رئیس دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما درباره پخش آثار موسیقی در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی که گاهی بدون رعایت کپی‌رایت هم انجام می‌شود، می‌گوید: این امر باعث می‌شود آن دسته از هنرمندانی که کمتر شناخته‌شده هستند، به جامعه معرفی شوند و در نهایت این اتقاق به نفع اهالی موسیقی هم هست.

ریموت‌ - كنترل - تلويزيون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در مدتی که گذشت طی گفت‌وگوهای مختلف با هنرمندان موسیقی، موضوع لزوم رعایت کپی‌رایت در کشور مطرح شد که بسیاری با نشانه گرفتن نوک پیکان انتقادها به سوی سازمان صداوسیما، بحث نادیده گرفتن کپی‌رایت آثار موسیقایی توسط شبکه های رسانه ملی را مطرح کردند. همچنین برخی از هنرمندان بر این عقیده بودند که صداوسیما می‌تواند در زمینه فرهنگسازی رعایت کپی‌رایت پیشرو باشد و دیگر رسانه ها را هم به این امر تشویق و مجاب کند.

محمدمهدی نراقیان، مدیر دفتر موسیقی و سرود صداوسیما درباره اینکه چرا صداوسیما در قبال پخش بسیاری از آثار موسیقایی قوانین کپی‌رایت را رعایت نمی‌کند، می‌گوید: این بحث، جدید نیست و مساله مهم آن خلأ قانونی است. البته پیگیری هم کرده‌ایم ولی هیچ قانونی که بخواهد صراحتا برای سازمان و هر رسانه دیگری برای پخش آثار موسیقی و درباره ساز و کار پرداخت حق و حقوق هنرمندان تکلیف قانونی تعیین کند، وجود ندارد.

او اظهار می کند: صداوسیما مرجع تهیه این قانون نیست که البته برای شفاف‌سازی درباره این مساله درخواست هم داده‌ایم ولی جزو مسائلی است که هنوز در حوزه موسیقی مغفول مانده است.

نراقیان ادامه می‌دهد: نکته دوم این است که سازمان صداوسیما در شبکه‌های اصلی خود، هر ماه بیش از هزاران قطعه موسیقی پخش می‌کند. صداوسیما عرصه‌ای است که آثار هنرمندان موسیقی را پخش می‌کند و به غیر از طیف محدودی از هنرمندانی که مشهور هستند و مردم آنها را می‌شناسند، برای بقیه فرصتی است که کارهای خود را از طریق رسانه ملی عرضه می‌کنند و مردم آنها را به این طریق خواهند شناخت که به نفع آنها خواهد بود.

او می‌گوید: در بین همه رسانه‌های موجود، مهم‌ترین رسانه‌ای که برای شناخت هنرمند و موسیقی او وجود دارد، تیتراژهای تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی است. پخش آثار هنرمندان موسیقی در صداوسیما فرصتی است که در اختیار هنرمندان است و از آن استفاده می‌کنند. از طرفی اگر به لحاظ قانونی بحث کپی‌رایت آثار موسیقی مشخص شود و مراجع قانونی و مجلس شورای اسلامی، قانونی برای این امر تدوین کنند، از آن استقبال و استفاده خواهیم کرد.

مدیر دفتر موسیقی و سرود صداوسیما بیان می‌کند: با توجه به بررسی‌ها و پیگیری‌های ما در حوزه موسیقی، هیچ‌کدام از این قوانین به پایه و اساس شفافی نمی‌رسد. مواردی هم بوده که هنرمندان شکایت کرده‌اند و دوره پیگیری شکایت آنها طولانی شده است ولی در اکثر این موارد صداوسیما محکوم نشده است. این امر برای من به عنوان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان خوشحال‌کننده نیست ولی تا زمانی که پایه و اساس کپی‌رایت صدا و سیما شفاف و تکلیف سازمان در نحوه پرداخت حق وحقوق هنرمندان مشخص نیست، نمی‌توانیم کاری درباره حل این مشکل انجام دهیم.

او ادامه می‌دهد: این مشکل را به اعضای کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش مجلس نیز منتقل کرده‌ایم و الزامات خود و مساله رایت پخش موسیقی که شبیهش را در حوزه سینمایی داریم، مطرح کرده‌ایم ولی هنوز به ساز و کار درستی نرسیده‌ایم.

نراقیان در پاسخ به این سوال که با وجود خلأ قانونی در این زمینه بهتر نیست که حداقل به لحاظ اخلاقی، ساز و کاری برای آن از طرف صدا و سیما در نظر گرفته شود، می‌گوید: پخش آثار موسیقی در کلان به نفع اهالی موسیقی است. چون در مواردی اگر قرار باشد برای پخش برخی از آثار هزینه‌ای پرداخت شود، کسی حاضر به این کار نیست. صداوسیما این آثار را پخش می‌کند و باعث شناخته شدن هنرمندان و رونق اقتصادی موسیقی می‌شود. در هر دو حالت، حاضریم هم این مسیر را برای اهالی هنر تسهیل کنیم و هم هر جایی که بحث حقوقی مطرح باشد، آماده‌ایم مشاوره دهیم تا به یک ساز و کار دقیق و درست برسیم که در آن قیمت‌گذاری، نحوه پخش و نحوه گرفتن مجوزها شفاف باشد و به آنها عمل کنیم.

کد خبر 647457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha