وزیر اسبق امورخارجه در گفت وگویی، از نگاه انسانی سردار سلیمانی به مسائل منطقه پرداخته و ماجرای سفر خود به لیبی به توصیه سردار سلیمانی، پس از سقوط قذاقی را بازگو کرده است.

علی اکبر صالحی

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی اکیر صالحی در گفت‌وگویی با جماران اظهار داشت: نگاه سردار واقعا یک نگاه انسانی بود و مسائل را از دریچه نظامی صرف نگاه نمی کرد.  وقتی که اتفاقات منطقه به لیبی سرایت کرد، توصیه ایشان این بود که من به لیبی بروم. لیبی هنوز حکومتی تشکیل نشده بود ولی قذافی رفته بود و من گفتم دود بعضی خاکسترها هنوز داشت به آسمان می رفت. حتی ما رفتیم و قصر قذافی را هم دیدیم که هنوز به هم ریخته بود. یعنی حکومت مستقری به آن گونه نداشت. من واقعا خیلی تعجب کردم. چون در اعتراضات لیبی خیلی‌ها دست و پا از دست داده بودند و شرایط و زیرساخت های لازم برای پروتز را هم نداشتند، در یکی از بیمارستان ها یا درمانگاه های بزرگ لیبی دیدم سردار با کمک هلال احمر پول و امکانات آنجا فرستاده‌اند و امکانات وسیعی برای ساخت پروتز به آنجا برده اند. این جوری نگاه بود.

صالحی در پاسخ به این سوال که «سفر حضرتعالی به لیبی با پیشنهاد ایشان بود؟» گفت: بله؛ والّا وزیر خارجه به کشوری که انقلابی است و هنوز حکومت مستقری ندارد و معلوم نیست وزیر خارجه اش چه کسی است، برود؟! این مشورتی بود که با ایشان داشتیم. چون لیبی داشت آغاز یک حکومت جدید را تمرین می کرد، ما گفتیم در همین مرحله اول باید ورود داشته باشیم و ببینیم چه کمکی می توانیم به اینها بکنیم؛ در مستقر کردن حکومتی که واقعا بر آمده از اعتراضات مردمی و در جهت برآوردن خواسته های مردم باشد. جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک کشور مسلمان که طبق قانون اساسی خودش را مسئول می داند جایی که برادر مسلمان نیاز به کمک دارد، به او کمک کنیم. نمونه اش همین بود که ما به آنجا رفتیم و دیدیم هنوز چیزی نشده درمانگاه درست کرده اند.

ناگفته‌های سردار علایی و علی اکبر صالحی از سردار شهید سلیمانی | تفاوت مهم اهداف روسیه با اهداف ایران در سوریه

ماجرای جلوگیری از اعدام ۴۸ گروگان ایرانی در سوریه | جزئیات تماس حاج قاسم با صالحی و ابتکار جالب نخست وزیر قطر

کد خبر 647332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha