم مدافع حقوق بشرن .اما باطن دستشون با قاتیلن سردار سلیمانی توی یه کاسه هست .
    • ایران IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      شما لطف کن ازطرف خودت حرف بزن نه ما مردم ایران!!!!
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      جنابعالی حتمأ از همه نظر تأمین میباشی و آنقدر رفاه کامل هستی که واست اهمیتی نداره که علاوه بر این اوضاع آشفته معیشتی و اقتصادی کشور وارد جنگ سرد هم بشچد اما عموم مردم مثل جنابعالی در رفاه کامل به سر نمیبرند و همین الانشم کمر ما مردم زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده تا چی برسه که جنگ سرد هم به آن اضافه شود خیلی دنبال انتقامی پاشو برو اسراییل باهاشون سر شاخ شو
    • فف IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      فیلم زیاد میبینی شما
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      38 18
      انتقام که بی حساب و کتاب نیست هر چیزی وقتی داره خودشم الان کشور وضعیت انچنانی خوبی نداره
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      33 51
      بله، خدا نابود کنه دشمنان بالفعل ‌‌‌‌و بالقوه سردار سلیمانی و راه ایشونو
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      5 11
      راست میگه بایدانتقام گرفت
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      7 2
      شما میدونی قیمت آیفون پرومکس چنده خانم ؟
    • جواد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      7 0
      چیکار به آلمان داری 😐😐😐
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      3 2
      شماهایی که میاید برای انتقام خواهی اینجور جبهه میگیرید قطعا که طرف حق نیستین هرچیزی جایی داره و انتقام هم جوری خواهد بود که مسببین این عمل شنیه بدونن تقاص چی رو پس میدن خواهشا مسائل اقتصادی رو به این مورد گره نزنین و اینقدر مثل اون خانوم المهناز غرب پرست و غربگدا و خودتحقیر نباشید عاملین این وضع مملکت همون کسایی ان که تو برجام ناعرجامشون شرط کردن این شهید بزرگوارو تحویل دشمن بدن
    • ابوالفضل IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 3
      باید انتقام گرفت که اگر نگیریم باعث جنگ میشه خدا مارو از دست آدمای نادان و ترسو نجات بده انتقام نگیریم تو همین وضع باید بمونیم بعدش یه بار مرگ یه بار شیون مرگ بهتر از ذلت است جنگ کنیم و بمیریم ولی آمریکا نابود بشه بهتر از اینه که زنده بمونیم و ذلت بکشیم
    • علی IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      5 0
      همون مونده تو بیای نظر بدی جنگ بشه خودت اول فرار میکنی بزار دیپلماسی کار خودشو بکنه همه چی به وقتش
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 0
      ازطرف خودت حرف بزن
  • حسن عظیمی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    سلام من سردار سلیمانی را همیشه زنده می دونم یک کلمه بگم لعنت خدا بر پدر ومادر ترامپ کیثافت بکنه که یک موجود زشت مثل ترامپ به دنیا آوردن
    • ایرانب IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      86 44
      اینجوری که تو میگی باید کل جهان رونابود کنیم جنگ باعث کشته شدن هزاران بی گناه میشه و دود جنگ تو چشم فقط ما بی چاره ها میره وگرنه اون که داراست هروز داراترمیشه و غمی هم نداره
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    سلام سردار بی سرم در عالم بی‌نظیری ....🖤⁦♥️⁩🖤⁦♥️⁩
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      2 3
      اگر امثال ایشان نبودند الان این امنیت را ما نداشتیم خدا انشالله اینچنین بصیرت را به همه ی ما بدهد تا بتوانیم از گرانبهاترین چیزی که داریم برای مکتب و مملکتمان بگذریم .
  • امیرپاشا IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    واقعا مرد میدان بود و حیف شد زود ترک کرد مارو. ان شاءالله ک سرپل صراط بیاد ب همراه حسین فاطمه ضامنون بشن یک صلوات ختم کنید به روحشون
  • حسین IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    خانم سلیمانی خوشا به سعادت شما . پدری داشتی قهرمان ملت ایران عشق او به اسلام ومردم بعد از گذشت دوسال از شهادت هم چنان مثل اکسیری گرانبها در تفکر هر جوان غیر تمندی ایرانی و سوری وعراقی ولبنانی که می خواهند حاج قاسم باشد روحش شاد راهش پر رهرو
  • مینو قیصری IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    سلام وعرض ادب خانم سلیمانی بزرگوار بنده خدمت خانواده ی ارزشمندتان تسلیت عرض میکنم ودرودی میفرستم به روح بلندش که بسیار مدبر ومقتدرانه زحمت میکشیدند روحش شاد امیدوارم بقای عمر بازماندگانتان وخداوند صبر دهد
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      3 7
      منظور اون آدمای ک منفی زدن چیه . وطن فروشی ؟یا ... درود بر سردار دلها
  • محمدی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    هنوز منتظر انتقام سخت هستیم بدون انتقام سخت و دندان شکن دلم آرام نگیرد
    • پروین AE ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      5 3
      فعلا گرانی در حال جنگ با ماست جناب
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      7 5
      چی میگی من تا قاتلای سردار تیکه تیکه نشن دلم آروم نمیگیره
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    سلام خانم سلیمانی عزیز ما هیچ وقت سرداردلها را فراموش نمیکنیم ایشان یک اسطوره برای ما بودن وهمیشه برای ما زنده هستن
    • ابوالفضل علومی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      53 59
      حاج قاسم در نظر ملت ایران یک قهرمان ویک اسطوره ملی همچون مالک اشتر بمعنی واقعی وعملی بود. ما ملت مومن وغیور ایران هرگز وهیچ وقت یاد وخاطرات جان فشانی ها، ایثارگری ها صفا وصداقت واخلاص در عمل ایشان را از یاد و تاریخ اینده این مرز وبوم و حتی منطقه وجهان فراموش نخواهد کرد روحش همنشین سرور سالار شهیدان اقا اباعبدالله الحسین
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    58 59
    عزیزم زینب جان بدان سرداردلهاپدروتاج سرهشتادمیلیون نفربودروحششاد
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    50 76
    روحشان شاد
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      این نرجس خانم هست که باهاش مصاحبه شده نه زینب خانم
  • رضا امیدی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    68 80
    یه عالمه گریه دارم براش. وقتی تصویری ازش میبینم بی اختیار گریه میکنم موی سفیدش حرمت دارد شیفته شهادت بود نه ریاست. دلم می‌خواهد می‌بود و هزار بار صورتش را میبوسیدم هزار بار موهای سفیدش را شانه میکردم. آخر پدرم بود. آخر افتخارم بود الان که نیست شانه ام مانده در گوشه اتاق خاک می‌خورد. سوره یاسین را نثار روح مهربان پدرم میکنم. پدر شهادتت را مبارک گویم یا تسلیت 😢
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    58 55
    روح حاج قاسم شهید فاتح جنگ سرد سرور آزادی فرمانده افسانه‌ای شاد و يادش همیشه جاویدان من یک افغانستانی هستم‌ افتخار میکنم برای حاج قاسم شهید افتخار میکنم که همزبان حاج قاسم شهید هستم واقعا حيف شد سردار دل ها
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    58 49
    خدارحمت کنه حاج قاسم راپهلوان نترس ایرانی
    • فرشته IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      1 2
      بعضی ایرانیها کلام شما را بخوانند و بفهمند
  • رضا صالحی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    40 51
    روحش شاد یادش گرامی سردار دلها مرگ بر آمریکا به‌ عنوان یک افغان میگم حیف حاج قاسم سلیمانی روحش شاد
  • شهلا IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    54 44
    درود بر شرفت حاج قاسم عزیز ، انشاالله که با حضرت علی ع محشور شین ، یادت همیشه با ماست و رهرو راهت هستیم ای عزیز دلها
  • رضا IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    47 46
    لبیک یا حاج قاسم سردار دلها وفرزندرهبر ، منم شفاهت کن
  • الهام ب IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    41 44
    روحت شاد مرد بزرگ ...واقعا هیچ کسی به مثال ت در ایران زاده نخواهد شد .بهشت برین جایگاهت باد سردار دلها
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    44 39
    خدا رحمتشون کنه ،بهشت برین جایگاهشان، ان شااله همه ایشون رو الگوی سعادتمندی در دنیا وآخرت قرار بدیم
  • یکی از مردم واقعی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    58 26
    لطفا همه نظرات مردم رو بزارین نه اونایی که دلتون میخواد!!!!
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      3 6
      غلط کرده کسی پشت سر سردار حرف بزنه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    48 51
    رنج بسیار بیاید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
    • کسانی که مریض هستند همیشه مزاجشان تلخ است. IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      2 3
      مردی سلیم النفس و بسیار عطوف بودند و مردمی.
  • سارا IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    39 41
    روحت شاد ای سردار بزرگ نامتان همیشه مانا
  • ایرانی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    43 37
    سلام جانم سلیمانی پدرشما پدرهمه ایران بود وپدر همه مظلومین ما و تمام مظلومین عزاداریم ایشان برای همیشه در یادها میمانند. روحش شاد و یادش گرامی
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    33 40
    واقعا حیف شد خداوند بیامرزه واجرش را دران دنیا بهش عطا فرماید انسان شرفو بزگواری بود که دل میلونها انسان جا دارد با رفتنش بچه های شهدا دوباره یتیم شدن اخه چقدر بزرگوار بودی سردار عزیز انشالا باشد که بعضی مسولا بدرد نخور و بی لقایت از این سردار رشیت اسلام حاج قاسم الگو بگیرند وبه گفته های ایشان عمل کنند شعار الکی وعده الکی به مردم ندهند انشالا به امید انروز وسلام
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    40 41
    سردار سلیمانی همیشه در دلهای ما زنده س لبیک یا حسین
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    30 37
    خدا رحمتت کنه حاج قاسم ماهم شفاعت کن
  • هموطن IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    33 39
    سلام، شهادت هنر مردان خداست
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      16 13
      روحش شاد
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    36 38
    قلبم گرفت سردار وقتی شهید شدی😭😭
  • فاطمه IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    30 39
    واقعاحیف ای کاش همه قدرقطره قطره خون شهیدان مخصوصاحاج قاسم سلیمانی رابدانیم ومسئولین مادرس اخلاق وجوانمردی وپاک بودن را ازاویادبگیرن روحش شادویادش جاویدان🙏
  • ناشناس IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    30 37
    سردار عزیزم درود بر تو درود برتو درود برتو
  • حسین شیبانی اصل IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    29 35
    خیلی دوستدارم جان ام رافدای سردارحاج قاسم سلیمانی وبه یاداو جان ام رافداکنم .
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    26 35
    خدالعنت کنه قاتلان ودشمنان قاسم سلیمانی را.روحت شاد تودر دلها ویادهاتا همیشه زنده ای.عرض تبریک وتسلیت به خانواده ی عزیزت.مردان خدا زنده اند
  • ققنوس IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    38 32
    خداوند روحت را با امام حسین ویارانش محشور نمای سردار بزرگ ،ای کاش چند نفر مثل شما در این مملکت وجود داشت که تمام دوران زندگیت را وقف مردم ودفاع ازمظلومان کردی وجز قدم نهادن در راه خدا ورضایت او هیچ راه دیگری رو نمیخواستی ،وآرامش واسایش خود را صرف خدمت کردن به انسانها کردی به فکر جاه ومقام نبودی ،خوشا به حالت که چنین سبکبال به سوی خدایت سفر کردی ، ولی حاجی خیلی زود مارا تنها گذاشتی ،ایکاش بودی ومرحمی بودی بر دل زخمی مردمان سرزمینت که روزگارشان سخت وطاقت فرساست از دست بعضی بی دینان از خدا بیخبر ،غم سردار بزرگی مثل تو برای همیشه در دل ماست وکاش آقایمان مهدی (عج) ظهورکند وانتقام خون به ناحق ریخته ات را بگیرد ،روحت شاد ونام یادت جاودانه
  • ناشناس IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    29 30
    کاش زمان به عقب برمیگشت و سردار پاک و با محبت و جنگجوی کشورم هنوز بود ..افسوس ..روزگارمثل تو ندیده
    • یاور صمدیان LV ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      2 3
      خدا رحمت کنه روحش شاد وطن پرست وناموس پرست بود روحش شاد رو سفید رفت پیش خدا
  • یونس سلامی IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    29 35
    خانم سلیمانی، خواهرم،حاج قاسم متعلق به کل مسلمانان جهان خصوصا مستضعفین هستش،بطوری که در آفریقا...در اروپا وحتی مردم آمریکا برای ایشان مجلس ترحیم می ذارن، آرزوی شهادت داشت وبه آرزویش رسید امیدوارم مسئولین از این شخصیت بزرگ و والا درس بگیرند روحش شاد و یادش گرامی باد و راهش پر رهرو
  • نعیمی IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    30 28
    انتقام
  • جلیل راضی اردکانی IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 36
    با سلام ضمن تسلیت این ایام پشنهاد میکنم روش و منش شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در کتب درسی کنجانده شود و تدریس نماییم با تشکر
  • ایمان IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    28 34
    سلام دوستان، حاج قاسم عزیز زنده است، چون راه و رسمش ، رفتارش ، فکرش، جهان بینیش، ولایت مداریش زنده است، ایشان به آرزوشون رسیدند، شهید حاج قاسم برای استکبار بیشتر خطرناکه و تاثیرگزار ...
  • ۳۱۳ US ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    41 32
    من احساس میکنم سردارتازه شهیدشده چون باخواندن مطالب مخصوصاًاین چندروزیه جای خلوت میشینم وگریه میکنم خداباعث وبانی شهادت سردارعزیزمارا(داخلی،خارجی) نیست ونابودکندوصبربه خانواده محترم بدهد...‌..
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    28 28
    روحت شاد سردار بزرگ آسمانی نامت همیشه جاودان
  • عبدالواثق IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    28 28
    درود بر روان پاک شهدا و صلوات بر روح عظیم و عزیز جنرال سلیمانی . من افغانم اما چرا سلیمانی را دوست دارم ؟ چون او نمونه ی از وطن دوستی و وطن پرستی هست . نمونه ی که کشور ما از نداشتنش تا پای مرگ پیش رفت ...
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    24 32
    روحش شاد یادش گرامی
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    22 25
    مثل یک پدر دوستش داشتم کاش همه سردارها مثل اون بودن
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    22 29
    عالی عالی مطلبتون خداحفظتون کنه
  • محمدهاشمی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    19 28
    درودخداورسولش برتو ای مردبزرگ
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    20 32
    روانش شاد
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    26 37
    کاش زودتر می شناختمت، یادت گرامی روحت شاد، همیشه به یادت هستم سردار
  • رقیه IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    28 27
    خدا میدونه دو سال اشک چشم من خشک نشده وبیاد این ابر مرد دنیا هستم ..یادش گرامی .امیدوارم دعا گویم باشن ..
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    24 43
    خداوندشهادت رونصیب دوستدارانت کنه.الهی آمین
  • نسرین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    20 24
    روح شهید سلیمانی وسایر شهدا شاد . ایشان فرزندان بسیار شایسته تربیت کرده‌اند ودختران محجبه وبسیار زیبا دارند . چه بسا افرادی که در جامعه کنونی بی حجابی را شأنیت خود دانسته اند و هر چه به آب و آتش می‌زنند تا خود را جلوه دهند.اینها بروند واز امثال بانوانی چون دختران با وقار شهید درس بیاموزند . قیمتی که شهید برای خرید آخرت داد خیلی سنگین بود . کسی توان پرداخت آن را ندارد .درود
  • رضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    22 24
    سلام،حاج قاسم،مردی بی تکرار،نمونه انسان کامل،در عمل،اخلاق،تواضع، ایمان واقعی به خدا،به مردم،به چشم،خدمتگزار میدید،وبرایشان ارزش قائل بود ،ای کاش همه ما از او درس بگیریم،خصوصا مسولین ....
  • کوروش IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 25
    بعد از دو سال هنوز در غم تو گریه میکنم. ای سردار پاک
  • نازنین خوزستان IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 24
    ما ایرانی ها آن شهید بزرگ را خیلی دوست داریم وخواهیم داشت ❤❤❤❤❤❤❤
  • یک نفر اصفهانی باشرف IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    22 32
    سلام بر ابرمرد و قهرمان تاریخ جهان، قهرمانی که با خبیث ترین و بی غیرترین در جهان مبارزه کرد به خاطر مظلومین و بی دفاع ترین مردم جهان و موفق هم گردید که این موفقیت او باعث آجر و مزد شهادت او شد ، درود و صلوات بر روح پاک او و همه شهدای اسلام و وطن و جهان. ولی باید انتقام خون این شهید بزرگوار و مظلوم گرفته شود و از دولت مردان توقع داریم برای احقاق خون شهید ایران و جهان.
  • حسین احمدی PK ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    30 31
    خداوند رحمتش کنه سردار سلیمانی را
  • سجاد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    22 27
    خدا بیامرزه سردار رو مرد خیلی خیلی خوبی بود خدا این آمریکایی ها رو از زمین محو کنه انشا الله
  • مهدی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    19 25
    خدا این بزرگ مرد رو رحمت کنه و حق رجعت در مورد ایشان صدق کنه و در کنار ظهور آقا امام زمان ایشان سردار مولای عصر باشه. انشاا...
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    24 36
    خداوند سرداررماحاج قاسم را با امام حسین علیه السلام محشور گرداند آمین یا رب العالمین !
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    26 29
    حاج قاسم درقلب مازنده س
  • UZ ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    25 34
    سردار دلها همیشه زنده هست
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 30
    هیچ وقت لحظه شنیدن خبر شهادتت یادم نمیره انگار از آسمان اشک میبارید بغص دلم ساعتها گرفته بود
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    25 28
    عاشق حاج قاسم هستم... خدا کنه برای ما هم دعا کنند..
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    24 25
    سردار دلهامون رفت اما از خودش اعمال نیک جا گذاشت کنایه به مسولین
  • مرگ بر آمریکا IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 32
    مرگ بر اسراییل...مرگ بر امریکا مرگ بر ال سعود لبیک یا سید علی🤲🙏
  • ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    32 28
    روحت شادمردمیدان
  • قاصم الجبارین IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    27 28
    درود خدا بر اشرف سرداران و شهدای. تاریخ ایران زمین. که در کائنات هم نمیتوان همتا و نظیر. چنین. سردار مقدسی را. یافت گمانم. پیامبر. اعظم و حضرت علی هم. آرزوی. داشتن. اینچنین. انسان مقدسی را. داشتند و اکنون. به داشتن. چنین. شخصیتی. مقدس. در. بهشت. برین. افتخار. میکنند که وجود مبارک. این. انسان. مقدس. به. بهشت خدا. زیبایی و. معنا داده است خوشا به حال فرزندان و همسر مکرمه ایشان. که چندینذسال. سعادت. در کنار ایشان بودند را در دنا. داشتند امید است. شفیع همه. مظلومین. جهان در روز. محشر کبرا و رستاخیز. باشند. التماس دعا. یا حق
    • فانوس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      1 2
      سر دار دلها نام دیگر تو امنیت بود.تا همیشه صادقانه دوستت دارم .
  • بانوی ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 1
    زینب جان ،سردار ،پدر همه دختران این سرزمین بود و هست افتخارم این است که نام ایشان را بر صفحه دلم تا ابد به یادگار حک ،خواهم کرد ، ای کاش سرزمینم ،فارغ از همه تعصب ها و عقاید ،مختلف قدر شناس ،شیر مرد ،کرمانی ،باشند ان شاءالله... روحش شاد و یادش تا ابد جاودان باد.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    حاج قاسم هنوز هم زنده است
  • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    2 2
    براستی مگه سردار دلها چنتا بود که بارفتنش کل دنیارو دگرگون کرد هرچی از شهادت سردار عزیزم میگذره بیشتر دلم براش تنگ میشه هروقت صداشو میشنوم یا عکسشو میبینم بی اختیار اشکم سرازیر میشه سردار سرفرازم سالگرد شهادتت مبارک
  • رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 3
    روحش شاد یادش گرامی کاش این مسولین دزد به جایی این مرد میرفتن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    12 15
    روحت شاد سردار دلها راحت ادامه دارد تا آخرین قطره خونی که در رگ ماست
  • نسترن IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سردار دراین حکومت یک استثنابود وهست وخواهد بود روحت جاودان بی همتای دوست داشتنی
  • فرزند ایران IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    4 2
    روحت شاد حاج قاسم عزیز⁦❤️⁩🙏
  • امین IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    واقعا عبرت اموز بود روحش شاد این الگو واین مرد تکرار نشدنی
  • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سلام بر سردار سلیمانی عزیز
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    13 19
    روحشون شادوباائمه اطهارمحشورباشه
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    16 17
    ای کاش آنهایی که خودشان رو بزرگ می‌بینند رفتارهای سردار رو داشته باشن. سردار دلها روحش شاد
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 2
      خدا مهربون به حق حضرت زهرا کمکم کن تا بنده خوب باشیم
    • مجید IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 2
      روحت شاد حاج قاسم سلیمانی من شهادت سردار شهید رابه تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض میکنم
  • ژاله سعیدی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 1
    لطفاً همیشه با خانواده حاج قاسم،مصاحبه داشته باشید،تا همه از رفتار واخلاق،حاج قاسم الگو بگیرند،روحت شاد عزیز دلها،قیامت شفاعتم کن
  • نازی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سردار دلهال ها یادت گرامی حاج قاسم
  • US ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    درود بر شهدا ...این سبک زندگی را اکثر فرماندهان نظامی کشور از زمان دوران دفاع مقدس تا به امروز، در زندگی شخصی خود دارند. ما مدیون دلاورمردان ارتش و سپاه و ناجا کشور هستیم.
  • صهبا.پ IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    درود بر سردار دلاورمون...
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    افتخارم،غیرتم،بغضم،اشکم،جایگاهش درقلبم،فقط سردار دلها.روحت شاد،
  • امیررضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سرداردلها لبیک یا خامنه ای لبیک یا سلیمانی
  • روزبه IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    ما هم اغلب شام نمکش کم است چون فشار خون میاورد به جان خودم
  • امین IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    "خدا" رحمت کنه این مرد بزرگ و مجاهد را
  • حامد IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    روحت شاد ای ابرمرد بی نظیرتاریخ تاریخ همیشه به تو افتخار خواهد کزد فقط خدا خودش میدان کیستی مادرفراق تو نالانیم.لعنت خدا وملائک به ترامپ خبیث ودشمنان لعینت
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    باسلام خدمت خانواده محترم سلیمانی سردار دلها هر روز آرزوی شهادت می‌کرد به آرزویش رسید ای کاش این مسوولان بی لیاقت یک جو غیرت حاج قاسم راداشتند حرف برای گفتن زیاد هست اما.............
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    با عرض سلام خدمت خانواده معزز حاج قاسم سلیمانی حقیر حدود 25سال روزه گرفته ام اگر مورد قبول درگاه خداوند متعال باشد همه ثواب آن رو تقدیم میکنم به روح بلند سردار عزیز
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    سردار سلیمانی سرباز حضرت مهدی عج بودند.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    خدا لعنت كنه قاتلان حاج قاسم عزیزمان رو تا قیام قیامت حاج قاسم جان نام و یادت هیشه در دلهای ما وجدان است روحت با مادر معصوممان فاطمه ی زهرا س محشور باد درود بر تو ای بزرگ مرد ایران زمین .
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    زینب خیلی ب پدر شبیه .این حتما ب مادر رفته .سلام بر زینب عزیز
  • اعطم GB ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    روحش شاد نامش گرامی
  • یلدا IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    واقعامردبودوقتی میبینمش دست خودم نیس اشک توچشام جمع میشه
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 3
    تنهاابرمردتاریخ که میزریاستش درپای کوه ها ودرمنطقه بودوباسینه سپرکردنش مانع ازورودداعشی های گرگ صفت بود دیگه اینکه باکت وشلواراتوشده ادعا نمیکردکه مسول فلا چیزه به نظرمن لیاقت ریاست کل دنیاروداشت روحش شاد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    سردار دلها همیشه به یادت هستیم ای کاش مسولین مثل شما مسولیت پذیر باشند
  • مهدی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 1
    روحش شاد ، واقعآ وجود این افراد از نعمت های خدادادی بود که زود از دست دادیم ، کاش دولتمردان ما نیز الگویی از این جوانمردان با غیرت گرفته باشند
  • بنده IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    مرد فراموش نشدنی ,,,,,
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 1
    عاشقان راسرشوریده به پیکرعجب است دادن سرنه عجب داشتن سرعجب است
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    عالی ،لذت بردم ،الگویی برای اقایون باشن ،انءشاالله
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روحشان شاد
  • محسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    روحش شاد یادش گرامی
  • سمانه IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    من عاشقتم حاج قاسم عزیزم انشالله روحت شاد باشه،و از خدا میخواهم پسرانم همانند حاج قاسم از کشور عزیزم دفاع کنند.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سلام علیکم؛ امروز قران می خواندم رسیدم به این ایه؛ ان الذین قالو ربناالله؛ ثم استقامو؛ تتنزل علیهم الملایکه..... یعنی کسانی که گفتند پروردگار ما خداست و در میدان عمل استقامت کردندفرشتگان بر آنها نازل می شوند و القا می کنند نترسید و اندوهگین مباشیدوعده شما بهشت هست .دقیقا آین آیه برای حاح قاسم و امثالهم نازل شده که همه جا مرد خدا و مرد عمل بوده. خدا درجاتش را عالی بگرداند .... اللهم اجعله عاقبه خیرا
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سلام،خانواده محترم سردار دلها شهید سلیمانی ،اگر بعضی از وقتها در فضای مجازی بی مهریهایی دیدید جمله الشام الشام اشام حضرت زینب را بیاد آورید ،اما خروش دلدادگان حاج قاسم عزیز در دنیا آرام بخش دلهایتان است
  • جلال IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    سلام،روحش شادویادش همیشه سبز،خدالعنت کنه دشمنانت راسرداردلها
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روح سردار عزیز شاد
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    صدحیف روحشان شادویادشان گرامیباد
  • علی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    در همه زمینه ها مرد میدان و مرد عمل بود و به افراد مستضعف خدمت بی منت می‌کرد. ایشان یک فرد بی نظیر و بی صدا انسان بود.. کاش بودی سردار
  • کاشمری IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 1
    🌹💙😘
  • ... IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 2
    یعنی من تو کف منفی های کسایی ام که به حاج قاسم عرض ارادت کردن همیشه فک میکردم کسی که واقعا یه ایرانی باشه و یه جو غیرت تو وجودش پیدا بشه اقلا حاج قاسمو دوس داره
  • قهرمان‌رحیمی‌قره‌چناق IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    تا‌زنده‌ام‌برای‌حاج‌قاسم‌گریه‌میکنم.روحش‌شاد‌ویادش‌گرامی‌باد.حاج‌قاسم‌حیف‌شد،زودتر‌رفت
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    ایشون سردار بزرگی بود و همیشه در قلب ما جا دارن و فراموش نمی شن و دلمان برایت خیلی تنگ شده سردار وخیلی محتاج دعا ی شما هستیم 🤲🤲
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    5 2
    تا قبل از شهادتشون اصلا ایشان را نمیشناختم بعد از شهادتشان تازه فهمیدم چه کسی را از دست دادیم انگار سال هاست که ایشان را میشناسم علاقه شدید و خاصی به ایشان پیدا کردم هر بار عکسشان را میبینم بی اختیار اشکم سرازیر میشود سردار دل ها نه تنها قبل از شهادت بلکه بعد از شهادتشان هم مریدان خود را جذب میکند روحشان شاد حاج قاسم شفیع ما هم باش
  • یاس IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    2 2
    روحش شاد مرد بزرگ
  • علی اکبر مهیمنی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روحت شاد سردار الگوی به تمام معنی هستی
  • فاطمه IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    خوش به سعادتتون حاجی عزیز. واقعا حیف میشد اگه شهید نمیشدین. وچه خوب و چه به موقع شهید شدین . شما لایق اینجور شهادت بودین . دوستانت زحمت میکشن و دارن از دل و جون کمک میکنن که جای خالیتونو پر کنن . حاجی الان که پیش خدایی برامون دعا کن چشم و گوشمون باز شه و دوست و دشمن رو از هم تشخیص بدیم . دعا کن حرفای رهبرمون رو درک کنیم . بعضی از مردم هنوز نمیدونن آمریکا خیر ما رو نمیخواد . دعامون کن .
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    هرکسی درمورد سردارنطری داردبعدش شماازطرف خودت حرف بزن وکیل 80میلیون ایران که نیستی جناب
  • مرتضی نیک اندیش IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    دورود خدا بر یار با وفای امام حسین ع
  • رضا NL ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    چه کسانی مخالف برجام هستند
  • داریوش IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 1
    جانم سردار. آرزوم بود دستت را می بوسیدم. ای سردار مهربان
  • 0067304532 IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روحت شاد حاج قاسم سردار دلها وقتی خوابت رودیدم بیشتر از پیش عاشقت شدم ومی دونم دعایت پشت سر پسرمه ان شاالله همنشین سالار شهیدان اباعبداالله بشی ودعاگوی علیرضای من آمین🙏🙏🤲🤲
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روحش شاد ویادش گرامی مرد ایمان وعمل مرد خوش اخلاق مردم دوست .
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    ای ترامپ کله زرد انتقام سردار ازت میگیریم بی شرف
  • یاعلی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    کجایند مردان بی ادعا،روح بلندت که همواره درژرفای اسلام و قرآن بودشادباشد،با مولایمان ابی عبدالله الحسین محشورشوی،ماراهم شفاعت کن.دوستان عزیر،لطفا به کامنتهای منفی توجه کنید،مثلاتعداد۵یا ۴یا۷تابالاترازکامنت مثبت است،این یعنی منافقین کوردل،ودشمنان ایران اسلامی،حتی پس از شهادت حاج قاسم ازراه وهدفش ترس دارند،البته تمام این کامنت های منفی توسط منافقین وطن فروش،با استفاده از یه کاربر انجام شده،مرگ برآمریکا مرگ براسرائیل مرگ برمنافقین.یادحاج قاسم تا ابد در دلهای ماست.
  • مجید IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    کاش کمی هم آقایان و مسئولان کشور از سردار خجالت می‌کشیدن ، شرم میکردند، سردار بیرون از مرزها تلاش میکرد برای حفظ آرامش مردم ایران اما آقایان تلاش میکردن برای خالی تر کردن جیب مردم ، اون کجا و ما کجا
  • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    کسی که در مکتب اهلبیت با اخلاص و به خاطر خدا تلمذ کند میشود فردی مانند حاج قاسم.
  • فاطمه IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    مثل حاج قاسم دیگر مادر بزاید
  • ناشناس IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    ای سردار بزرگ دلها ای دل باخته ولایت وای دل سوخته وطن یاد ونام تو تا ابد بر دل ایران وهر ایرانی می ماند یاد تو در جهان اسلام ودر قلب همه آزادگان عالم آتشی را افروخته که هر گز خاموش نمی شود من معتقد هستم وایمان دارم تو ای شهید والا مقام زنده ای ویکی از آن ۳۱۳ نفر یار امام مهدی عج هستی نام ایران وایرانی ر ا در این جهان پر آوازه وسربلند کردید
  • ناسناس IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    شهید شاهد شهد شهادت است.سردار شهادتت مبارک .
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 5
    سلام برسلیمانی و یارانش برای سلامتیت هرشب دعاکردم توهم برای سلامتی رهبرمعظم پیروانش دعاکن۰
  • بنده خدا IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    روحش شاد خدا تموم قاتلینش رو با خاک یکسان کنه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    خداوند رحمت کند عزیز جان را انشالله خانواده محترمتان سرافراز و برقرار باشید
  • الی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    حاج قاسم عزیزو بزرگوار یادت در دلهای ما همیشه زنده ست خاک پاتیم آقا
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    خوش به حالت که پدری مثل حاج قاسم داری که درگیری های فکری مثل خانه ماشین شغل ازدواج شکم نداری
  • مینا IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    من قبل شهادت حاج قاسم خواب دیدم یک اسب سفید و خاکستری خیلی زیبا و رهوار با دوبال مشغول پرواز در آسمان بود ولی ناگهان بال های این اسب زیبا آتش گرفت و مستقیم اومد پایین و در یکی از قبرستان های قدیمی مشهد زمین افتاد از آنجا که معمولا خواب هایم رویای صادقه بود و تعبیر میشد معبری به من گفت : یکی از بزرگان کشور از دنیا میرود و من از این تعبیر بسیار ناراحت شدم اما اما هرگز نمیدانستم بهترین مرد مهربان و دلسوز مردم بسوی معبودش می شتابد . آری سردارم روحت قرین شادی و هم نشینی جد بزگوارم سید الشهدا در بهشت باد
  • محسن صادقی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 3
    سلام ودرود بر سردار دلها حاج قاسم در یک کلام عزت او خدایی بود چون خودش خدایی بود
  • میلاد ولی زاده IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 2
    شما پدری داشتین که اگه میخواست پشت میز بنشیند مثل کسای دیگه راحت میتونست،اما رفت تو دل شمن جون خودش فدای ایران کرد خوشا به سعادت شما و خوشا به سعادت ما ایرانی ها که چنین مرد بزرگی داریم،احسنت به شما پهلوان ایران
  • اعظم IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    واقفا بزرگ مرد بود روحش شاد ان شالله اون دنیاضمانت مارو هن بکنه
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 4
    اخ که چقد سخته نبودنش . یه لشکر بود ای خدا
  • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    انتقام سخت فقط با ظهور اتفاق می‌افتد ان شاءالله اللهم عجل لولیک الفرج به حق فاطمه زهرا علیهاالسلام ان شاءالله
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    خدا رحمتش کند روحش شاد یادش گرامی ان مرد بزرگ و شجاع را نیست دیگر از قاسم سلیمانی نخواهیم داشت بی ریا وفادارتنها کسی بود که.صادقانه به مردم خدمت کرد بهشت جایگاه ابدی ایشان باشدروحش شاد.
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 3
    روحت شاد ویادت گرامی بزرگ مرد تاریخ ایران
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    حسرت میخورم که چرا سردار زنده بود ندیدمش دوست داشتم میدیدمش و زیر پایش را میبوسیدم
  • جماعت IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    انشاا... ذره ای از زندگی سردار دلها، در زندگی ما درس عبرت باشد. روحش شاد یادش گرامی.
  • ایلیا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    سردار سلیمانی اسطوره ایه که همیشه در دلمان زندس...روحش شاد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    ما چرا اینگونه ایم،چرا همه ی مردم ما شخصی که دستش از دار دنیا کوتاه میشود،تازه شروع میکنیم سالهای سال از او وصفاتش نقل و قول میکنیم ،البته منظورم به سردار نیست در کل
  • محمد ش IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 2
    درود بر سردار دلها شهید سلیمانی آن مرد مخلص و لایت مدار به امید تشکیل سپاه و لشکری بنام شهید قاسم سلیمانی. برای آزادی قدس شریف متشکل از جوانان انقلابی کشورهای اسلامی
  • فریده IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 4
    سلام و درود خدا بر سردار شجاع دلها.منو خانوادم آماده ایم و منتظر دستور رهبریم تا پای جان برای انتقام .
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    ازوقتی حاجی قاسم به شهادت رسید نون خیلی از استعمارگران وجیره خواران خارجی اجر شده حاجی قاسم درقلب مردم ایران جاگرفت هرچند که خاک سرد هست
  • 💚 IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    سلام دورد بر سردار دلها چ حیف شد بعد از شهید شدن ای بزرگوار شنیدم این عزیز چ بوده تسلیت ب خانواده محترمشان
  • Dkdjxbxh IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    اوه چقد نظر دادید😐
  • Jjsjsjs IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    😭🥀💔
  • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    خوب بود عالی